mailen vanuit access

Status
Niet open voor verdere reacties.

journeyman

Gebruiker
Lid geworden
5 dec 2006
Hello,

ik heb een template gedownload:

http://databases.about.com/gi/o.htm?zi=1/XJ&zTi=1&sdn=databases&cdn=compute&tm=27&gps=116_10_1280_968&f=00&tt=14&bt=1&bts=1&zu=http%3A//office.microsoft.com/en-us/templates/TC012253481033.aspx%3FCategoryID%3DCT101428241033%26av%3DZAC000

het overgrote deel van deze template heb ik kunnen aanpassen. een van de problemen waar ik mee te kampen heb is bij het mailen.

als je op de knop mail klikt in issue details dan gaat er inderdaad een mail open. het aanpassen van de bestemmeling en het toevoegen van meerdere personen in cc en bcc lukt me. het enige wat me niet lukt is om de inhoud van het veld description volledig in de body van de mail te krijgen. blijkbaar zit hier een maximum op van 256 karakters.
nu stel ik me de vraag of er een manier is om toch meer dan 256 karakters in de body van de mail te krijgen. wat ik ook maar neit weg krijg is de <div> die in het begin van de body van de mail staat.

de knop email is al voorzien in de template en de code die er achter hangt dus ook. nu is dit geen vba maar worden er gebruik gemaakt van een databaseobject ik zet hieronder ff wat er precies als instellingen is gebruikt

DatabaseobjectVerzendenViaEmail

objecttype : is leeg
objectnaam: is ook leeg
uitvoerindeling: is ook leeg
naar: =DLookUp("[E-mail Address]";"Contacts";"[ID]=" & Nz([Assigned To];0))
CC: =DLookUp("[E-mail Address]";"Contacts";"[ID]=" & Nz([Opened By];0))+";"+DLookUp("[E-mail Address]";"Contacts";"[ID]=" & Nz([Requested By];0))
bcc: is leeg
onderwerp: =Replace(Replace("Incident |1: |2";"|1";Nz([ID];""));"|2";Nz([Title];""))
bericht: =[Form].[Description]
bericht bewerken: ja
sjabloonbestand: leeg

jaren geleden heb ik ooit een basiscursus access gevolgd (access 97) dus ik weet wel ongeveer hoe een databank in elkaar zit maar van de nieuwe functionaliteiten heb ik echt geen kaas gegeten. hulp is dus zeker welkom!!!

de bedoeling is om via access het issue te gaan doormailen. in de mail moeten alle relevante gegevens verwerkt zitten. zeker de omschrijving en de comments (waar in de template op een of andere manier een historiek van wordt bijgehouden) moeten doorgemaild kunnen worden.

ik heb al geprobeerd om via objecttype en objectnaam een pdf als bijlage aan een mail te hangen maar dan neemt hij alle openstaande issues en hij zou alleen het geopende issue mogen meenemen in de pdf....

kan er iemand mij helpen?

albvast bedankt

Marc

Ik weet niet of je veld [Description] een bound veld is, dus gerelateerd aan een veld in een tabel. Als dat wel zo is dan is het goed te verklaren waarom er maar 255 karakters in kunnen. Het is dan vermoedelijk een tekst veld.
Als je dat veld in je tabel veranderd naar het type "Memo" dan kan je er veel meer karakters in kwijt.

jeroen, het veld description is wel degelijk een memo veld. in de tabel in het veld staan veel meer dan 256 karakters. het is bij het overzetten naar de mail dat het misloopt. blijkbaar kan access maar 256 karakters over zetten naar een mail......

ok,

ik heb de oplossing niet gevonden maar wel een andere manier die uiteindelijk nog beter blijkt te zijn: ik maak een rapport en ga dat als pdf aan de mail hangen.

in access 2007 kan je blijkbaar ook in de property's gaan aanduiden welke conditie en welke actie met welke argumenten je wil gaan uitvoeren bij bvb onclick. dit is handig voor newbies zoals ik die geen kaas hebben gegeten van vba

Hier is hoe ik het heb opgelost:

Action: OpenReport (hiermee ga je een rapport openen)
Arguments: [Issues]![ID]=[Forms]![Issue Details]![ID] (dit is de filter die ik meegeef om een enkel rapport te krijgen (van het record dat in de form wordt getoond)

nadien ga ik dit rapport (van één enkele record) doormailen via:

SendObject

Object type: Report
Object name: Incident detail (daar ga je het rapport dat hierboven opgeroepen wordt gaan "halen")
output format: PDF

en zie.... aan de mail hangt nu een pdf van een enkele record!!!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan