Mappen beveiligen lukt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

meloen82

Gebruiker
Lid geworden
14 mei 2001
Berichten
167
Hoi allemaal,

Ik weet dat er al veel vragen over het beveiligen van mappen op dit forum zijn gesteld. Ik heb ze gelezen maar nog geen oplossing voor mijn probleem gevonden. Ik heb een computer met maar één gebruiker (ik dus). Soms gaat mijn moeder, zusje of vader achter mijn pc en ik wil niet dat ze in mijn privé-bestanden snuffelen. Ik heb geprobeerd om een map te beveiligen door er met mijn rechtermuisnop op te klikken en dan onder eigenschappen beveiligen en delen te kiezen. Je kunt daar kiezen voor map delen en persoonlijke map maken. Ik weet dat ik door persoonlijke map te kiezen een wachtwoord kan toevoegen aan een map. Alleen bij mij is deze optie grijs en kan ik 'm dus niet gebruiken.

Weet iemand hoe ik dit kan veranderen?? Moet ik misschien iets aan mijn beveiligingsniveau veranderen ofzo??

Alvast bedankt!!!!

Groetjes Milou

Ps; ik gebruik WinXP Home-edition als besturingssysteem.
 
probleempje is hier ook,. (externe toegang uitgeschakelt etc,.)

Wat je zou kunnen doen:
- Klik op Extra (in de balk boven)
- Mapopties
- Tabblad "Weergave"
- eenvoudig delen uitvinken.


--> Klik nu op de map die je wilt beveiligen.
- Eigenschappen
- Tabblad "Delen"
- En dan zou je (dacht ik) via Machtigingen het geheel kunnen regelen.
 
Geplaatst door meloen82
Hoi allemaal,

Ik weet dat er al veel vragen over het beveiligen van mappen op dit forum zijn gesteld. Ik heb ze gelezen maar nog geen oplossing voor mijn probleem gevonden. Ik heb een computer met maar één gebruiker (ik dus). Soms gaat mijn moeder, zusje of vader achter mijn pc en ik wil niet dat ze in mijn privé-bestanden snuffelen. Ik heb geprobeerd om een map te beveiligen door er met mijn rechtermuisnop op te klikken en dan onder eigenschappen beveiligen en delen te kiezen. Je kunt daar kiezen voor map delen en persoonlijke map maken. Ik weet dat ik door persoonlijke map te kiezen een wachtwoord kan toevoegen aan een map. Alleen bij mij is deze optie grijs en kan ik 'm dus niet gebruiken.

Weet iemand hoe ik dit kan veranderen?? Moet ik misschien iets aan mijn beveiligingsniveau veranderen ofzo??

Alvast bedankt!!!!

Groetjes Milou

Ps; ik gebruik WinXP Home-edition als besturingssysteem.
Ik neem aan dat je dat in de Veilige Modus geprobeerd hebt?
 
Ik dacht altijd dat de bestanden die in WinXP, "Mijn Documenten" staan, privaat waren, en niet door andere gebruikers konden gelezen worden. Tot ik op zekere dag iets vreemd opmerkte. In de WinXP Verkenner kan ik de mappen "Mijn Documenten", die aan andere gebruikers toebehoren, bekijken en de bestanden openen door er op te dubbelklikken. Dus kunnen anderen dat ook met mijn mappen?

Als je een computer deelt met anderen, dan wil je wel wat meer privacy dan dat wat Windows je standaard aanbied. Er zijn twee manieren om dit te bekomen: maak een map aan met een paswoord-bescherming of versleutel een bestaande map.

Gecomprimeerde mappen met paswoord-bescherming kan je maken in NTFS en in FAT32 partities. Als je zo een map met paswoord bescherming wil openen heb je een juist paswoord nodig. Ga in Verkenner, Documents and Settings, jou naam en klik op Bestand, Nieuw, Gecomprimeerde map. Geef de map een naam en sleep de te beschermen bestanden in deze map. Open de map, selecteer een bestand, klik op Bestand dan op Wachtwoord toevoegen. Kies een wachtwoord, en bevestig.

Versleutelde mappen worden enkel ondersteund in NTFS partities. In plaats van U om een paswoord te vragen, zijn deze mappen alleen voor U toegankelijk. Als je de bestanden in een map wilt versleutelen, rechtsklik op de map, kies Eigenschappen, Delen en beveiliging, Delen, en vink "Van deze map een beveiligde map maken" aan. Klik OK en opnieuw OK, en WinXP zal je folder versleutelen.

U zal er verder niets van merken, alleen zal deze folder in een andere kleur worden weergegeven in verkenner, om aan te tonen dat dit een beveiligde persoonlijke map is. Andere gebruikers zullen evenwel geen toegang krijgen tot deze map.

bron: nieuwsbrief oplossing.be
 
Ik kan geloof ik geen gecomprimeerde mappen maken. Als ik in de verkenner naar bestand nieuw ga kan ik alleen voor een (gewone) map kiezen. Hoe komt dit??
 
Hi Meloen82 ! :D

Beperkte toegang tot mappen/bestanden in Windows XP Home Edition

Een van de toepassingen in Windows XP is de mogelijkheid de toegang tot bestanden te beperken tot een geselecteerde groep gebruikers. Als bestandssysteem moet u wél NTFS hebben, onder FAT32 werkt dit niet. Deze functie is zichtbaar in Windows XP professional doch niet in Windows XP Home Edition. Niettemin is de functie óók in de Home versie te gebruiken maar dan via een omweg. Hier de methode die u moet volgen:

1.Herstart de computer en druk op F8 tijdens het opstarten

2.Selecteer Veilige Modus in het menu-venster dat verschijnt

3.Log in als Administrator

4.Open windows verkenner en klik met de rechtermuisknop op de map of het bestand dat u wilt beschermen. U ziet nu een beveiligingstabblad die u niet ziet wanneer u in de normale windowsomgeving werkt.

5.Verwijder de gebruikersgroepnaam (u kunt ook van een bestaande gebruiker de machtigingen wiizigen. Wèl even opschrijven wat de machtigingen waren vóór het doorvoeren van de wijzigingen ...)

6.Voeg de naam van de gebruiker of groep toe die u toestemming tot de map/bestand wilt geven en selecteer het niveau dat u wilt toestaan. Klik op O.K.

( Afhankelijk van de machtigingen die je toestaat of weigert, verschijnt er hierna een dialoogvenster dat uitlegt wat de consequentie van de wijziging is. Als de gebruiker lid is van twee groepen, dan gaat de machtiging 'Weigeren' boven 'Toestaan' en zal de maptoegang voor die gebruiker in ALLE groepen gewijzigd worden. In alle gevallen: een grijs vakje betekent dat de machtiging door het systeem of een systeemservice is overgenomen en dus niet gewijzigd kan worden. Voorbeeld is de machtiging "Speciale machtiging", die bij geen enkele gebruiker of groep te wijzigen is, ook niet bij de groep Administrators. Kennelijk is dit dus wel voorbehouden aan XP Pro)

Herstart de computer in de normale werkomgeving en log eens in met een gebruikersaccount die u géén toestemming heeft gegeven. Open verkenner en probeer eens een bestand of map te openen waarop de beperkte toegang van toepassing is. U zult zien dat de toegang wordt geweigerd. Een perfecte manier dus om uw persoonlijke bestanden te beschermen tegen al te nieuwsgierige ogen.


Succ6 :D
Falco
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan