Mandrake versie optimaal?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jackazz

Gebruiker
Lid geworden
26 okt 2002
Hoi,

Ik heb van mijn stageplek een oude computer gekregen. Een pentium 166 Mhz. Op deze computer zou ik graag mandrake installeren om wat dingen mee te proberen. Welke versie kan ik dan het beste installeren en waar kan ik die downloaden?

Het geheugen is 256 MB RAM. en er zit in 20 GB HD schijf in.

Bedankt voor de reactie's

De verhalen dat Linux op elke PC draait kloppen niet helemaal, als je een grafische omgeving wilt gaan gebruiken dan zijn de systeem-eisen best hoog. Op een 166Mhz computer zal, ondanks de redelijke hoeveelheid geheugen, de nieuwere versies van Mandrake (en andere distributies) niet snel draaien in de grafische omgeving. Probeer dus een oudere (versie 5) te vinden tenzij je geen problemen hebt met een trager werkende PC.

De nieuwe versies van mandrake hebben dan ook al (volgens hun website) een P2 nodig :)

Btw voor verschillende distro's kun je hier terecht :
http://www.linuxiso.nl

:)

Geplaatst door Tiborv
De verhalen dat Linux op elke PC draait kloppen niet helemaal, als je een grafische omgeving wilt gaan gebruiken dan zijn de systeem-eisen best hoog. Op een 166Mhz computer zal, ondanks de redelijke hoeveelheid geheugen, de nieuwere versies van Mandrake (en andere distributies) niet snel draaien in de grafische omgeving. Probeer dus een oudere (versie 5) te vinden tenzij je geen problemen hebt met een trager werkende PC.

Weet jij dan misschien een plek waar ik die kan downloaden.

Want ik heb nog wel problemen met het vinden van die versie.. Waarschijnlijk omdat die wel redelijk oud is.

Geen idee, ikzelf bewaar om dezelfde reden een oudere versie van Redhat.

Geplaatst door Jackazz

Weet jij dan misschien een plek waar ik die kan downloaden.

Want ik heb nog wel problemen met het vinden van die versie.. Waarschijnlijk omdat die wel redelijk oud is.

Je kan proberen een request te doen op usenet, wellicht iemand die met je meeleeft.
Hmm.. misschien heb ik nog een cd voor je liggen, mag het een andere distro zijn? Ga ik ff zoeken...

Ik heb liggen:
Red hat 7.1 en 7.3
Suse 8.0 personal en 8.2 pro

Vlgnsmij zijn ook die te zwaar, wat denk jij Tiborv?

Laatst bewerkt:
Geplaatst door @temptation

Je kan proberen een request te doen op usenet, wellicht iemand die met je meeleeft.
Hmm.. misschien heb ik nog een cd voor je liggen, mag het een andere distro zijn? Ga ik ff zoeken...

mag zeker wel. het gaat me meer om het uitproberen met een ander besturingssysteem dan echt om mandrake

Nadeel is wel, een hoe oudere linux je gebruikt, des te moeilijker het zich laat installeren. En het was al genoemd dat als je grafisch wat wil doen heb je niet veel aan deze pc.
Als je eerlijk wilt kijken wat linux je te bieden heeft, kun je denk dan beter knoppix(of ???) downloaden en deze dualboot zetten op de pc waar je normaal mee werkt (of gewoon waarvoor het gemaakt is; vanaf cd draaien)

Laatst bewerkt:
Madrake 9.2 kun je samen kopen met het blad "Linuxstarter 2004. Het heeft een uitgebreide handleiding voor de installatie en veel tips wat software betreft.
Prijs € 8.95.

Ik ben bang dat je met 9.2 niet ver komt op een Pentium 166 :rolleyes:

Ik bedenk net, je zou nog kunnen kijken of het moederbord een snellere processor aankan. De hardeschijf en de hoeveelheid geheugen zijn uit een later tijdperk nietwaar?
Dan is mogelijk het moederbord ook bruikbaar voor een 300+Mhz processor.(?)

Een 2de hands processor zal niet de hele wereld kosten.

Gewoon er voor zorgen dat je processor niet overbelast wordt, dus welke distro je ook gebruikt neem een "lichte" wm , dus niet kde of gnome maar bijvoorbeeld fluxbox of mooier, xfce4 .
Daarmee kun je prima je gang gaan alhoewel sommige apps iets langzamer zullen opstarten zoals mozilla die je misschien beter kan vervangen door opera die ook weer lichter is.
Met linux kun je alle kanten op , ook met een lichte pc , gewoon goeie keuzes maken voor de applicaties en de windowmanager.

suc6 , johan

ik wou debian proberen

ik heb een versie gedownload..maar die wil tijdens de installatie ook online om nog een aantal files op te halen

is er ook een iso die compleet is dus waar je niet meer mee online hoeft tijdens de installatie?

zoja.. waar kan ik die downloaden?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan