mail naar tweeletterige domeinnamen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nadir

Gebruiker
Lid geworden
19 nov 2006
Beste forumleden,

Bij exchange 2007 valt mij op dat regelmatig mail delayed en uiteindelijk niet verzonden wordt als naar een emailadres met domeinnaam die maar twee letters bevat gevolgd door .nl (Ik zie de mails in de queue zitten)
Bijvoorbeeld iemand@cs.com of iemand@lc.nl
Kan het kloppen dat het problemen kan geven dat zo'n domeinnaam maar twee letters heeft? Of heb ik zelf ergens iets verkeerd ingesteld?
Wat zou ik aan dit probleem kunnen doen?
PS: de emailadressen die ik met exchange gebruikt heb bestaan wel, dus daar ligt het niet aan. De twee hierboven genoemde mailadressen zijn voorbeelden en bestaan niet.

Laatst bewerkt:
Hoi Nadir, al een tijdje niet meer gezien op het forum! Alles goed?

Het hangt toch echt van de NDR af wat de oorzaak is geweest van het niet kunnen afleveren. Verder kunnen 'sinks', zoals anti-spam- en anti-virusprogrammatuur ervoor verantwoordelijk zijn dat de mail niet is afgeleverd, dat in het geval de NDR geen duidelijke informatie geeft. Kijk dan dus na welke 'sinks' (noem het gemakshalve 'plugins') er in Exchange routing engine zijn geïnstalleerd en check hún werking, instellingen en logfiles na.

Tijs.

Hoi Tijs,

Ik had al een beetje gehoopt dat jij op mijn vraag zou reageren! Jouw reacties op mijn en andermans vragen hebben me vaker geweldig geholpen. Ik ben zelf inderdaad al een tijdje niet meer op dit forum geweest. Ik zie dat jij nog heel actief bent in het mensen bij staan met hun vragen.
Erg bedankt voor je snelle reactie.
Leuk trouwens dat je me nog herkent.

Maar over mijn exchange probleem.
Ik heb de logging wat gedetailleerder gezet en ik vond deze 'event property':
Event: 2000
SourceMSExchange Transport
Send connector [lange cijfer-letter string]: A DNS failure occurred with the following diagnostic information. The DNS query for 'DnsConnectorDelivery': 'lc.nl' [zelfde lange cijfer-letter string] failed with error: 'ServerFailure'

MX record lookup en email-check met spyderweb geven aan het mx-record voor lc.nl goed is en dat het email adres bestaat.

Blijkbaar moet ik het in de DNS zoeken.

Toch meen ik ooit iets over een probleem met twee-letterige domeinnamen gelezen heb, maar ik kan het met google met geen mogelijkheid weer vinden.

Ik ga me nog wat meer verdiepen in de 'sinks'. Een eerste blik gaf me nog geen clou. Outbound scannen we eigenlijk niets; alle inbound mail gaat door de barracuda.

Doe een 'basis-check' vanaf de Exchange server (zorg ervoor dat de Telnet client aanwezig op die Exchange computer):

(als voorbeeld even lc.nl)

[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k nslookup -type=mx lc.nl
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k telnet mx1.bit.nl 25
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k telnet mx2.bit.nl 25
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k telnet mx3.bit.nl 25

Kijk of hier wat uit duidelijk wordt, bijv. poortblokkades, DNS-resolving problemen etc.

Overigens kun je nog de nodige andere zaken om uit te proberen achterhalen via google. Zoek naar:
dnsconnectordelivery exchange 2007
danwel
dnsconnectordelivery exchange 2007 event 2000
danwel
dnsconnectordelivery "exchange 2007" source MSExchange event 2000

Succes,

Tijs.

Ik krijg een DNS time-out bij "nslookup -type=MX lc.nl"
Ik heb dit ook nog even uitgetest op een ander netwerk (eveneens met exchange) en daar krijg ik keurig de MX records te zien bij nslookup -type=mx lc.nl
Mijn conclusie is dan dat er iets mis moet zijn met de DNS configuratie.

Overigens kan ik wel een telnetsessie naar de bit.nl servers op poort 25 openen. Maar natuurlijk vindt exchange die servers niet als hij de MX records niet kan vinden.

In elk geval hartelijk dank voor je tips, Tijs!

Nu zal ik verder dit DNS probleem onderzoeken. Tips om dit aan te pakken zijn van harte welkom.

De DNS-server die wordt gebruikt wordt gemeld zodra je in zo'n CMD-venster doet:
nslookup

(eerste wat dan gemeld wordt namelijk is welke DNS server wordt gebruikt bij de queries).

Als je dat even uitvoert op de Exchange server, dan zie/weet je welke DNS-server problemen zou moeten hebben.

Succes,

Tijs.

Je hebt me geweldig geholpen; heel erg hartelijk dank daarvoor!
Ik had al begrepen dat bij een nslookup -type=mx je de gebruikte DSN-server kunt lezen. (In onze configuratie hebben we drie DNS servers.)
Waar lag nu het probleem:
Er stonden geen forwarders in de DNS configuratie vermeld. (Het gehele netwerk, serverconfiguraties, enz zijn geconfigureerd met behulp van meerdere mensen) Ik had een tijdje terug al gevraagd waarom er geen forwarders in de DNS geconfigureerd waren. Het antwoord was, dat het toereikend zou zijn als in de configuratie van de WAN-netwerkkaart van de ISA server de DNS-servers van de internetprovider vermeld staan. Blijkbaar gaat dit vrijwel altijd goed.
Het door jou voorgestelde commando "nslookup -type=MX bla.bla" gaf bij vrijwel alle ingevoerde domeinnamen netjes de bijbehorende MX records, behalve voor lc.nl - die gaf een DNS time-out.
Nadat ik in de DNS configuratie de forwarders van de internet provider ingevoerd had, ging een mx-record lookup voor lc.nl wel goed!
Grappig om te zien was dat de queue met mailtjes meteen ook leeg was. (op enkele fout geadresseerd mailtjes na.)
Hiermee is dit probleem opgelost!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan