Maken games je pc slomer?

Status
Niet open voor verdere reacties.

appelsapman

Gebruiker
Lid geworden
24 sep 2006
Nog nooit van gehoord. Maar zon gast zei vandaag tegen me dat games je pc slomer maken? Is dit zo. Ik heb namelijk een stuk of 15Games van in de 1-14GB grootte op me pc staan.
Die 14 is FSX geen game dus maar daar reken ik het wel onder. In totaal zal het zon 150GB zijn. en verder heb ik nog 100GB aan andere software erop staan

OOk heb ik N64 spellen erop staan en nog wat andere kleinere spelletjes. Best veel dus. Maar als dit zo is. Is et dan af te raden om zoveel spellen op mijn pc te houden. Want elke keer als ik een game installeer merk ik geen prestatie verlies.

Leg effe uit:

De harde schijf van je PC is een magneet waarop de data weggeschreven wordt. Als je data benaderd, moet de zoekarm van de harde schijf zich naar die cluster begeven en de data lezen. Hoe meer data op de HD staat, hoe meer de HD moet draaien en zoeken, hoe meer de zoekarm moet bewegen, zeker als de harde schijf gefragmenteerd is.

Dus ja, alles op uw PC maakt het systeem langzamer, maar je moet zelf de afwegen maken tussen data behouden en snelheid, dat is voor iedereen anders.

Mocht een game een service opstarten bij het booten van je PC, dat geeft natuurlijk meer merkbaarder prestatieverlies. Van games ken ik niets, maar ik denk niet dat eender welke game een service opstart.
Een goed voorbeeld van een software die services start is SQL (ter referentie).

Kan het niet laten, ik wil nog effe iets zeggen over een algemene misvatting.
Kleine formaten van harde schijven zijn niet trager dan de "normale" grote formaten. Sterker nog, ze zijn sneller. Juist omdat de harde schijf minder moet draaien om aan de data te komen, de arm niet zo ver hoeft te bewegen, ... De nieuwe SAS harde schijven die in de laatste nieuwe HP servers zitten, zijn trouwens deze kleine "laptop formaat" harde schijven.

Laatst bewerkt:
Maakt toch helemaal niet uit wat op een harde schijf staat, ook geen games, of wat dan ook, als er geen programma opgestart is, worden er ook geen recourses door gebruikt.

Alleen de gestarte onderdelen van windows, en de op de achtergrond draaiende progjes, gebruiken op dat moment recourses, te zien in taakbeheer.

Zou fijn zijn, geen onzin te verkondigen, zoals "alles op de harde schijf maakt je computer slomer".

Maakt toch helemaal niet uit wat op een harde schijf staat, ook geen games, of wat dan ook, als er geen programma opgestart is, worden er ook geen recourses door gebruikt.

Alleen de gestarte onderdelen van windows, en de op de achtergrond draaiende progjes, gebruiken op dat moment recourses, te zien in taakbeheer.

Zou fijn zijn, geen onzin te verkondigen, zoals "alles op de harde schijf maakt je computer slomer".

Dat is geen onzin hoor.

Leg uit, een onderbouwing zou fijn zijn, dit is stereospirisme, ge*** in de ruimte.

Zoals lange pier vermeld heeft zijn het de aantal processen die actief zijn die je pc trager laten lopen (dit is nog dikwijls te verwaarlozen als het om lichte taken gaat), niet het gebruikte volume op een schijf. Ik heb bijvoorbeeld 2 usb harde schijven waar in totaal zo een 150 Gb in gebruik is. Als ik deze aanzet of uitzet maakt geen verschil in snelheid bij mij.

Precies, onzin. Allerlei onzinprogrammaatjes zoals onnodige thema's om windows visueel op te leuken, contiue actieve chat-programmaatjes, en dat soort dingen beiinvloeden de prestaties natuurlijk wel.

Als je je systeem optimaal wilt onderhouden, houd windows dan zo "kaal" als mogelijk. Niet teveel toeters en bellen. Schakel zonodig services uit die je toch niet gebruikt (kijk daarvoor eens op www.schoonepc.nl), en zorg dat je harde schijven niet teveel fragmenteren. Maak desnoods een aparte partitie op je harde schijf aan die je exclusief gebruikt voor de page file.

Off topic, maar kan het even niet laten :)

@ Lange Pier:
Mooie spreuk heb je in je handtekening maar de 2 komma's moeten er uit. Zo is het geen goed Nederlands..... :thumb:

Off topic, maar kan het even niet laten :)

@ Lange Pier:
Mooie spreuk heb je in je handtekening maar de 2 komma's moeten er uit. Zo is het geen goed Nederlands..... :thumb:

Zeker niet snel genoeg met aanpassen.:thumb:

Kritiek op handtekeningen word niet geapprecieerd.

wat een gedebateer zeg. Ben 2uurtjes weg na het poste van me topic en gelijk 9 Antwoorden. Ik ben er nu nog steeds niet achter of een harde schijf sneller is met meer data of met weinig data opgeslagen. Maar dat was mijn vraag ook niet. Het is wel duidelijk dat dat *** verhaal over games maken je pc slomer niet helemaal klopt. Ik ben daar zeer blij mee natuurlijk. Praat rustig met elkaar verder trouwens:p

Lange pier, ik stel u voor om de mensen van HP te contacteren!
Om data op de harde schijf te bewaren moet de kop van de zoekarm bewogen worden.
Hoe meer data er op de harde schijf staat, hoe verder de zoekarm moet gaan om naar de goede clusters te gaan. DIT KOST TIJD

Ja, idd, niet genoeg om veel van te merken, MAAR het kost tijd!!

Ook, heb ik het daarna over services gehad.

Kritiek op uw handtekening kan precies niet, maar mag ik eventueel een opmerking maken over een antwoord??

Tja, dat zal voor een thuisgebruiker veel uitmaken, die nanoseconde.

De stelling blijft, dat een hogere beschrijving van de harde schijf, geen slomere PC veroorzaakt, zeker niet in een NTFS partitie met een standaard clustergroote van 4kb, en dat van die HP server schijven, hier niet zo relevant is, daar die ook nog eens in een scsi raid huppeldepup, en vaak een cluster werken, niet vergelijkbaar.

Vind het een beetje muggenzifterij, of spijkers ( waar vind je die nog, het zijn bijna altijd draadnagels ) op laag water zoeken.

Ik laat het verder zo.:cool:

Idd, muggezifterij, maar het is wel zo. Ik heb nooit beweerd dat het enorme verschillen zijn.
Daarom ook dat ik de opmerking heb gemaakt van fysisch kleine harde schijven (dat zijn ook maar fracties, maar ...)

Ik ben blij dat we het er wel over eens zijn dat er verschillen zijn, kleine, maar allé :p

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan