Maken van Query's en berekeningen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Vrt
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Vrt

Gebruiker
Lid geworden
29 okt 2013
Hallo iedereen,

eerst even een kleine introductie over wat ik aan het doen ben. Ik heb samen met mijn broer een Tour de France bordspel gemaakt wat we eens in de zoveel tijd spelen. Tijdens het spelen komt er nogal wat administratie om de hoek kijken. Om dit makkelijker te maken heb ik een database gemaakt. Aangezien deze database nogal wat informatie bevat wil ik hier graag een interface bij maken mbv forms. Nu heb ik gemerkt dat ik tijdens het maken hiervan nogal tegen wat problemen aan liep waar ik zelf niet helemaal uit kwam.

Nu wilde ik in dit topic stap voor stap de vragen stellen waar ik tegen aan liep, ik vroeg me alleen af of dat de bedoeling is of is het gewenst dat ik voor elk aspect een nieuw topic start.

Ok, dan nu de eerste problemen waar ik tegen aanloop: (Ik werk met Access 2007)

Ik wil graag een query maken die alle gevonden gegevens in een "list box" weergeeft. Dat was in principe gelukt alleen kon ik geen gegevens aanpassen. Hoe zorg ik ervoor dat ik gegevens kan aanpassen in een "list box". Ten tweede wil ik ook graag dat je voordat je de query uitvoert een aantal dingen kan invullen in een paar "text boxes" en dat de query daarop zoekt in de database.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Allereerst welkom op het forum! Normaal gesproken stel je per topic één vraag, omdat dat een stuk overzichtelijker is voor de antwoorden. En de moeilijkheidsgraad van de ene vraag hoeft niet dezelfde te zijn als van een andere vraag, en helpers willen natuurlijk snel kunnen zien of ze een antwoord kunnen geven of niet. En als je dan 20 pagina's door moet scrollen (zal hopelijk zo'n vaart niet lopen) dan begin je daar waarschijnlijk niet aan. Dus hou het simpel, en kijk per vraag wat handig is.

Je eerste vraag begint al gelijk goed, want ik snap 'm niet. Ik weet niet of je met een Engelse versie werkt of een Nederlandse, dus ik gebruik voorlopig even Nederlandse termen. Ik ga mijn geheimen natuurlijk niet zomaar naar het buitenland weggeven :). Je hebt dus een keuzelijst gemaakt op basis van een query. En die werkt. Maar dan...
Dat was in principe gelukt alleen kon ik geen gegevens aanpassen.
Nee, dat snap ik meer dan prima: een keuzelijst baseer je per definitie op een query, en een query is een dynamisch object. Dus als de brongegevens van de query veranderen, dan verandert de inhoud van de keuzelijst ook.
Hoe zorg ik ervoor dat ik gegevens kan aanpassen in een "list box".
Niet dus. Ergo: wat je ook doet, je zult nooit in een keuzelijst met de hand iets kunnen toevoegen. Dat gebeurt in de tabel(len) die onder de keuzelijst liggen.
En wat bedoel je met
Ten tweede wil ik ook graag dat je voordat je de query uitvoert een aantal dingen kan invullen...
Een formulier baseer je op een of meer tabellen, of een query met die tabellen, dat maakt weinig tot niks uit. Of, dat kan ook, je baseert een formulier niet op een Recordbron, en dan gebruik je een niet-gebonden formulier. Zoekformulieren zijn vaak niet-gebonden formulieren, met daarop een aantal tekstvakken of keuzelijsten (al dan niet met invoervak) die dan een subformulier filteren bijvoorbeeld. Of je hebt een doorlopend (uiteraard gebonden) formulier met daarin in de koptekst een aantal tekstvakken of keuzelijsten om mee te zoeken, die dan het formulier filteren.

Kortom: je vraag roept meer vragen op dan antwoorden, vrees ik. Voor de duidelijkheid zou het enorm helpen als je een voorbeeld db zou posten, dan kunnen we zien wat er allemaal gebeurt (of niet).

Ik zal even proberen om een voorbeel form te maken zodat ik wat beter kan uitleggen wat ik bedoel.

OctaFish zei:
Je eerste vraag begint al gelijk goed, want ik snap 'm niet. Ik weet niet of je met een Engelse versie werkt of een Nederlandse, dus ik gebruik voorlopig even Nederlandse termen. Ik ga mijn geheimen natuurlijk niet zomaar naar het buitenland weggeven :).

MI6 heeft me nu alweer teruggeroepen, want ik ben ontmanteld. Maar zonder gekheid, ik werk met de engelse versie.

Misschien heb ik het ook allemaal wel bij de verkeerde naam genoemd dat weet ik niet. Ik wild een database als voorbeeld bijvoegen, maar de extensie (.accdb) die ik had wordt niet geaccepteerd.

De bedoeling is dat ik een user interface wil maken bij de database waarin je records kunt (meestal) wijzigen. Dus dat je dus bijvoorbeeld op leeftijd kunt zoeken, dat dan alle record die voldoen aan de opgegeven leeftijd worden weergegeven en dat je dan in die records gegevens kan wijzigen. Ik heb het dan met een query gedaan, maar misschien moet ik dit wel op een hele andere manier doen.

Uiteindelijk is het de bedoeling dat de database op de achtergrond natuurlijk wel aanwezig is, maar dat je alle bewerkingen kunt doen in een interface.

Laatst bewerkt:
Databases moet je zippen, want HelpMij accepteert die inderdaad niet. Waarschijnlijk omdat er VBA in zit. Maar met Comprimeren en daarna zippen wordt-ie ook klein genoeg om hem te uploaden.
Wat je nu noemt is vrij basaal opgelost worden; een doorlopend formulier met filtervakken werkt al prima en is relatief simpel te maken. Al snap ik je laatste opmerking dan weer niet, want je db is natuurlijk altijd aanwezig. En een interface? Ik neem niet aan dat je in VB (of een andere programmeertaal) een programma wilt schrijven dat gebruik maakt van de data uit je database. Want dat is wat je nu noemt. Ik vermoed eerder dat je alleen met formulieren wilt werken, en dat komt meer in de buurt, want dat is uiteindelijk toch wel de bedoeling. Gebruikers krijgen bij mij althans nooit een tabel of een query te zien; daar hebben ze niets te zoeken. Alle gebruikersinteractie doe je via formulieren en rapporten.

Ik vermoed eerder dat je alleen met formulieren wilt werken, en dat komt meer in de buurt, want dat is uiteindelijk toch wel de bedoeling. Gebruikers krijgen bij mij althans nooit een tabel of een query te zien; daar hebben ze niets te zoeken. Alle gebruikersinteractie doe je via formulieren en rapporten.

Nee precies, ik wil inderdaad dat ik de tabel niet meer te zien krijg.

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik het schriftelijk uitleggen wat ik nou precies voor elkaar wil krijgen wel lastig vind, maar stukje bij beetje komen we er wel :).

En een interface? Ik neem niet aan dat je in VB (of een andere programmeertaal) een programma wilt schrijven dat gebruik maakt van de data uit je database. Want dat is wat je nu noemt. Ik vermoed eerder dat je alleen met formulieren wilt werken, en dat komt meer in de buurt, want dat is uiteindelijk toch wel de bedoeling.

Nee, niet met VB of een andere programmeertaal, maar inderdaad met formulieren.

Ik heb ook ff de database toegevoegd, maar daar valt op het moment nog niet heel veel te zien.
Bekijk bijlage Tour Administratie.rar

Laatst bewerkt:
Wat je nu noemt is vrij basaal opgelost worden; een doorlopend formulier met filtervakken werkt al prima en is relatief simpel te maken.

Dus, een doorlopen formulier met filtervakken, hoe doe ik dat?

Misschien is het hanidg als ik even een nieuw topic begin? Want het past nu al niet echt meer bij de titel die ik gegeven heb...

Je kunt ook de titel aanpassen :)
Maar als je een compleet andere vraag erbij hebt, zou ik inderdaad een nieuwe topic beginnen, dan houd je de antwoorden gescheiden. Is voor iedereen een stuk overzichtelijker.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan