Map niet zichtbaar in Windows 8.1

Status
Niet open voor verdere reacties.

frans kooijman

Gebruiker
Lid geworden
22 apr 2008
Berichten
517
Vraagje,

Ik heb sinds kort met Windows 8.1 en werk met mijn laptop op een server Windows 2008.
Op deze server heb ik een Map beveiligd, zodat alleen ik toegang heb tot deze bestanden, en niet mijn collega's.
Mapnaam X.

Als ik (bijvoorbeeld) een .pdf bestand open heb op mijn laptop, dan kan ik deze met opslaan als in ieder
gewenste map opslaan, maar niet in mijn map X, deze wordt niet getoond als tegel in Windows 8.

Als ik de .pdf eerst in een andere (niet beveiligde) tegel opsla, dan ga ik via mijn oude bureaublad naar
die locatie, pak het bestand op en sla het vervolgens op in map X (die in de oude omgeving wel getoond wordt).

Maar hoe maak ik de (beveiligde) tegel zichtbaar in Windows 8, zodat ik een bestandje daar direct in kan zetten?

Dank alvast,
Frans
 
Op de server Windows 2008 heb ik alleen mij rechten gegeven voor de map door de map te selecteren en mijn inlognaam met wachtwoord in te voeren bij de rechten.
Op mijn laptop heb ik een vinkje aangezet bij "Verborgrn mappen zichtbaar maken" , maar dat heeft dus geen effect.
 
Bovendien (niet onbelangrijk): als ik naar mijn oude bureaublad ga, kan ik moeiteloos de map vinden.
Alleen dus niet als tegel in het startscherm. Als ik opslaan als kies, heb ik de keuze uit OneDrive (wil ik niet),
Deze PC (wil ik juist wel, maar daar staat de gewenste map dus niet als tegel tussen) of netwerk (waarbij ik
het pad moet opgeven, wil ik ook niet).

Ik kan kennelijk daar geen nieuwe tegel met de map aanmaken?

Frans
 
Wat voor soort omgeving heb je het hier over? AD of Werkgroep? Gebruik je een lokaal account op de server of je inlogaccount van jouw PC? Wat bedoel je precies met "oude bureaublad", is dat een andere inlog op dezelfde PC? Andere PC?
Zonder duidelijke informatie wat je precies doet is je vraag lastig te beantwoorden, dus graag even zo uitgebreid mogelijk...

PS: wat jij aangeeft met "verborgen bestanden" betreft het attribuut "Hidden" van een lokale map. Dat heeft niks met rechten te maken op een map op een server.
 
Laatst bewerkt:
Tja, nu wordt het lastiger, ik zal het proberen:
AD of werkgroep: Ik weet niet wat AD is, maar ik heb op de server Windows 2008 in de "Active Directory Users and Computers" => Ons domein => Groups => Share Mapnaam => Tabblad members
mijn naam ingevuld, zodat de map alleen door mij geopend mag/kan worden.

Oude bureaublad: Zelfde laptop, maar in Windows 8 kun je met Windows +R "terug" naar het traditionele bureaublad (wat standaard is in Windows 7).
Als ik dit traditionele bureaublad gebruik en dan via Mijn Computer naar de map navigeer, kan ik de map moeiteloos openen.

Maar als ik een document wil opslaan via de Tegels, dan ga ik dus naar Deze PC en zie ik alle schijven. De gewenste schijf zie ik staan, met alle mappen, behalve de map
waar ik mijzelf op de server rechten toe heb gegeven. Die staat er dus niet bij. Ik kan ook met rechtermuis geen tegel toevoegen.


Nu gebruik ik de workaround om het bestand in een andere (willekeurige) map op te slaan, vervolgens met Windows+R naar die map te navigeren,
en met copy/paste het bewuste dokument alsnog in de map met speciale rechten op te slaan.
Super irritant en bewerkelijk dus.

Enig idee, hoe ik deze tegel van de map wel zichtbaar kan maken???

Frans
 
AD = Active Directory, en dat is dus inderdaad wat je gebruikt. Blijkbaar heb je toegang tot de server (Domain Controller en/of File Server). De rechten zou je moeten instellen door op de betreffende map NTFS permissions in te stellen. Dus ga naar de server en rechtsklik op de map die je wilt kunnen zien > Properties > Security. Hier kun je met Add de AD accountnaam die je gebruikt toevoegen en jezelf (voldoende) rechten geven. Als het goed is heeft niemand anders toegang.
Over het algemeen is het niet verstandig om rechten te beheren op de share zelf. Als je dat doet wordt het een ingewikkeld verhaal. Gebruikelijk is dus om op de share Iedereen rechten te geven en beperkingen in te stellen via NTFS permissions.
 
Dank voor je input, heel helder.
Ik heb de rechten op de server geheel open staan, maar nog geen tegel in Windows 8.1 op mijn laptop.

Ik heb het gevoel dat ik in Windows 8.1 op mijn laptop nog ergens een instelling open moet zetten om de map
zichtbaar te maken, omdat met Windows+R ik wèl naar de map kan gaan. Zouden de rechten niet goed staan op
de server, dan zou ik volgens mij de map helemaal niet kunnen benaderen.

Dat is dus niet het geval: Via de verkenner kan ik er moeiteloos naar toe, maar dus geen tegel in "Deze PC" ......


Dank voor het meedenken!!

Frans
 
Als je er met de Verkenner naar toe kunt, dan kun je toch ook een mapping maken? In compmgmt.msc de share aanmaken in de vorm \\servernaam\sharenaam\[eventueel naar een map bladeren] en een driveletter toekennen. Vervolgens zou je hem gewoon als driveletter in de Verkenner moeten zien.
 
...Ik ben een flinke stap verder: Ik kan in de tegels "Netwerk" selecteren en dan daar invullen"\\servernaam\sharenaam\mapnaam" en dat werkt!!
Als ik echter linksboven in het tegelblad op "Omhoog" klik, dus 1 niveau hoger, dan kom ik ""\\servernaam\sharenaam" en zie ik alle mappen, behalve de bewuste mapnaam die beveiligd is op de server (maar wel alle rechten heeft voor mij).

Vreemd toch dat als ik de mapnaam invoer, dat ik wèl in de juiste map komt, maar met 1 niveau hoger diezelfde map niet getoond wordt?

Uitdaging???
 
Ik zou toch nog maar even kijken naar de Effective Permissions op die betreffende map op de server, en dan het account waar je mee inlogt op de PC invullen. Klinkt alsof er List Folder permission ontbreekt??
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan