Mail ophalen van zonnet via ADSL HetNet geeft timeout

Status
Niet open voor verdere reacties.

Frankwin

Gebruiker
Lid geworden
1 jan 2001
Berichten
905
Ik probeer om op een HetNet ADSL Instap surfen-verbinding via Outlook Express email binnen te halen van zonnet.
Als instellingen gebruik ik:
POP: pop3.zonnet.nl
SMTP: mailhost.hetnet.nl

Als ik kies voor verzenden/ontvangen dan krijg ik netjes de melding ´bezig met ontvangen bericht 1 van 2´, maar naar 60 seconden krijg ik een time-out. ´De server pop3.zonnet.nl heeft al 60 seconden niet gereageerd. Wilt u nog 60 seconden op een reactie van de server wachten?´ Met 2 knoppen: wachten en stoppen. Ik heb al een aantal keren voor wachten gekozen, maar dat helpt niet.

Via de webmail kan ik zien dat er inderdaad 2 berichten in de mailbox staan.

Ook bestaat er nog een HetNet account, maar deze werkt perfect.

Wat doe ik verkeerd?
 
Ik denk niet dat jij iets verkeer doet, maar dat er door de overname van zonnet wat gewijzigd is. Probeer de volgende servers eens:

pop3.versatel.nl
pop.tele2.nl
pop.zonnet.nl

Het kan zijn dat je met één van bovenstaande alternatieven wel je mail kunt ophalen.
 
pop3.versatel.nl -> geeft hetzelfde probleem
pop.tele2.nl -> herkent de gebruikersnaam niet, ook niet als ik er @zonnet.nl achter plak
pop.zonnet.nl -> werkt geheel niet, "kan pop.zonnet.nl niet vinden"
 
Bij XS4ALL werkt 't wel

Ik heb het thuis nogmaals geprobeerd (XS4all Basic abo) en hier kan ik de emails van zonnet wel binnenhalen van pop3.zonnet.nl.

Probleem ligt dus waarschijnlijk bij HetNet!?
 
Ik herken dit probleem, zelf ben ik hier met mijn eigen mailserver tegen aan gelopen. Anderen konden van buiten af niet de mail op mijn mailserver ophalen.

Waarschijnlijk wordt dit probleem bij jouw ook veroorzaakt door een afwijkende MTU grootte in een van de vele schakels tussen jouw huis en de server van zonnet.

De MTU grootte geeft aan hoe groot de pakketjes mogen zijn die jij verstuurt of ontvang.

Standaard staat deze waarde op 1500.

Je kunt dit controleren door een ping te geven naar pop3.zonnet.nl met de optie –f –l 1471 en een keer met de opties –f –l 1371

Post de resultaten van deze ping opdrachten hier zodat ik kan zien of de MTU grootte dit inderdaad het probleem is.
 
Zomaar even een vraag tussendoor hoor, maar hoe kan een afwijkende MTU er nou voor zorgen dat je ergens niet bij zou kunnen komen? Als er ergens een schakel is met een kleinere (afwijkende) MTU dan worden de pakketjes gewoon opgesplitst, ze worden er niet door gedropped.
 
Waarschijnlijk is het geval dat er ergens een router is die meer overhead op de pakketjes zet dan standaard het geval is, bv doordat er tussen twee routers secure verkeer plaats vind.

De pakketjes zijn bij binnenkomst van de router 1500, de maximale grote. De router accepteert dit pakketje, maar voegt er vervolgens extra overhead aan toe waardoor het pakketje groter dan 1500 wordt en gedropt wordt als het bij de volgende router komt.

Om dit probleem op te lossen kun je zelf al bij je eigen pc aangeven dat je geen pakketjes van 1500 maar 1400 stuur, dit is een workaround.

Het probleem moet eigenlijk opgelost worden door de beheerder van de router, die aan moet geven dat de pakketjes die de router ontvangt doorgestuurd moeten worden met een grote van max 1400 in verband met de extra overhead.

Ik ben zelf systeembeheerder voor mijn werk en dit is hoe ik het ooit begrepen heb tijdens mijn werkzaamheden, of dit helemaal klopt durf ik niet te zeggen, maar het probleem kan in ieder geval opgelost worden om op de pc de pakketjes al een grootte van 1400 mee te geven, de pakketjes worden wel opgesplitst maar niet opnieuw samengevoegd.
 
output van ping-opdrachten

Uitvoer 1:
Pingen naar pop3.zonnet.nl [62.58.50.236] met 1371 byte gegevens:

Antwoord van 62.58.50.236: bytes=1371 tijd=66 ms TTL=119
Antwoord van 62.58.50.236: bytes=1371 tijd=67 ms TTL=119
Antwoord van 62.58.50.236: bytes=1371 tijd=67 ms TTL=119
Antwoord van 62.58.50.236: bytes=1371 tijd=67 ms TTL=119

Ping-statistieken voor 62.58.50.236:
Pakketten: verzonden = 4, ontvangen = 4, verloren = 0
(0% verlies).De gemiddelde tijd voor het uitvoeren van ‚‚n bewerking in milliseconden:
Minimum = 66ms, Maximum = 67ms, Gemiddelde = 66ms

En uitvoer 2:
Pingen naar pop3.zonnet.nl [62.58.50.236] met 1471 byte gegevens:

Antwoord van 62.58.50.236: bytes=1471 tijd=72 ms TTL=119
Antwoord van 62.58.50.236: bytes=1471 tijd=72 ms TTL=119
Antwoord van 62.58.50.236: bytes=1471 tijd=72 ms TTL=119
Antwoord van 62.58.50.236: bytes=1471 tijd=72 ms TTL=119

Ping-statistieken voor 62.58.50.236:
Pakketten: verzonden = 4, ontvangen = 4, verloren = 0
(0% verlies).De gemiddelde tijd voor het uitvoeren van ‚‚n bewerking in milliseconden:
Minimum = 72ms, Maximum = 72ms, Gemiddelde = 72ms

Ik zie geen verschil.......
 
opgelost....tenminste, geen probleem meer

Na een ander zonnet-account te hebben ingesteld, die wonder boven wonder 8 v/d 20 email binnehaalde, en daarna weer het email-account dat moest worden ingesteld lijkt alles toch weer te werken. ik heb geen flauw idee hoe dit kan, maar ben blij dat het werkt.

Mocht iemand nog een website weten waar ik de instellingen kan vinden voor een beveiligde zonnet-email-verbinding dan houd ik mij aanbevolen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan