• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

macro's in .xlam werkt niet meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

vaneijk

Gebruiker
Lid geworden
31 mrt 2017
Berichten
152
Geachte experts,

Wij hebben ondertussen enkele jaren dezelfde excel bestanden met macro's in gebruik. Alle macro's welke worden gebruikt staan in het .xlam bestand wat bij ons op de interne server staat.
Tot op gisterenmiddag hebben wij probleemloos kunnen werken met alles, de computers afgesloten en naar huis gegaan, maar vanaf vanmorgen met opstarten geeft alles foutmeldingen.
Er wordt in de excel bestanden waarin wij werken een foutmelding aangegeven dat de macro's staan uitgeschakeld, dit terwijl er niets in de instelling is veranderd en alles nog staat aangeschakeld.
Vanmorgen heb ik geprobeerd het .xlam bestand opnieuw aan te geven (op dezelfde locatie en op mijn bureaublad achtergrond), echter geeft hij dan ineens de foutmelding dat MSoffice het uitvoeren van de macro's heeft geblokkeerd omdat de bron van het bestand niet wordt vertrouwd. Dit zal ook het probleem zijn waarom de macro's niet meer werken.
Ook heb ik de locatie van het .xlam bestand geprobeerd aan te geven als een veilige locatie, dit lukt helaas ook niet, dan krijg ik de foutmelding dat het ingevoerde pad om beveiligingsredenen niet gebruikt kan worden als vertrouwde locatie en er een andere map moet worden gekozen.
Zoals ik al bovenstaand omschreef, tussen gisterenmiddag en vanmorgen zijn er geen wijzigingen gemaakt en snap er niets meer van wat ik kan doen om dit op te lossen.
Ik hoop dat er iemand het probleem begrijpt en mij kan helpen hiermee.
 
Van welke Excel-versie maken jullie gebruik ?
 
Kijk in het 'Trust Center' bij 'Trusted Documents'.
Vink de optie 'allow T D on a server' aan.
 
Deze stond nog aan, ik had ook al geprobeerd deze uit te zetten, opnieuw opstarten en opnieuw aanzetten etc. Helaas tot op heden toe geen succes ermee gehad.
Alle instellingen hebben eigenlijk alle jaren op standaard gestaan op de invoegtoepassing na. Ook dit heb ik al geprobeerd te resetten met opnieuw opstarten erbij en alles, maar ik kom er niet uit :(
 
Laatst bewerkt:
Wat zijn de instellingen in het 'Trust Center' bij de tab 'AddIns' ?
 
zover ik heb kunnen inzien, nog allemaal hetzelfde zoals het altijd heeft gestaan. Ik heb even een paar screenshots gemaakt van alle instellingen zodat het wat makkelijker in te zien is.
 

Bijlagen

  • Bestandblokkering.jpg
    Bestandblokkering.jpg
    210,2 KB · Weergaven: 24
  • Documenten.jpg
    Documenten.jpg
    160,7 KB · Weergaven: 17
  • Invoegtoepassingen.jpg
    Invoegtoepassingen.jpg
    96,8 KB · Weergaven: 19
  • Locaties.jpg
    Locaties.jpg
    193,3 KB · Weergaven: 19
  • Macro's.jpg
    Macro's.jpg
    116,9 KB · Weergaven: 16
is dit iets wat vaker voorkomt dat excel de ene dag probleemloos werkt en de volgende dag problemen geeft? zoals ik al aangaf, er is naar mijn inzien niets veranderd tussen gisterenmiddag en vanmorgen
 
Staat de locatie van de .xlam wel bij de vertrouwde locaties?
Dat kan na een Office update wel nodig zijn.
 
@edmoor, het .xlam bestand staat op de interne server waar deze altijd heeft gestaan en hoe deze heeft gewerkt, dat is het vreemde hiervan. Echter de locatie of server kan ik niet toevoegen als een veilige locatie, ik krijg dan de foutmelding dat het ingevoerde pad om beveiligingsredenen niet kan worden gebruikt als veilige locatie. Maar zo heeft dit geheel alle afgelopen jaren altijd gewerkt.
Tevens zover ik weet, hebben wij tussen gisteren en vanmorgen geen update binnengehaald...
 

Bijlagen

  • locatie 2.jpg
    locatie 2.jpg
    207,5 KB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt:
Het zal best dat dat altijd zo heeft gewerkt, maar een Office update kan dan wel roet in het eten gooien.
Als die locatie op de server waar de xlam staat via een driver letter wordt bereikt, gebruik dan bij het toevoegen aan de vertrouwde locaties niet die driveletter maar het UNC pad.
 
Bij de vertrouwde locaties voor invoegtoepassingen, staat alleen een lokale lokatie vermeld, geen serverlokatie.
Probeer daar eens een serverlokatie toe te voegen.
Als je Excel 365 gebruikt is het niet vreemd dat er iets van de ene op de andere dag niet meer werkt.
Dat is inherent aan het gebruik van een door anderen beheerd programma: je zorgen zijn afgestaan, maar je controle ook.
 
Dat is dus ook een gevolg van een Office update.
Bestanden die van buiten je netwerk of domein komen worden geblokkeerd en dienen eerst gedeblokkeerd te worden.
 
zojuist even geprobeerd de locatie op server aan te geven met het UNC pad. Nu twijfel ik of ik nog wat fout doe of niet.
De server (6tb) is in 2 partities ingedeeld, (zie fotovoorbeeld) 1 partitie als Z: met de naam 'VanEijk', ander is niet relevant op dit verhaal, die is van de boekhoudster dus wil ik niet aanzitten of komen.
Zover ik weet en heb geleerd, heb ik destijds de partitie moeten zoeken in het netwerk op het interne ip-adres 192.168.1.240\VanEijk, zo is de Z: drive gemaakt.
Het lijkt mij dus dat ik deze op dezelfde manier moet zoeken/benaderen om deze aan te geven als veilige locatie voor excel, echter krijg ik ook nog hier een foutmelding (zie foto).
Benader ik nu de drive dan nog verkeerd of iets?
 

Bijlagen

  • Pc.jpg
    Pc.jpg
    113,5 KB · Weergaven: 19
  • netw.jpg
    netw.jpg
    215,9 KB · Weergaven: 21
Dan zal het toch echt ergens een beveiligingsinstelling zijn.
 
Dat zal best wel, want hij blijft aangeven dat de interne server geen veilige locatie is. Ik ben van mening dat dit idd het probleem is, ik weet alleen echt niet hoe ik dit zou moeten omzeilen. De reacties/ideeën die zijn gegeven daar heb ik naar gekeken en geprobeerd, maar ik kom er helaas niet uit.
Is er niet iemand in omgeving Zuid-Holland die in de gelegenheid is om hier op locatie tegen een kleine vergoeding te komen kijken of het probleem op te lossen is?
 
Is het vinkje waar de pijl naar wijst ook ingeschakeld?
 

Bijlagen

  • VL.jpg
    VL.jpg
    110,3 KB · Weergaven: 19
Wat gebeurt er als je dubbelklikt op het .xlam bestand met Excel afgesloten?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan