Mail veranderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rachel8

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
13 feb 2009
Hoe kan ik bewijzen dat iemand een mail heeft veranderd?

Ik heb de originele mail en ik heb de veranderde mail.
Staat dat ergens geregistreerd dat die originele mail veranderd is bij de veranderde versie?

Geen idee of ik je kan helpen, maar het lijkt me relevant voor iedereen hier op het forum dat je meldt
1. Welk mailprogramma hebben jij en de afzender(s) gebruikt?
2. Welk mailserver programma bewaart de e-mails? Exchange? Notes Server? of gewoon een POP3-server?
3. Zijn de mail direct in de mailbox van de ontvanger gewijzigd (door een hacker/rechthebbende danwel administrator) of is er iets anders aan de hand naar jouw idee?
4. Wat je verder nog maar bedenken kunt dat relevant zou kunnen zijn: Bijv. of de afzender gewijzigd is en/of het onderwerp gewijzigd is en/of de lijst met geadresseerde gewijzigd is etc.

Succes,

Tijs.

Het is een ingewikkelde situatie maar ik zal het zo goed mogelijk proberen uitleggen.
Alle mails zijn via hotmail verstuurd.

a = de persoon die de originele mail schreef
b = de persoon die deze mail ontvangen heeft en er op geantwoord heeft
c = diegene die de originele mail en het antwoord van b naar mij heeft doorgestuurd.

Dus a stuurt een mail naar b en b beantwoord deze mail en stuurt die terug naar a. A stuurt die hele mail wordt naar c en c vervolgens naar mij.

Nu beweert b dat zij wel een mail heeft gehad van a maar met een andere inhoud en zij stuurt die mail naar mij.
B stuurt even later ook haar antwoord op die mail door naar mij maar die blijkt ook veranderd te zijn tov de originele mail.

Bij beide mails zijn de afzenders in het mailbericht dezelfde, alsook de dag en het uur.
Nu weet ik wel dat je mails kan veranderen zodat de afzender en het uur ed gewoon hetzelfde blijven.

Nu is dus de vraag, ik weet bijna zeker dat b die mail heeft veranderd alleen kan ik dat niet bewijzen adhv eventuele registratie van verandering van mail.

Ik weet niet of dat onder de term hacker valt maar dit zijn/waren dus gewoon vrienden onder elkaar.

Kan ik dat bv bij de bron van het bericht terugvinden en zoja op wat moet ik dan letten?
Of is er nog een andere manier om dat terug te vinden?

Als ik het goed begrijp is de enige bron persoon A.

Afhankelijk van het e-mail pakket dat A gebruikt is het mogelijk om de volledige inhoud (precies conform zoals het gecommuniceerd is naar de ontvangend/tussenliggende mailserver) te bekijken.
Bijv. in Outlook Express kun je rechtsklikken op een mail in Verzonden Items, Eigenschappen kiezen, tabblad Details en dan Bron van bericht.
Hier staat dan het letterlijke ding dat naar de mailserver is overgebracht. Stel dus dat jij meekijkend bij A deze tekst kunt bekijken/kopieren, dan weet je precies wat er gestuurd is, en wat dus de waarheid is.

De nadruk/bewijslast zal dus wat mij betreft bij persoon A liggen.

[Je begrijpt nu ook waarom de gebruikte mailprogramma's van belang zijn, want in elk mailpakket is het weer ergens ander of op een andere manier dat je deze 'letterlijke' tekst kunt bekijken]

Succes,

Tijs.

Alvast bedankt voor de info:thumb:

Dus als ik de bron van de gegevens via mijn mailbox bekijk kan ik dat niet zien?

Ik kan bv wel die bron van die gegevens zien maar ik heb geen flauw idee naar wat ik moet zoeken eigenlijk:confused:

Alvast bedankt voor de info:thumb:

Dus als ik de bron van de gegevens via mijn mailbox bekijk kan ik dat niet zien?
[...]

Dit klopt, en al zou A deze gegevens aan je doorsturen, kan A nog even de informatie nog even zo aanpassen zoals het A goed uitkomt.
Daarom ook moet je meekijkend (of zelf achter de pc van A) de bron van de mail kopieren, je bent niet klaar door A (of B of C) informatie te laten doorspelen naar jou, want er kan dan altijd geknoeid/aangepast worden.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan