Map delen vanaf Windows XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

hulpvrager199

Gebruiker
Lid geworden
10 jun 2010
Hallo,

Na de aanschaf van een nieuwe laptop, leek het mij verstandig om de bestanden (die op een externe harde schijf staan) van mijn Windows XP-laptop te delen naar mijn nieuwe laptop.
Dan kan ik die oude laptop gewoon als bestandsserver gebruiken en hoef ik niet rond te zeulen met een externe harde schijf thuis.

Die harde schijf zou ik dus als ware over het netwerk willen delen. Maar dan wel met alleen machtigingen voor mijn gebruikersaccount.
Nu ben ik een middagje wezen rommelen, en is mij alleen maar gelukt om de map te delen met lees&schrijf-machtigingen voor iedereen...

Wanneer ik 'Iedereen' uit de lijst haal of de toegang weiger. Krijg ik geen aanmeldingsvenster, en zegt hij gelijk dat ik geen toegang heb tot de share. Bij het maken van een netwerkverbinding krijg ik de melding dat de netwerkmap aan een andere gebruiker met een ander wachtwoord is toegewezen...

Is het nou zo moeilijk wat ik wil??

Alvast bedankt

Heb je exact dezelfde accounts aangemaakt op beide systemen?
Firewall en/of virusscanner tijdelijk uitschakelen (of ip range lokaal toestemming gener, in Zonealarm FW gaat dat iig zo)

Wat je ook kunt doen als het echt niet werkt...
via Extern bureaublad tussen beide systemen (proberen)
via de gratis (privé) Teamviewer, daar zit een file transfer optie in.

Ok, aangezien het besturingssysteem van de nieuwe computer niet gegeven is, neem ik aan Vista of 7.

Ten eerste wil ik om te beginnen dat je op de XP-computer alle schijven c.q. mappen die je tot nu toe hebt getracht te delen ongedaan maakt, zover je dat nog weet, dus als (een) Beheerder via RechterMuisKlik, Delen en beveiliging, of Computerbeheer, Gedeelde mappen, Shares...

Daarna maak je op de XP een account aan, bij voorkeur een standaard- of zelfs, absolute voorkeur, een gast-account volstaat. Voorzie dat account van een wachtwoord.*

Herstart de computer. Meld aan als (een) Beheerder. Herstart ook alle andere computers in het gewenste netwerk & wacht tot die opgestart zijn.

Op XP: Start, Mijn netwerklocaties, in het linkervak Klik "Een thuisnetwerk of een klein bedrijfsnetwerk instellen" - ( %SystemRoot%\system32\rundll32.exe hnetwiz.dll,HomeNetWizardRunDll ).

Na voltooid, sluit de XP-computer af (UIT), & sluit alle andere computers ook 1 voor 1 af (UIT).
Tot slot schakel alle hubs, switches & routers & de modem router uit.
Wacht 2 minuten alvorens in omgekeerde volgorde eerst de modem/router in te schakelen & wacht tot die volledig opgestart is, idem dan met de switches/hubs, idem dan de nieuwe computer, idem dan de rest in het netwerk, & tot slot idem de XP-computer.

Als het goed is dan heb je vanaf dat moment via Gebruikersnaam & Wachtwoord in ieder geval al toegang tot de Gedeelde documenten, Lezen en schrijven.
Zonder Wachtwoord word er nooit netwerktoegang verleend.

Eventuele andere (niet-standaard) mappen kan je als (een) Beheerder (op de Console!) via Delen en beveiliging met dezelfde Gebruikers & Machtigingen instellen.

Tip: Hele Schijven & Systeem-mappenworden onder Windows bij voorkeur nooit gedeeld, (Hoofd-)Documenten-mappen mogen worden gedeeld.
Tip: Voeg onder Machtigingen Gebruikers & Beveiliging altijd Systeem toe, & NOOIT Iedereen.
Tip*: Voeg de toegang te verlenen Standaard- of Gast-Gebruiker met Wachtwoord toe aan de Groep Externe bureaubladgebruikers om een TS-client-verbinding te starten.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan