mainframe

Gimli

Verenigingslid
Lid geworden
5 aug 2001
Ik heb een mainframe gekocht (gebruikt). Een K7pro2.
Na het bevestigen van alle snoertjes naar ID aansluiting op het mainframe heb ik er een harde schijf op aangesloten.
Op deze schijf staat een Windows 98 SE versie.

Zodra ik de computer inschakel krijg ik een melding:
"Geen ID drivers aangetroffen"
"Conroleer het snoer naar de harde schijf en voeding":

Vervolgens komt er nog een tijd:
"Wait!"
"Searching for ID drivers ------------"

Daarna heb ik 50% kans dat Win98 gestart wordt, zoniet dan kan ik "Ctrl+f" intypen
om vervolgens in een BIOS scherm terecht te komen met de melding:
"geen array aangegeven"
"geen harde schijf gevonden.
"type 1,2,3 - 6 voor opties", maar geen enkele geeft me toegang tot andere bios mogeljkheid.
Het systeem start opnieuw op.

Wat ik me nou afvraag is hoe zet ik er die ID drivers op?
Als win98 wel opstart, waar komt dan die foutmelding vandaan?

mainframe... 😆😄

Je bedoeld moederbord, ook wel eens mainboard genoemd. Een mainframe is een computer, voor bedrijfsadministratie of wetenschappelijk onderzoek. Zoiets als dit dus:

cq5dam.web.1280.1280.webp
(IBM Z series) Als iemand die met dat soort speelgoed jaren gewerkt heb maakte de titel mij zeer nieuwsgierig.

Zodra ik de computer inschakel krijg ik een melding:
"Geen ID drivers aangetroffen"
"Conroleer het snoer naar de harde schijf en voeding":
Ik denk eerder dat hij wat anders zegt en dat je dit zelf vertaald hebt?
Want ik gok dat er iets stond als:
No IDE drives found.
Check connections.

Meerdere oorzaken zijn mogelijk:
1 één van de kabels niet goed aangesloten
2 jumper voor master/slave/Cable select staat verkeerd
3 Drive is zo oud dat hij teveel tijd nodig heeft om op te spinnen. (meest waarschijnlijk)

Vervolgens komt er nog een tijd:
"Wait!"
"Searching for ID drivers ------------"
Weet je zeker dat daar niet "Searching for IDE drives" stond?

Daarna heb ik 50% kans dat Win98 gestart wordt, zoniet dan kan ik "Ctrl+f" intypen
om vervolgens in een BIOS scherm terecht te komen met de melding:
"geen array aangegeven"
"geen harde schijf gevonden.
"type 1,2,3 - 6 voor opties", maar geen enkele geeft me toegang tot andere bios mogeljkheid.
Het systeem start opnieuw op.
Ik vermoed dat die drive te lang nodig heeft om op toeren te komen en dat daardoor het moederbord de helft van de tijd denkt dat er geen schijf aanwezig is.

Ook heb het idee dat die windows geïnstalleerd is geweest op een systeem met een RAID controller. Of dat een RAID op het moederbord zelf was of een insteekkaart kan ik je niet vertellen. Dit moederbord heeft geen raid en dat levert natuurlijk problemen op.

Ik zou eerst eens nakijken waarom hij de drive niet kan vinden. windows opnieuw installeren. In de bios kan je ook kijken of die een "Boot delay" optie heeft. Dan wacht hij een aantal seconden om de harddisk de tijd te geven om op toeren te komen, voordat hij de schijf gaat zoeken.

Om in de bios te komen zal je waarschijnlijk meerdere keren op de "DEL" toets van je toetsenbord moeten drukken zodra je de computer aanzet.

Ik had ook al een heel ander idee bij een mainframe.
Zelf begonnen met een VAX 11/750:
FEpaKTgXEAQ6JN1.webp

Terug
Bovenaan Onderaan