• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

macro's - kolommen verbergen

Status
Niet open voor verdere reacties.

EvaHap

Gebruiker
Lid geworden
2 nov 2005
hey

Ik heb nog een vraagje weet soms iemand hoe je met een macro knop 2 kolommen die naast elkaar staan kan doen verdwijnen en met een andere klik op diezelfde knop die kolommen terug zichtbaar kan maken?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Eva

Dag Eva,

Ik heb even wat in elkaar geknutseld.
Kijk maar naar het voorbeeldje. Misschien kun je er wat mee

Groeten Pascal

Bijlagen

hallo

bedankt!! dit is inderdaad wat ik nodig heb maar ik weet wel de werkwijze nog niet. Hoe je het gedaan hebt. Zou je me dat nog kunnen laten weten aub. alvast bedankt.

Eva

Beste Eva,

Voeg middels de werkbalk "besturingselementen" een "wisselknop" in,
Dubbelklik op de knop en je komt in VBA editor en je ziet dit:

Private Sub ToggleButton1_Click()

End Sub

Tussen deze twee regels kun je aangeven wat er moet gebeuren wanneer de knop wordt ingedrukt.
De programmacode vindt je in mijn voorbeeldbestand en ziet er als volgt uit:
(NB1: Je kan deze kode kopieren en plakken achter je eigen wisselknop en aanpassen aan je eigen wensen)
(NB2: De teksten achter de '-teken zijn mijn aanwijzingen die niets doen in excel; deze teksten krijgen een groene kleur..)

If ToggleButton1.Value = True Then 'geeft voorwaarde stand knop
ToggleButton1.Caption = "Verborgen" 'geeft tekst op knop weer bij die stand, Het woord kun je zelf bepalen
Columns("G:H").Select 'selecteer de kolommen, hier G&H maar kan ook vb A:D zijn
Selection.EntireColumn.Hidden = True 'verbergt de geselecteerde kolommen
Range("A1").Select
Else
ToggleButton1.Caption = "Zichtbaar" 'geeft andere stand van de knop, ook hier kun je zelf het woord of woorden bepalen
Columns("G:H").Select 'Selecteert de kolommen
Selection.EntireColumn.Hidden = False 'maakt de kolommen zichtbaar
Range("A1").Select
End If

Gewoon proberen en oefenen,

Succes Pascal

Sorry voor mijn uitleg heb ik aangeduidt dat je kolommen kan aanpassen met vb "A:D"; ":D" werd echter als een smiley weer gegeven....:o

:D :evil: :mad: :eek: :p :rolleyes: Nu doet ie het weer!!!!
ik bedoelde kolom A tot-en-met D !!!
Nou ja, je kan de kolommen aangeven door de eerste kolom:laatste kolom in te toetsen. je snapt het wel hoop ik
:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan