• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Macro's: Per werkblad op regelniveau zoeken, selecteren, kopiëren en plakken

Status
Niet open voor verdere reacties.

William1979

Gebruiker
Lid geworden
7 mei 2012
Berichten
14
Ik heb een Excel bestand met twee werkbladen. In werkblad 1 heb ik in kolom A BSN nummers staan en in kolom B salarissen die horen bij deze BSN nummers. In werkblad 2 heb ik in kolom A BSN nummers staan (deze komen overeen met de BSN nummers van werkblad 1) en in kolom B de salarissen die horen bij deze BSN nummers.

Om niet handmatig in werkblad 1 een BSN nummer te kopiëren, op te zoeken in werkblad 2 het bijbehorende salaris te kopëren en te plakken naast het salaris in werkblad 1 in kolom C (om later een vergelijking te kunnen maken), wil ik dit door een macro uit laten voeren.

Overige info:
Het betreft ongeveer 1200 BSN nummers.
De stappen die de macro uit moet voeren:
1. selecteer bsn op A1
2. ctrl C
3. ga naar werkblad 2
4. ctrl F
5. ctrl V
6. volgende zoeken
7. ctrl C cel rechts van gevonden BSN nummer
8. ga naar werkblad 1
9. ctrl v op C1

Waarschijnlijk moet er ook nog een optie bij die er voor zorgt dat wanneer je ctrl F uitvoerd je de inhoud van het zoekveld eerst wijzigd alsvorensje op ctrl V kunt drukken maar ook dat is even de vraag.


Ik ben een leek als het gaat om macro's, aangezien ik deze tool nog nooit gebruikt heb:shocked:. Ik kan inmiddels een macro starten en ik kan uiteraard voor regel 1 de nodige stappen uitvoeren. Hoe het vervolgens zit met het opslaan van de macro en hoe ik de bewerking op alle regels uit moet laten voeren is mij niet duidelijk en ik hoop dat iemand hier antwoord op heeft.

Al vast dank,

William.
 
Waarom niet met werkbladfunctie?

In kolom C op blad 1 zet je (in dit voorbeeld te beginnen op regel 1)
Code:
=INDEX(Blad2!$B$1:$B$4;VERGELIJKEN(A1;Blad2!$A$1:$A$4;0))
waarin:
Blad2!$B$1:$B$4 = het bereik met salarissen op blad2 (zelf bladnaam en bereik goed zetten)
A1 = cel met BSN-nummer op blad1
Blad2!$A$1:$A$4 = het bereik met BSN-nummers op blad2 (zelf bladnaam en bereik goed zetten)

Kopieer de formule door zo lang als de kolom met BSN-nummers is.

Door de 0 aan het eind van de formule VERGELIJKEN(zoekwaarde; bereik; 0) moet er een exacte overeenkomst zijn tussen de zoekwaarde en de waarde in het bereik. Hij geeft (het nummer van) de eerste match als resultaat.
 
Kijk,

Zo kan het dus ook ;) en nog veel makkelijker ook.

Bedankt voor je snelle reactie.

Grtn William.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan