Map maken met Google Sketchup

Status
Niet open voor verdere reacties.

HellupUandMe

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2007
Hallo,

Ik ben bezig met een map (je weet wel, kaart, landschap, 'mep', dus geen bestandsmap) te maken om er vervolgens door heen te kunnen lopen met een spel.
Deze map maak ik in Google Sketchup en nu wil ik deze in een schiet spel plaatsen zodat je er ook door heen kan lopen. Ik weet dat je google sketchup models ook in san andreas kan plaatsen maar ik wil een multiplayer spel zoals Soldiers Of Fortune.
Weet iemand een geschikt spel waar ik mijn met-google-sketchup-gemaakte-map in kan plaatsen? Oh en by the way...hoe doe ik dat?

mh, ik vrees dat dit niet mogelijk is, maar 100% zeker weten doe ik t niet.
toch denk ik, dat al zou t mogelijk zijn, dat het er dan niet uitziet. en daarnaast zal je dan een programma nodig hebben om die google map in een .bsp om te zetten, of enkel al in de .map zelf.

ik maak zelf al jaren levels/maps met fpshooter games, en zo heb ik ook zo'n 40 levels gemaakt met soldiers of fortune2. maar dat deed ik dus op de 'normale' manier, met de editor dus.
raad je daarom dan ook aan om het gewoon op die manier te doen. kost wat meer tijd, een maand ofzo, maar dan heb je ook precies dat level wat je wilt hebben.

mocht je vragen hebben over leveldesign, laat t me dan maar weten, help andere mappers graag. helaas kan ik je dus niet verder helpen met je vraag, maar dacht laat ik toch maar even antwoorden.

succes

leon

Erg bedankt voor je duidelijke antwoord.
Die editor voor SOFII, waar kan je die krijgen/downloaden?
En is het misschien mogelijk om sketchup files in gamemaker te plaatsen en er dan een game van te maken? Niet dat ik met gamemaker om kan gaan, maar het gaat om het idee

over game maker weet ik vrij weinig, of beter gezegt eigenlijk niets. ik heb t wel maar na 1 keer openen besloot ik het niet te gebruiken. op zich is het een prima game editor, maar het ziet er gewoon niet uit vergeleken met de maatstaven van tegenwoordig. het is een heel erg simple programma, begrijp me goed, niets mis mee. maar veel te simpel voor mij, en ik vrees ook voor jou.

dan over de Sof2 editor, Sof2 is gemaakt met GTKRadiant, ook wel bekend als QeRadiant.
door de jaren heen zijn steeds nieuwere versies verschenen, en ik meen dat de laatste versie voor Sof2 mappen GTKRadiant 1.4 is.
Radiant editor is een hele gave tool, waarmee je fantastische dingen kunt doen, (games als Prey, Call of Duty serie, Doom3 en Quake4 zijn ook met Radiant versies gemaakt!)
maar, zoals met ieder programma moet je wel eerst even leren hoe je ermee moet omgaan. het is echt niet moeilijk, na 2 a 3 uur een beetje aanklungelen kun je al kamers maken, met wat tafels en stoelen erin, en een vijand. en, hiervoor hoef je niet te kunnen progameren !!
om de editor beter te leren kennen zal een maandje kosten denk ik. er zijn tientallen sites te vinden waarop goeie tutorials staan, die je precies uitleggen hoe de editor te installeren, en hoe dingen te maken als licht, geluid, vijanden, modellen, etc etc etc.
het kost even wat inspanning maar uiteindelijk je eigen level te kunnen spelen is het meer dan waard.

het is belangrijk om eerst te bepalen wat voor soort map je wilt maken, mp of sp. er zijn grote verschillen tussen. je moet dus ook speciaal zoeken dan naar mp of sp tuts. persoonlijk maak ik enkel sp, maar de meeste mensen schrikken een beetje terug voor het vele werk dat dit geeft en kiezen voor mp.
ik heb een beetje rondgekeken voor je en heb deze dingen voor je gevonden.

hier kun je bijvoorbeeld de Sof2 GTKRadiant editor vandaan downloaden;

http://eliteforce2.filefront.com/file/GTKRadiant;26097

(mocht de downloadsnelheid wat traag zijn dan moet je gewoon even googelen naar een andere gtkradiant 1.4 download site).

verder is het dus handing om te googelen naar speciale Sof2 mapping forums, daar zijn mensen te vinden die je graag ermee verder helpen. de laatste keer dat ikSof2 sp-mappacks maakte is alweer jaren terug, (ben nu vooral aan het HalfLife2 sp mappen) en ik ben dus het meeste vergeten van sof2 mappen.

en dus googelen naar sof2 mapping tutorials.
je zult de eerste dagen flink wat tijd besteden met het lezen van alle tuts, en het uitproberen ervan. en reken erop dat het vooral in het begin ook vaak erg frustreren kan zijn. dan lukken dingen niet, en lijkt t gewoon niet te werken. later vind je dan uit dat je een heel klein foutje maakte, en die kunnen maken dat de map dan gewoon crashed.

ik hoop je een beetje op weg geholpen te hebben en wens je er veel succes mee.
nogmaals, in het begin kan t frustrerend zijn. maar ik weet zeker dat wanneer je eindelijk je eerste testmap van een kamer met vijand in Sof2 kan spelen/starten dat je dan helemaal uit je bol gaat. dat had ik tenminste wel toen, lol.

succes

leon

na 2 a 3 uur een beetje aanklungelen kun je al kamers maken, met wat tafels en stoelen erin, en een vijand. en, hiervoor hoef je niet te kunnen progameren !!
Steek voldoende tijd in het lezen en bekijken (ja voldoende filmpjes aanwezig) van tutorials. een kleine map maken heb je zoals SPY zegt zo in elkaar gezet. maar een "leuk te spelen map met vrienden" is andere koek. zeker als het gaat om speelbaarheid en snelheid van de map.. je hebt al gauw een te zware map gemaakt als je het jezelf aanleert. en waarom het wiel opnieuw uitvinden :)
Leer het jezelf meteen goed aan via de tuts en je zult je bij grotere maps er veel tijdwinst mee boeken

Oh mijn god SPY je bent geweldig!!! Heel erg bedankt!

Steek voldoende tijd in het lezen en bekijken (ja voldoende filmpjes aanwezig) van tutorials. een kleine map maken heb je zoals SPY zegt zo in elkaar gezet. maar een "leuk te spelen map met vrienden" is andere koek. zeker als het gaat om speelbaarheid en snelheid van de map.. je hebt al gauw een te zware map gemaakt als je het jezelf aanleert. en waarom het wiel opnieuw uitvinden :)
Leer het jezelf meteen goed aan via de tuts en je zult je bij grotere maps er veel tijdwinst mee boeken

Jij ook erg bedankt!

heel graag gedaan, mappen is zo ontzettend te gek dat ik t graag iedereen wil leren die ook maar een beetje geinteresseert is erin.

mocht je nog andere vragen hebben, stel ze dan gerust !!

en t is inderdaad zoals Ellasar zegt, niet zelf t wiel opnieuw uitvinden, maar vooral de tuts gebruiken. maar dan nog zul je zien dat je gauw 2 uurtje bezig bent in t begin om enkel een kamertje te maken, want je kend de editor dan nog niet goed .

succes !

leon

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan