Mail bewaren op android

KoRe

Gebruiker
Lid geworden
30 okt 2025
Besturingssysteem
Windows 11
Office versie
Versie 2505
Ik heb een gmail adres die ik behandel in Thunderbird, werkt 100%
Nu ben ik zover dat ik die mail ook op mijn Android binnen laat komen via Google/Gmail
Was ik bij een Post-Nl ophaal loket en moest ik een ontvangen mail openen, stond er niet meer op.

Mu heb het via Imap laten lopen, maar wat een toestand in Thunderbird, allemaal mappen, voor mij een doolhof.

Is er een mogelijk dat mail via Pop3 binnen gekomen, ook op mijn mobiel blijft staan en dan graag zonder Imap

Ik denk dat het probleem op mijn mobieltje ligt, maar ik weet het niet meer

Als je alles via IMAP laat lopen, dan blijft alles netjes synchroon. Als je een mix met IMAP en POP gaat doen, dan wordt het met meerdere apparaten echt een wirwar van waar je e-mailtjes staan.

Het probleem is dat ik mijn hele leven en dat is al heel lang, met POP3 heb gewerkt en daar heel moeilijk meer van af kom.
Als ik in thunderbird de mail in pop3 verwijder is het dan ook automatisch van mijn mobiel verwijderd.
Anders gezegd, als ik in Thunderbird niets verwijder, dan moet het ook op mijn mobiel blieven staan.
Ik ben gaan twijfelen omdat het die bewuste keer verdwenen was.

Daarom raad ik aan om van POP3 af te stappen. Het is erg handig geweest als je je jouw e-mails op een enkel apparaat bekijkt, maar met meerdere apparaten wil je alles synchroon houden. Ik ben vijf jaar geleden ook overgestapt op IMAP. Ik zou eigenlijk geen reden kunnen bedenken om het niet synchroon te houden.

Als je overstapt op IMAP, zorgt er eerst voor dat je het wachtwoord van je e-mailbox aanpast. Zo voorkom je dat andere apparaten met POP3 je e-mailbox weer leegtrekken.

En natuurlijk nog belangrijker: Maak backups!

ik heb alle belangrijke mails bewaard via Pop3 in lokale mappen/Archieven en dat zijn er zo onderhand een kleine duizend, nu kan ik er gemakkelijk bij, maar als POP3 niet meer bestaat, hoe kan ik die bewaarde mails dan nog bereiken.

Dan maak je in je IMAP mailbox toch mappen aan?

Regelmatig sla ik oudere e-mails lokaal op.

bedankt voor het mee denken, ik zal er misschien mijn voordeel mee doen.

Waar je een email opslaat staat los van het protocol waarmee je de email binnen haalt.

Men is nu eindelijk actief bezig om een einde aan POP3 te maken. Is te onveilig en niet heel praktisch. Dus vroeg of laat moet je er toch aan geloven.

Ik laat het lekker voorbij gaan, ik ben zo oud dat ik dat niet meer mee maak en het zijn fabeltjes dat het te onveilig is of dat het onpraktisch is.
Maar bedankt voor je reactie

Iedereen die in de IT werkt en al een tijdje meegaat die heeft zeker nog gewerkt met POP3 en zich daar ook regelmatig aan lopen ergeren omdat het heel snel mis gaat als je met meerdere apparaten werkt. Dus hier de mening van iemand met 40 jaar ervaring. Ja het is onpraktisch

Leg eens uit hoe jij tot de conclusie komt dat de onveiligheid van POP3 een fabeltje is. Ik kan daar geen serieuze documentatie over vinden. Een linkje naar een artikel zou fijn zijn.

bedankt voor je toevoeging, ik ga er niets mee doen ondanks je ervaring, ik heb die zelf ook en voor mij is veranderen vaak geen verbetering.

.Is er een mogelijk dat mail via Pop3 binnen gekomen, ook op mijn mobiel blijft staan en dan graag zonder Imap
Ik denk dat het probleem op mijn mobieltje ligt, maar ik weet het niet meer
Leeftijd hoeft het probleem niet te zijn, je bent niet de enige 70+er hier.

Wat je vraagt, is daarentegen wél een probleem. Het hele probleem met POP3 is nou eenmaal dat je de mail maar één keer kan ophalen op een apparaat. En dus niet meer ziet (als nieuw) op andere apparaten. Daarom is IMAP zo'n fijn protocol. De mailbox is op alle apparaten gelijk.

Zelf heb ik (en ik denk anderen ook) geen probleem gehad met het omzetten van POP3 naar IMAP. De structuur van je mappen maak je immers op het apparaat met het programma dat je daarvoor gebruikt. Elke mailclient kun je, als je wilt, anders instellen. Of dat handig is? mwah....

Kortom: geef niet IMAP de schuld van je probleem. Maar POP3, want dat veroorzaakt jouw probleem, en de daaruit volgende vraag op dit forum.

@KoRe . Ik probeer je niet te overtuigen. Ieder zijn eigen mening en ervaringen. Maar deze vragen worden ook door anderen gelezen. En dan is een feitelijk onjuiste stelling als "onveiligheid van POP3 is een fabeltje" voor de lezers na jou niet helpend. Vandaar dat ik vraag naar een onderbouwing van jouw stelling. En ook na mijn 40 jaar IT weet ik niet alles, dus ik kan er ook naast zitten.

Terug
Bovenaan Onderaan