Maken van een formulier

Status
Niet open voor verdere reacties.

Muppet82

Gebruiker
Lid geworden
22 jan 2009
Goedemorgen!

Ik heb een vraag en ik vind het lastig uitleggen wat ik bedoel dus ik doe een poging.:confused:

Voor mijn werk ben ik een formulier aan het maken, deze moeten mensen invullen, helaas zijn wij op het werk nog niet zover dat iedereen goed met de pc over weg kan en dus niet iedereen weet hoe webformulieren werken. Dus die optie gaat niet.

Ik heb nu een formulier gemaakt met bijvoorbeeld:

Datum :
Nummer :
Titel documen :
Vergaderoverleg :

Nu wil ik daar tussen haakjes of in een lichtere kleur achter hebben wat ze daar moeten invullen of hoe de opbouw van een dergelijk nummer is:
Bijvoorbeeld:

Datum : (dd/mm/jjjj)
Nummer : (portefeuille/initialen steller.versie)
Titel document : (deze mag uit max 4 woorden bestaan)
Vergaderoverleg : (het overleg waarin je wil dat dit besproken wordt)

Als mensen dit invullen zou het erg mooi zijn als ze op de tekst tussen de haakjes klikken en dan daar in 1 keer overheen kunnen schrijven, dus niet eerst de tekst moeten selecteren ed.

Hoop dat de vraag zo beetje duidelijk is. Heb iets in mijn hoofd maar krijg dat er dan maar eens uit zodat iedereen begrijpt wat ik bedoel.:o

Groeten Mik

Hoi Marcel,

Ja opzich wel qua uiterlijk.
Maar dan is het zo dat als ik op die tekst klik ik nog altijd die tekst eerst weg moet halen om het er neer te zetten.
Dat wil ik juist dat dat niet meer hoeft.
Ik wil op die grijze tekst klikken en dan meteen vervangen wat er staat door wat ik er in moet vullen.

Groeten Mik.

Welke Word versie gebruik je ?
Wanneer ik op zo'n invulveld klik is de tekst die er al staat grijs geselcteerd, wanneer ik dan begin te typen dan is de tekst die er stond gelijk weg.

Als je Word2007 gebruikt het volgende:
Heb je in je tabblad Ontwikkelaars de knop Ontwerpmodus niet ingedrukt staan ?
Wanner je geen tabblad Ontwikkelaars hebt kun je die inschakelen via de Office knop>>Opties voor Word>>Populair>>Tabblad Ontwikkelaars op het lint weergeven, schakel hier het vakje in.

Groeten Marcel

Laatst bewerkt:
Ik gebruik Word 2003. Hier heb ik geen keuze voor.
Als ik die had, wist ik het wel ;)

heb jij enig idee hoe ik het daar moet doen?

Ik kan in 2003 ook geen optie vinden die ontwikkelaar heet of lint.
Weet jij hoe de functionaliteit heet van wat ik wil, dan kan ik daar wel op googlen, heb opzich wel een goeie site ervoor, weet alleen niet hoe de functie heet, dan kan ik daar verder gaan zoeken.

Gr. Mik

Kan een stuk simpeler, als je een formulier gebruikt. Bijvoorbeeld zoiets. In de statusbalk overigens verschijnt de hulp die je wilt laten zien. Die verschijnt ook als je op <F1> klikt.

Wat mij betreft mag je trouwens blij zijn dat je nog met 2003 werkt :D Geniet ervan zolang het nog kan....

Bijlagen

Beste Michel,

Dank je voor je reactie.
Ziet er erg mooi uit wat je gemaakt hebt.
Maar......(sorry) ik wil dat de mensen zien wat ze er neer moeten zetten. Dat uitrolmenu is een super idee hiervoor. Maar mensen mogen bijvoorbeeld bij titel document maar 4 woorden gebruiken, dus wil ik er neerzetten (max. 4 woorden).
In dat grijze blokje wat jij zo mooi gemaakt heb wil ik nog tekst hebben staan, zodra je daar gaat tikken moet daar wel de tekst komen staan die ik wil tikken... Het moet heel simpel en helder zijn voor de mensen. Ik zal anders wel een voorbeeld bijvoegen van wat ik heb. Licht grijs in deze tekst is het geen ik wil dat als je dat aantikt verdwijnt en je de tekst krijgt te zien die de mensen intikken.

Gr. Mik

Bijlagen

Ook in een formulier met invulvelden kun je standaardtekst opnemen. Zie voorbeeldje... Overigens: hoe wil je dit afdwingen?
Maar mensen mogen bijvoorbeeld bij titel document maar 4 woorden gebruiken, dus wil ik er neerzetten (max. 4 woorden).
Als je niks bijzonders doet (en dat houd in: programmeren) heb je geen enkele invloed op het aantal woorden dat iemand intypt. Je kunt een formulierveld nog wel instellen op een maximaal aantal tekens, maar dat is niet hetzelfde. Daarvoor zul je iets moeten programmeren. En als je gebruikers zo onhandig zijn dat ze niet snappen wat ze moeten doen in een document, dan heb ik ook weinig vertrouwen in het zelfregulerend vermogen...

Mischien is het in dit geval handiger om de gebruikers goed te instrueren hoe ze het formulier in moeten vullen.

Groeten Marcel

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan