Mappen in Thunderbird Mozilla veilig stellen

Status
Niet open voor verdere reacties.
"Veng dat was de tip om het te laten werken."
Mede dank aan DigiCafee want die zette mij op dat spoor.
"De library van MailStore home staat op de C:schijf kan ik deze niet veel beter op de D:schijf (mijn data-schijf) plaatsen."
Zeker. Op mijn C:-schijf staat géén data. Zelfs de userfolder heb ik op mijn dataschijf staan. Grote voordeel is dat je dan weet dat als je je dataschijf back-uped, je ook alls hebt en dat je, als je een image van je OS schijf terug zet, je niets kwijt bent/overschrijft. Ook de profilesfolder van Thunderbird staat op mijn dataschijf (hetgeen een kleine aparte procedure vergt om dat om te zetten)
"Hoe kan ik mijn persoonlijk archief met de naam ……@kpnmail en daaronder de map Archief en daaronder de sub mappen met e-mails op b.v. mijn USB-stick plaatsen."
Dat is voor mij ook een moeilijkheidje. Ik back-up de hele profiles folder. weliswaar kun je in de profilesfolder je mails terugvinden maar er staan meerdere folders met archief in en ik weet niet wat je daarvan allemaal nodig hebt. Maar de hele profiles map werkt prima.
Maar via Mailstore kan het waarschijnlijk ook prima. Ik zal "jouw route" ook eens een keer proberen

Veng en DigiCafee hartstikke bedankt voor jullie hulp.

Tot het volgend probleempje :-)

"Ik back-up de hele profiles folder. weliswaar kun je in de profilesfolder je mails terugvinden maar er staan meerdere folders met archief in en ik weet niet wat je daarvan allemaal nodig hebt. Maar de hele profiles map werkt prima.
Maar via Mailstore kan het waarschijnlijk ook prima. Ik zal "jouw route" ook eens een keer proberen
Wat is nu dan nog het verschil met mijn tip in #8. Ik kan het niet testen omdat ik geen Thunderbird heb.
Die verificatie van het SSL/LTS-certificatie kan vervelend zijn, maar dan krijg je toch ook geen mail binnen als dat NOK is ? Of werkt dat daar anders?

Fijn dat het iig werkt.

Laatst bewerkt:
Beste route99, ik heb gekeken naar jouw tip #8 en kwam daar niet uit.
Het zal zeker aan mijn ontbrekende kennis liggen.
Vroeger had ik veel kennis van ICT, ik heb mijn hele leven in de ICT gewerkt.
Ik heb nu de leeftijd dat dit allemaal niet meer zo gemakkelijk gaat als vroeger en ik ook minder geïnteresseerd ben in problemen.

Ik heb even naar de profielstructuur van Thunderbird gekeken. Je ziet dat het een zoekplaatje is als je daar de e-mails uit zou willen destilleren.
Elke "pop.ziggo-x" stelt een account voor. Je moet dus eerst uitzoeken welke pop bij welk account hoort. De Imap staat er niet bij want die mails staan immers op de server dus die back-up je zo sowieso niet.
Profilemappen.jpg
Je ziet dus: een hele brei aan folders.

Ander punt:
Als je een ander profile wilt openen kan dat mss zonder heel de procedure te doorlopen.

Je moet in elk geval weten dat Thunderbird een profielbeheerder heeft:
"Druk op Windows Key +R op het toetsenbord om het dialoogvenster Uitvoeren te openen. Voer daarna ‘thunderbird.exe -p’ in en klik op OK."

Daarnaast is er een file waarin je het profiel pad kunt aanpassen (zie punt 4):
Het is mogelijk om de locatie van de profielmap te verplaatsen. Dit kan handig zijn als u een gebackupte profielmap ergens op uw harde schijf hebt staan en Thunderbird wilt vertellen om dat profiel te gebruiken. Dit onderdeel beschrijft hoe u dat kunt bereiken.
1. Sluit Thunderbird volledig af (Bestand > Afsluiten).
2. Verplaats de profielmap naar de gewenste locatie. Op Windows, bijvoorveeld, verplaats uw profiel van C:\Documents and Settings\[gebruikersnaam]\Application Data\Thunderbird\Profiles\xxxxxxxx.default naar D:\Stuff\MyMailProfile. Als u deze instructies leest omdat u een vorige gebackupt profiel wilt terugzetten is deze stap niet nodig. Noteer alleen de locatie van het profiel dat u wilt terugzetten.
3. Open profiles.ini in een teksteditor. Het tekstbestand is te vinden in de application data map voor Thunderbird:
o Bij Windows XP/2000 is het pad %AppData%\Thunderbird\
o Bij Windows 95/98/Me is het pad meestal C:\WINDOWS\Application Data\Thunderbird\
o Bij Linux is het pad ~/.mozilla/thunderbird/
o Bij Mac OS X is het pad ~/Library/Application Support/Thunderbird/
4. Vind in profiles.ini de regel voor het profiel dat u zojuist verplaatst hebt. Verander de Path= regel naar deze nieuwe locatie.
5. Verander IsRelative=1 naar IsRelative=0.
6. Sla profiles.ini op en herstart Thunderbird
.”

Locatie van profiles.ini is: C:\Users\Xxxxxx\AppData\Roaming\Thunderbird

Mss heb je er ooit iets aan. Met bovenstaande kun je in elk geval je profiel naar je dataschijf verplaatsen.

Laatst bewerkt:
@sappas: Duidelijk, bedankt voor de terugkoppeling.
Het belangrijkste/fijn is dat het opgelost is.
Als helper ben je toch benieuwd waar iets vast loopt of niet, wij weten bij lange na ook niet alles, velen zijn niet eens IT-er maar we veel met een PC bezig en ontlenen vaak daar de nodige kennis aan, maar wat je uiteraard nog steeds geen IT-er maakt...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan