Mails verzenden via SMTP

Status
Niet open voor verdere reacties.

steefaman

Gebruiker
Lid geworden
12 aug 2008
Berichten
45
Hey!

Ik heb een programmatje gemaakt waarmee mensen e-mails kunnen verzenden via SMTP. Dit lukt prima, maar ik wil graag dat mensen hun eigen SMTP server kunnen instellen. Dus heb ik het volgende gedaan:

Code:
Dim Read As New System.IO.StreamReader("smtp.txt")
Dim ReadLine As String

ReadLine = Read.ReadToEnd()
Console.WriteLine(ReadLine)

        Dim Server As String
        Dim MailFrom As String
        Dim MailTo As String
        Dim Subject As String
        Dim Message As String

        Server = ReadLine
        MailFrom = TBFrom.Text
        MailTo = TBTo.Text
        Subject = TBSubject.Text
        Message = TBMessage.Text
        SmtpMail.SmtpServer = Server

        Try
            SmtpMail.Send(MailFrom, MailTo, Subject, Message)
        Catch ex As Exception
            MsgBox("De e-mail kon niet worden verzonden.", MsgBoxStyle.Critical)
        End Try

In dit geval worden de SMTP Server gegevens dus uitgelezen uit een smtp.txt bestand (het smtp.txt bestand wordt aangemaakt wanneer de gebruiker die ingeeft in een appart "Optie" schermpje). En als ik de SMTP Server van te voren opgeef (dus "Server = ReadLine" verander in "Server = "eensmtpserver.smtp.lol") en ook het "From" e-mail adres van te voren opgeef (dus "MailFrom = TBFrom.Text" verander in "MailFrom = "eenmail@adres.nl") werkt het vreemd genoeg wel :confused:

Kan iemand mij helpen?

M.v.g,
steefaman
 
Ik denk dat het probleem er misschien in zit dat in het SMTP.TXT bestand geen regelovergang staat, zodat de readln geen tekst oplevert.

Zorg er dus voor dat bij de aanmaak van die SMTP.TXT elke regel in dat bestand wordt afgesloten met een regelovergang.

Hopelijk helpt dit wat.

Tijs.
 
Oke... dan komt nu de brandende vraag: Wat is een regelovergang en hoe werkt dat?
 
Een regelovergang is het gaan naar een volgende regel. Vergelijkbaar met het starten van een nieuwe paragraaf in Word.
Ik vermoed dat met het gebruik van WriteLine("smtp.provider.nl") naar een schrijf-geopende SMTP.TXT de tekst "smtp.provider.nl" inclusief regelovergang wordt weggeschreven naar dat bestand.
Sluit je SMTP.TXT, en heropen je daarna SMTP.TXT weer, en je laat er een ReadLine op los, dan wordt de inhoud van de eerste regel teruggelezen.

Dat is mijn interpretatie.

Tijs.
 
Hmm... 'k denk niet dat ik het begrijp :p Kan je een voorbeeld geven?
 
Hmm... 'k denk niet dat ik het begrijp :p Kan je een voorbeeld geven?

Niet echt, want ik ben geen programmeur. Hopelijk heeft iemand anders hier op het forum wat werkende code voor je.

Tijs.
 
Ik hoop het... toch bedankt voor je reacties! Nu ben ik tenminste iets wijzer :thumb:
 
Je kan eerst eens testen of hij wel leest uit het .txt bestand.

laat het programma de text uit het .txt bestand lezen en in een label of textbox ofzo zetten, zodat je kan zien of hij wel iets leest.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan