• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

macro's automatisch inschakelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Martijn86

Gebruiker
Lid geworden
3 jun 2005
hoe kan ik er voor zorgen dat ik bij het opstarten de macro's automatisch inschakel, nu moet ik steeds op Macro's inschakelen klikken.

Gr Martijn!

Via -> Extra -> Macro -> Beveiliging -> tabblad Beveiliging het beveiligingsniveau verlagen. Ben je er wel van bewust welke risico's je eventueel loopt indien je spreadsheets gebruikt van derden...

Groeten,
neyon

nee, daar ben ik niet van bewust, maar ik heb de spreatsheat zelf gemaakt, dus ben nergens bang voor..

Bedankt!
Gr martijn

Hoi Martijn,

Wat neyon bedoelt is dat macro's kleine programmaatjes zijn. Met zo'n klein programaatje kan ik bijv. jouw c-schijf uitvegen. Ik kan er ook voor zorgen dat een macro direct uitgevoerd wordt bij het openen van het bestand! Het is mogelijk dat jij een keer een excelbestand download of van diskette leest waarin een ander een macro geschreven heeft dat schade kan berokkenen aan jouw pc en dat die macro zichzelf uitvoert als je het bestand opent.
Dat merk jij pas als het te laat is! Het is niet voor niets dat MicroSoft binnen Excel standaard macrobeveiliging aan heeft staan. Het uitzetten van deze beveiliging geldt voor Excel, dus voor alle Excelbestanden die je opent, en niet alleen deze ene van jezelf!

Als je inderdaad alleen maar met eigen bestanden werkt is er niets aan de hand, maar over een half jaar weet je vast niet meer dat je de macrobeveiliging uit hebt gezet, of waar je die weer kunt aanzetten!
Is het echt zo onoverkomelijk om telkens even op Alt+I of Alt+C te klikken bij het openen van dit bestand? Of ga je macro's zetten in al je bestanden?

Groeten,

Richard

Hoi Martijn,

Wat Neyon bedoeld is dat je de beveiliging voor Excel op laag zet dus ook voor andere spreadsheets die je niet zelf gemaakt hebt. Het uitzetten van de macro-beveiliging voor uitsluitend dit spreadsheet is bij mijn weten niet mogelijk (zou wel ideaal zijn voor virus-ontwerpers).

Jeroen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan