Mapje is ineens een bestand geworden die niet te openen is.

PabloC

Gebruiker
Lid geworden
18 apr 2010
Berichten
76
Beste forumleden,

Sinds vorige week is dit me voor de 2e keer opgevallen vandaar dat ik dit plaats.

Op een usb stick heb ik allerlei bestanden staan zoals pakbonnen van websites waarop ik iets gekocht heb, dit had ik allemaal in mapjes gesorteerd.
Wanneer ik een aankoop wilde opzoeken en ik opende de hoofdmap die leidt naar al die sub mappen maar ook naar losse pdf bestanden zag ik dat al die bestanden en mappen die in dat mapje staan een naam had met allemaal rare tekens, ik kon er geen enkele openen.
De pc gaf aan dat er iets mis met de usb stick is, en stelde voor om fouten te zoeken en herstellen.
Ik deed dat en de fouten werden opgelost, wanneer ik de usb stick opende en naar dat mapje ging om de pakbon te zoeken zag ik dat dat mapje die leidde naar al die bestanden en onderliggende mapjes ineens een bestand is geworden, ik kan het niet openen het is maar 4kb groot. De pictogram is een leeg wit blaadje en er staat bij eigenschappen dat het een bestand is, het heeft wel dezelfde naam als dat mapje die er destijds was.
Hoe kan dit ? En hoe los ik dit op ? Het zou vervelend zijn om alle bestanden die erin staan als verloren te beschouwen. Ik heb dit een keer eerder gehad maar dan met een andere mapje die ik doormiddel van een oude backup kon terugplaatsen.

Alvast bedankt voor de advies/ hulp
Groeten
 
Wellicht staat deze in de verkeerde categorie, sorry daarvoor
 
Deze eerst nakijken.
Ga naar Map wijzigen en zoekoptie -> Beeld -> vink Verborgen bestanden weergeven aan en schakel Beveiligde besturingssysteembestanden verbergen uit. U zou een map met de naam "found.***" op uw schijf moeten zien. Klik met de rechtermuisknop op die map en neem het eigendom over of verleen uzelf lees-/schrijfrechten voor deze map via het tabblad Beveiliging. Open nu de map "gevonden.***". Het kan zijn dat er meerdere mappen "dir***.chk" in zitten. Doorloop elke map. Een van hen zou uw verloren gegevens moeten hebben. U kunt vanaf hier eenvoudig kopiëren/plakken.

Welk merk en type is de stick? Aantal GB? Is dat geen fake/nep stick?
Heb je een scan gedaan met jouw beveiligingssoftware?
Heb je een chkdsk gedaan?

Schijfcontrole uitvoeren (chkdsk.exe)
- Ga naar > Zoekvak (icon vergrootglas = zoeken naar)
- Typ > cmd
- Kies rechts > Als administrator uitvoeren
- Typ > chkdsk X: /f (achter de prompt)
- vul in voor X: de gewenste schijfletter v.d. betreffende schijf
- Voorbeeld > C:\Windows\System32\chkdsk D: /f
 
Laatst bewerkt:
Deze eerst nakijken.
Ga naar Map wijzigen en zoekoptie -> Beeld -> vink Verborgen bestanden weergeven aan en schakel Beveiligde besturingssysteembestanden verbergen uit. U zou een map met de naam "found.***" op uw schijf moeten zien. Klik met de rechtermuisknop op die map en neem het eigendom over of verleen uzelf lees-/schrijfrechten voor deze map via het tabblad Beveiliging. Open nu de map "gevonden.***". Het kan zijn dat er meerdere mappen "dir***.chk" in zitten. Doorloop elke map. Een van hen zou uw verloren gegevens moeten hebben. U kunt vanaf hier eenvoudig kopiëren/plakken.

Welk merk en type is de stick? Aantal GB? Is dat geen fake/nep stick?
Heb je een scan gedaan met jouw beveiligingssoftware?
Heb je een chkdsk gedaan?

Schijfcontrole uitvoeren (chkdsk.exe)
- Ga naar > Zoekvak (icon vergrootglas = zoeken naar)
- Typ > cmd
- Kies rechts > Als administrator uitvoeren
- Typ > chkdsk X: /f (achter de prompt)
- vul in voor X: de gewenste schijfletter v.d. betreffende schijf
- Voorbeeld > C:\Windows\System32\chkdsk D: /f
Bedankt voor de reactie, ik heb de eerste stap gedaan en zie inderdaad (meerdere mappen) met found.
Er zitten allemaal chk bestanden in.
Wanneer ik met de rechtermuisknop erop klik kan ik nergens beveiliging vinden weet niet hoe ik verder moet gaan

Ik heb een silcon power usb stick van 16 gb (heb altijd goede ervaringen met deze merk gehad)
Zal de chkdisk uitvoeren.
 

Bijlagen

  • 17161175786982141709572748889324.jpg
    17161175786982141709572748889324.jpg
    641,7 KB · Weergaven: 12
Heb het wel kunnen delen met mezelf maar nog steeds zijn de bestanden die erin staan chk bestanden
 

Bijlagen

  • 17161182233549089103710891827949.jpg
    17161182233549089103710891827949.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 6
Waarschijnlijk is mijn virus scanner de boosdoener (Bitdefender) die scant namelijk de usb stick als die werd geplaatst maar ook wanneer de pc opstart, ik heb er nu een uitzondering op ingesteld omdat ik de usb er altijd in laat zitten en dit niet hoeft
 
Waarschijnlijk is mijn virus scanner de boosdoener (Bitdefender) die scant namelijk de usb stick als die werd geplaatst.
Dat is goed en zal geen schade veroorzaken. Bij opstarten is dat inderdaad overbodig. Het punt is nu om in de de chk-dsk files te kijken. De stick zal inderdaad ergens defect zijn.

Een repair van chk-dsk files heb ik nooit uitgevoerd > info.
 
Wat je nu hebt is het resultaat van een herstelpoging van een defect bestandssyteem. Zonder diepgaande kennis kun je weinig met die bestandjes. Enige wat je kunt proberen is of er nog iets valt te lezen met Recuva of IsoBuster.

Kans is klein omdat de vorige poging de gevonden fragmenten al heeft gewijzigd.
 
USB sticks e.d. trouwens nooit als opslagmedium gebruiken. Leuk voor tijdelijke opslag, maar meer ook niet.
 
Vraag hoorde inderdaad niet thuis in de aankoop/upgrade sectie.
Heb het naar de meest voor de handliggende subforum verplaatst.
 
Dat is goed en zal geen schade veroorzaken. Bij opstarten is dat inderdaad overbodig. Het punt is nu om in de de chk-dsk files te kijken. De stick zal inderdaad ergens defect zijn.

Een repair van chk-dsk files heb ik nooit uitgevoerd > info.
Ik heb met de gratis programma chk - back 2 de chk bestanden kunnen herstellen, het is een zeer makkelijke programma. Zoals verwacht heeft het niet iedere bestand kunnen herstellen maar ben tevreden met het resultaat.
 
USB sticks e.d. trouwens nooit als opslagmedium gebruiken. Leuk voor tijdelijke opslag, maar meer ook niet.
Klopt maar als een pc crasht ben je ook alles kwijt. Gelukkig maak ik regelmatig een backup van die usb stick en sla het op op een externe hdd, deze was gelukkig nog recent (van januari dit jaar) dus veel verloren gaande was er ook niet.
 
Vraag hoorde inderdaad niet thuis in de aankoop/upgrade sectie.
Heb het naar de meest voor de handliggende subforum verplaatst.
Dankjewel dat dacht ik ook al, maar ja ik kon deze topic niet verplaatsen daar had ik die rechten niet voor
 
Omdat ik met een backup en het programma chk back 2 mijn bestanden voor een groot deel terug heb, is mijn vraag deels opgelost. De vraag is alleen nog hoe komt het dat bestanden ineens verdwijnen uit het niets? Heb mijn usb stick geformatteerd en zet daarna alle bestanden die ik heb kunnen kopiëren van de stick + herstelde bestanden tijdelijk op de pc opgeslagen weer terug.
Heb ook voor de zekerheid wat mapjes verwijderd zodat het niet ver onder een stapel mapjes liggen.
 
Hallo Pablo,

Kun je een screenshot sturen van hoe de bestanden er nu uit zien?

Je geeft aan dat ze nu allemaal Chinese tekens hebben en 4 kb groot zijn. Klinkt als een encryptievirus die al je bestanden heeft versleuteld; oorzaak een met encryptie virus besmette computer. Oplossing; bij gebruik van een account met beheerrechten op de computer zou ik kiezen voor zekerheid en opnieuw installeren.

Ik begrijp dat je bestanden al op meerdere plekken bewaard. Een backup uit januari is niet vrij recent. Een optie is een Cloud dienst van b.v. Microsoft of Google te nemen om bestanden naar de Cloud te synchroniseren. Bij genoemde partijen installeert deze software op de computer zodat dit real-time en automatisch gaat.
 
De vraag is alleen nog hoe komt het dat bestanden ineens verdwijnen uit het niets?
Kan met onjuist verwijderen te maken hebben. Hardware veilig verwijderen. Deze PC > Kies stick > Rechtermuisknop > Eigenschappen > Hardware > Kies Stick > Eigenschappen > Beleidsregels > Kies > Snel verwijderen.

Welke formattering?
Info.
 
Laatst bewerkt:
In theorie moet je inderdaad gekoppelde apparaten eerst op een veilige manier vanuit Windows ontkoppelen. In de praktijk geeft dit vrijwel nooit problemen en vraag me af of dit dan zich op deze manier uit. Meerendeel van de bestanden stonden al op de USB stick en zou verwachten bij het scenario abrupte verwijdering gekoppeld apparaat alleen de nieuw, en nog niet verwerkte, bestanden ermee gemoeid zijn.
 
Je hoeft niet altijd alles te verklaren! Er is een vraag/probleem en dan neem je met elkaar zaken door. Oplossen is vaak een kwestie van uitsluiten. Of alles wat je aandraagt ter zake doet, klopt en uitgevoerd moet worden is altijd te beoordelen door TS. Zoeken, lezen en doen leer je van.
USB-sticks moet je regelmatig scannen op virussen e.d. Koop een merknaam en goede kwaliteit zoals SanDisk of Kingston.
 
Bedankt voor je feedback, echter bepaal ik dat nog altijd zelf Senso.

Wie is TS ?

Ik begrijp dat Pablo goede ervaringen met het merk Silicon Power heeft. Ik kende het niet, maar de website ziet er erg professioneel uit, biedt ook zakelijke oplossingen en Wikipedia geeft een profiel van een zeer ervaren bedrijf weer. Referenties link en link.
 
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan