Maken van doorlopend formulier met filtervakken

• Onderwerp starter Onderwerp starter Vrt
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Vrt

Gebruiker
Lid geworden
29 okt 2013
Nav een eerder topic wat ik gepost had begin ik even opnieuw omdat de vraag die ik stelde niet meer bij de titel paste en leek het me handig om even met een schone lei te beginnen.

In het andere topic zijn we tot de conclusie gekomen dat een doorlopend formulier met filtervakken is wat ik nodig heb.

Wat ik wil bereiken is dat je in een formulier bijvoorbeeld een leeftijd op kunt geven en dat alle records die daaraan voldoen worden weergegeven en vervolgens gegevens kunt aanpassen in die lijst.

Dit is de huidige database: Bekijk bijlage Tour Administratie.rar (Ik werk met Access 2007, engelse versie).

Ik zou in ieder geval de tabel Renners opsplitsen, althans de teams er uithalen en in een eigen tabel zetten, die je dan koppelt aan de tabel Renners. Eventueel een aparte tabel maken waarin je de renners koppelt aan de teams, met de contractdatums erbij zodat je per jaar/tour kunt zien wie voor welk team reed in welk jaar. Nu is dat onmogelijk. Bovendien blijft een renner geen 28, dus als je ergens de geboortedatums vandaan kunt halen, dan is dat ook veel beter. En ik zou de voornamen scheiden van de achternamen. Verder zie ik niet bepaald hoe je de verschillende etappes denkt te kunnen opslaan; toch zeker niet in dezelfde tabel?
Een jaar of wat geleden speelde er ook een vraag over wielrennen. Wellicht heb je wat aan die db. Ik steek hem er in ieder geval bij.

Bijlagen

Ik zou in ieder geval de tabel Renners opsplitsen, althans de teams er uithalen en in een eigen tabel zetten, die je dan koppelt aan de tabel Renners.

Dat heb ik ook nooit begrepen hoe dat nou precies in zijn werk gaat. Heb vroeger op school geleerd met Access te werken, maar vanaf dat dit aan de orde kwam ben ik afgehaakt...

...met de contractdatums erbij zodat je per jaar/tour kunt zien wie voor welk team reed in welk jaar.

Contractdata zijn niet nodig. Ten eerste omdat het allemaal verzonnen renners zijn bij verzonnen teams, daarnaast gebruiken wij na elk seizoen een ander soort transfersysteem waar geen contracten bij komen kijken.

Bovendien blijft een renner geen 28, dus als je ergens de geboortedatums vandaan kunt halen, dan is dat ook veel beter.

Dat is inderdaad wel een goed idee. Enige probleem is dat we misschien wel 2 seizoenen in 1 jaar rijden of, dus je kunt niet het echte jaartal gebruiken, die moet dan ergens anders apart ingevoerd worden. Ik had zelf in gedachten om aan het eind van een seizoen gewoon bij alle renner er 1 jaar bij op te tellen.

Verder zie ik niet bepaald hoe je de verschillende etappes denkt te kunnen opslaan; toch zeker niet in dezelfde tabel?

Er hoeven ook niet hele etappes opgeslagen te worden, alleen de punten die ze gehaald hebben, de totale tijd en het verschil met de eerste.

Een jaar of wat geleden speelde er ook een vraag over wielrennen. Wellicht heb je wat aan die db. Ik steek hem er in ieder geval bij.

Ik zal er even naar kijken, ik hoop dat ik er een beetje wijs uit kan worden...

Ik kan dit:
... Ten eerste omdat het allemaal verzonnen renners zijn bij verzonnen teams, ...

niet rijmen met dit:
Ik had zelf in gedachten om aan het eind van een seizoen gewoon bij alle renner er 1 jaar bij op te tellen.
Ik heb al jaren een virtuele vriendin die nooit vreemd gaat, en ook nooit een dag ouder wordt of een kilootje aankomt :). Dus waarom zou je bij virtuele renners een leeftijd aanpassen?

Wat betreft je eerste opmerking: die betreft een essentieel onderdeel van een goed database ontwerp, dus ik zou me daar toch in verdiepen. Bijvoorbeeld door de Access cursus er eens op na te lezen. Want het bouwen van een genormaliseerde database zou prioriteit 1 moeten zijn.

Om op het voorbeeld terug te komen: nu heb je een tekstveld waarin je het team zet bij een renner. Dat veld wordt nu bij elke renner ingevuld, en als zodanig heeft elk veld van elke renner dus geen enkele relatie tot het team dat bij een andere renner is ingevuld. Als je renner 1 het team 'Ralleigh TI' geeft, en bij renner 2 'Ralleigh IT', dan zijn dat in de database 2 verschillende teams. Zal Access een kouwe bibs roesten... Maak je een tabel Teams, waar bij TeamID 5 het team 'Ralleigh TI' is ingevuld, en je vult bij renner 1 en renner 2 het teamID 5 in, dan zijn beide renners lid van team 'Ralleigh TI'. Als je besluit dat Team 'Ralleigh TI' moet worden veranderd in Team 'Panasonic', doe je dat in de tabel Teams. Het ID blijft 5, dus renner 1 en renner 2 zijn nu lid van Team 'Panasonic'. Hoef je helemaal niks voor te veranderen. In jouw database kun je bij renner 1 'Panasonic' invullen, en renner 2 staat dan nog steeds op team 'Ralleigh IT'. Wat toch al fout was...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan