Mailformulier, hoe krijg ik gegevens uit formulier automatisch in de onderwerp regel?

Status
Niet open voor verdere reacties.

doesr

Gebruiker
Lid geworden
3 jun 2001
Berichten
123
Ik gebruik:

<h3 style="text-align: center;">Taxi aanvraag bevestigen:</h3>
<form style="text-align: center;" action="MAILTO:info@XXXXXXX.nl" enctype="text/plain" method="post"> Datum:<br /> <input name="Datum:" type="text" /><br /> Voor welke tijd is taxi besteld:<br /> <input name="Voor welke tijd is taxi besteld:" type="text" /><br /> Kostenplaats (6-cijfers):<br /> <input name="Kostenplaats" type="text" /><br /> Naam passagier:<br /> <input name="Naam passagier:" type="text" /><br /> Geboorte datum::<br /> <input name="Geboorte datum:" type="text" /><br /> Rit vanaf:<br /> <input name="Rit vanaf" type="text" /><br /> Bestemming:<br /> <input name="Bestemming:" type="text" /><br />Taxi besteld door:<br /> <input name="Taxi besteld door:" type="text" /><br /> Rolstoelbus nodig J/N?:<br /> <input name="Rolstoelbus nodig: type=" /><br /> <input type="submit" value="Verzenden aan JLM" /> <input type="reset" value="Resetten" /> </form>


om een formulier via de mail te versturen. Ik wil graag dat de informatie die in het formulier bij "kostenplaats" is ingevuld in de onderwerp-regel van de mail komt maar weet niet hoe dat moet.
Heb bovenstaande her en der geknipt en geplakt / error and try.
Wie weet hoe?

Groet
 
Volgens mij is dit niet mogelijk, eventueel kun je php overwegen waarbij dit wel mogelijk is.
 
De 1e google hit voor 'html mailto' heeft de oplossing: specificeer de subject query:

Code:
mailto:info@xxxxx.nl?subject=iets

Als je gegevens uit het formulier zelf wilt gebruiken wordt het lastiger, dan zul je Javascript moeten gebruiken. Zoiets:

[js]document.getElementById('mijnform').addEventListener('submit', function()
{
this.action = 'mailto:info@xxxxx.nl?subject=' + document.getElementById('onderwerp').value;
}, false);[/js]

uiteraard moet je dan wel even de id's goed zetten.





:thumb:





Overigens, ook op de 1e-hit-site:
It is recommended that you use a process other than MailTo handle the e-mail process from your web site.

Daarnaast werkt Javascript niet altijd, ofwel: liever geen mailto gebruiken maar iets anders (zoals een server-side email formulier).
 
Laatst bewerkt:
Ja maar...

Ja dank, gegoogled had ik al, google is mijn tweede naam.
Zover was ik al gekomen maar .... ik wil de informatie die men in het formulier bij 'kostenplaats' heeft ingevuld juist in de onderwerpregel. Niet zomaar 'iets'.
 
Eh ja, dat was ook het idee van het stukje code.


HTML:
<form id='mijnform' action=''>

   onderwerp: <input id='onderwerp' type='text' />

   <input type='submit' value='ga!' />
</form>
[js]document.getElementById('mijnform').addEventListener('submit', function()
{
this.action = 'mailto:info@xxxxx.nl?subject=' + document.getElementById('onderwerp').value;

return true; // volgens mij moet dit regeltje er, maar niet zeker. 'Voor de zekerheid' dan maar.
}, false);[/js]


wat er dan gebeurt is dit: op het moment dat je op de 'ga!' knop drukt, wordt het 'action' attribuut (ofwel: de mailto) gezet naar de waarde

mailto:info@xxxxx.nl?subject=$$$

waar $$$ de waarde van het 'onderwerp' veld is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan