• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

magazijnbeheer

Status
Niet open voor verdere reacties.

raggamuffin

Gebruiker
Lid geworden
28 feb 2005
gegroet aan allen,

Ik heb in bijlage een bestand gestoken waarin ik probeer een soort van magazijnbeheer op te stellen, maar stuit op de volgende problemen:

Ik had graag gehad wanneer ik de onderdelen bv. van z naar a rangschik, i.p.v. a naar z, dat de volledige rij zou verwisselen en niet alleen het woord. Is dit mogelijk ?

Het volgende probleem schuilt hem in een zoekfunctie die ik probeer op te stellen in het gele gebied. Ik zou graag verwezenlijken wanneer er een woord is ingetipt in het gele gebied. En deze eveneens in de lijst eronder staat, dat de volledige rij in het gele gebied automatisch ingevuld wordt. Is dit mogelijk?

Mag ik jullie alvast 1000x bedanken

Bijlagen

Je grootste probleem is dat dit geen magazijnbeheer oplossing is.
Zo als je het nu opzet is het voor excel niet duidelijk dat een cloormachine ook maar iets met een cloorproduct heeft te maken.
Wij mensen zien de logica wel, maar wil je binnen excel zo iets opzetten moeten zaken die met elkaar te maken hebben op de zelfde regelstaan.

Ook moet elke regel met alle gegevens gevuld zijn, dus op elke regel moet categorie gevuld zijn, met daarnaast het onderdeel.

Bij het sorteren (A-Z) en (Z-A) merk je dit probleem ook, excel gaat er van uit dat zaken die op één rij staan bij elkaar horen, dit is nu niet het geval waardoor deze sorteer acties alleen maar puinhopen opleveren.
Als je met hele rijen werkt waarbij alle gegevens gevuld zijn gaat het sorteren wel goed.

Excel is op zich best geschikt om een database in aan te leggen, maar mogelijk zou je beter naar Access kunnen kijken.

Hier een voorbeeld template van microsoft (engels)

bedankt

1000 x dank voor de supersnelle reactie.
Ik vrees dat dat mijn acces kennis nog minder is dan mijn excel kennis, maar zal er mijj aan wagen.

groetjes

.. nog even terug naar excel.

Bij excel kan je of een waarde in een cel zetten, of een formule.
Stel ik vul in B12 een code nummer in, nu kan ik met een formule (vert.zoeken(... ) best de overige waarden die bij deze code horen opzoeken.
Wat echter niet gaat is, nu een onderdeel intypenen en excel laten zoeken naar de code, er is een waarde in de gele cel ingetype (vorige zoek actie) en dus staat er geen formule meer in om de juiste code bij het onderdeel te zoeken.
Op een 'plat' excel blad loop je zo al snel tegen allerlei problemen aan.
Via andere oplossingen is e.a. ook best in Excel mogelijk, maar wordt al snel net zo lastig dat je beter direct kunt gaan kijken of je niet iets met Access kunt doen.

Wat wordt de omvang van je database en hoe serieus wil je hem gaan gebruiken?

Voor een paar euro (50 tot 100), of als je het anders bekijkt voor het geld dat je (baas) kwijt is om iets in excel (of zelfs in Access) zelf te maken aan uurloon, is het al snel goedkoper om een leuk pakketje te kopen dat meer kan dan zelfs met een paar weken tijd zelf te maken zou zijn.

Maar je kunt natuurlijk ook eerst op zoek gaan naar gratis bedrijfs software
De eerste ADB plus bijvoorbeeld biedt al behoorlijk wat mogelijkheden als het om voorraad beheer gaat.
Artikel groepen en artikelen waarbij je locatie gegevens, inkoop prijs, verkoop prijs, leverancier van het onderdeel etc kwijt kunt.

Laatst bewerkt:
Hallo;
Je kunt wel sorteren op het hele schema;
Zet in kolom D in elke cel het woord zie bijlage.

chloormachine chloorproduct
chloormachine reinigingsproduct
hygiëne materiaal emmers
hygiëne materiaal folie

Haal lege regels weg in kolom D en E
Zet in kolom A een code die niet gelijk is aan elkaar.

Selecteer het hele schema incl de lege cellen
Nu sorteren data - sorteren
Nu kun je 3 kolomen opgeven welke als 1e op gesorteerd moet worden - het hele schema wordt nu gesorteerd.

met vertikaalzoeken kun je de bovenste regel vullen

mvg Imod

Bijlagen

dank u dank u dank u

Sorry voor de late reactie, maar alleszins andermaal 1000x dank.

vele groetjes

nog een vraagje

Nog is bedankt voor de oplossing het werkt perfect!

Zou ik u toch nog eventjes mogen lastig vallen en dan ben je van mij vanaf.

Als ik nu nog een paar elementen wil bijvoegen, hoe moet dit dan juist aanpakken.

vele groetjes

p.s.: Ik heb per ongeluk een nieuwe vraag gepost die eigenlijk niet al snieuwe vraag bedoeld was. Hiervoor mijn excuses.

.. nog even terug naar excel.

Bij excel kan je of een waarde in een cel zetten, of een formule.
Stel ik vul in B12 een code nummer in, nu kan ik met een formule (vert.zoeken(... ) best de overige waarden die bij deze code horen opzoeken.
Wat echter niet gaat is, nu een onderdeel intypenen en excel laten zoeken naar de code, er is een waarde in de gele cel ingetype (vorige zoek actie) en dus staat er geen formule meer in om de juiste code bij het onderdeel te zoeken.
Op een 'plat' excel blad loop je zo al snel tegen allerlei problemen aan.
Via andere oplossingen is e.a. ook best in Excel mogelijk, maar wordt al snel net zo lastig dat je beter direct kunt gaan kijken of je niet iets met Access kunt doen.

Wat wordt de omvang van je database en hoe serieus wil je hem gaan gebruiken?

Voor een paar euro (50 tot 100), of als je het anders bekijkt voor het geld dat je (baas) kwijt is om iets in excel (of zelfs in Access) zelf te maken aan uurloon, is het al snel goedkoper om een leuk pakketje te kopen dat meer kan dan zelfs met een paar weken tijd zelf te maken zou zijn.

Maar je kunt natuurlijk ook eerst op zoek gaan naar gratis bedrijfs software
De eerste ADB plus bijvoorbeeld biedt al behoorlijk wat mogelijkheden als het om voorraad beheer gaat.
Artikel groepen en artikelen waarbij je locatie gegevens, inkoop prijs, verkoop prijs, leverancier van het onderdeel etc kwijt kunt.

Withaar heeft gelijk. Ga gewoon op zoek naar een software pakket voor je magazijnbeheer. Zie bijvoorbeeld dit magazijnbeheer pakket.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan