Mappen onzichtbaar delen in NT

Status
Niet open voor verdere reacties.

xafax

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
19 okt 2005
Kan iemand mij tippen hoe ik mappen onzichtbaar kan delen in een nt-netwerk?

Dat is zeer eenvoudig.

Gewoon een dollarteken achter de sharenaam zetten.

Dus als je bij delen bijvoorbeeld als sharenaam MappieGedeeld hebt dan moet je er MappieGedeeld$ van maken.

Is nog eenvoudiger

Geen share maken.

Dan is de standaard share van C: dus C$

Dus \\mijn-PC\C$ is de gedeelde C: op de PC die "mijn-PC"heet.

Eric.

P.S. Mocht je XP hebben, wel eenvoudig delen uit zetten anders werkt het niet.

C$, D$, E$, Admin$ en IPC$ zijn standaard shares die niet verwijderd kunnen worden. Het is vaak niet wenselijk om iemand naar de c$ te laten connecten, omdat die persoon dan meteen toegang heeft tot de hele c partitie. Je kunt elke share van een $ voorzien.

Voorbeeld, je hebt een map c:\bananen\republiek\balkenende en je wilt die sharen (vraag me niet waarom je een dergelijke map zou willen sharen, maar stel). De share geef je dan de naam harrypotter$.

Dus als dan iemand naar \\pc1\harrypotter$ connect, krijgt hij de inhoud van die map te zien. Het voordeel is dat deze share niet in de netwerkomgeving te zien is, alleen mensen die weten dat er zich een share met deze naam op jouw pc bevindt kunnen naar deze map connecten.

Inderdaad niet iemand naar de C$ laten gaan, dat wil je echt niet.

Die truc met een dollar werkt ook als je een simpele folder shared.
Een dollar achter de sharenaam en hij wordt onzichtbaar, precies wat hangmat ook zegt.

@hangmat

Bedankt voor je geestige aanvulling.

Je hebt helemaal gelijk het sharen van mappen is van buiten af niet goed waar te nemen.

Maar een vraag:
Je moet toch het wachtwoord weten om C$ te kunnen benaderen, of kun je dat omzeilen.

Eric.

Klopt. Maar dat is omdat dat buit-in shares zijn, waarvoor inderdaad admin rechten vereist zijn. derhalve vraagt windows om een wachtwoord (anders kan iedere gek in een netwerk op jouw c partitie gaan tapdansen). Voor zelf aan te maken shares kan je ook een wachtwoord instellen, maar dat hoeft niet.

Overigens is balkenende helemaal niet geestig :mad: :p

Laatst bewerkt:
Geplaatst door hangmat
Klopt. Maar dat is omdat dat buit-in shares zijn, waarvoor inderdaad admin rechten vereist zijn. derhalve vraagt windows om een wachtwoord (anders kan iedere gek in een netwerk op jouw c partitie gaan tapdansen). Voor zelf aan te maken shares kan je ook een wachtwoord instellen, maar dat hoeft niet.

Overigens is balkenende helemaal niet geestig :mad: :p

Hey Hangmat,

Op de ntserver kan ik die share niet beveiligen met een wachtwoord (we hebben de laatse versie van NT).

Verder is er nog een probleem (voor mij althans). Als ik de verborgen share vanaf een computer heb benaderd, dan blijft die share vanaf die compter te zien....

Iemand suggesties om dat te verhelpen?

Alvast bedankt voor de vele reacties!

Laatst bewerkt:
Als het niet via de share lukt, zou ik het doen met NTFS permissies.

De share zal in de cache van je pc blijven staan totdat je je pc opnieuw hebt opgestart, als ik me niet vergis. Of heb je een persistent mapping aangemaakt?

Geplaatst door hangmat
Als het niet via de share lukt, zou ik het doen met NTFS permissies.

De share zal in de cache van je pc blijven staan totdat je je pc opnieuw hebt opgestart, als ik me niet vergis. Of heb je een persistent mapping aangemaakt?

Klopt ik moet de server herstarten. Bij het herstarten van de computer blijft de map nu nog zichtbaar...

THNX voor the info!!:)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan