Mappen op slot, wel eigenaar van de schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

MDB14

Gebruiker
Lid geworden
16 mei 2010
Berichten
253
Ik heb al een aantal forums en topics gelezen maar ik kom er niet uit..
een aantal mappen op mijn vader hdd (deze komt uit zijn oude xp) zijn op slot, of in ieder geval, er staat een sloticoontje bij de map.
Ik kan de mappen zelf wel openen maar de bestanden erin werken niet..

Wat ik al heb gedaan is het volgende:
1. eigenschappen --> beveiliging --> mijn acc toevoegen --> volledig beheer
2. eigenschappen --> geavanceerd --> eigenaar --> mijn acc --> toepassen

ook heb ik het admin account toegevoegd en volledig beheer gegeven,
gek genoeg verdwijnen dan bij een aantal mappen het slotje, maar er zijn er ook nog genoeg waar het slotje wel bij staat.
als je dan hier: (Naamloos.jpg )op de afb. kijkt, zie je dat er een klein kruisje bij administrator staat, waarom is dat?
en heeft iemand een oplossing voor mijn probleem?:D
 
Wat je kan proberen is het admin account aanzetten.
Dit doe je zo:
1. Start CMD met adminstrator rechten
2. Typ de volgende command in: net user administrator /active:yes
3. Log je eigen account uit.
4. Log in op de Adminstrator account
5. Nu heb je het volledige beheer.
 
yess, ik heb met dat account ingelogd, nog een keer alle stappen gedaan die ik hiervoor al heb gedaan en nu kan ik eindelijk bij alle bestandjes!
thanks!
weet je trouwens ook nog hoe ik die slotjes weg krijg?
die blijven gewoon staan namelijk..
 
@srpchulp nope, maar wat kan ik daar dan precies mee? want de toegang tot bestanden is niet meer nodig, dat is al gelukt gelukkig! :)
 
Gelukkig dat ik kon helpen. Slotjes? Heb je daar een screenshot van?
 
Dat 'slotje' heeft te maken met het feit dat de toegangsrechten op het moment 'dat u kijkt' niet goed zijn uitgedeeld en dat kan gebeuren als een map gedeeld is geweest in een 'Thuisgroep' en daarna weer stand-alone is gemaakt.
 
ahhh, oke! nouja is duidelijk, ik kan er in ieder geval bij!
opgelost zou ik zeggen!:thumb:
 
Mijn opmerking over Hiren bootcd was ik net aan het tikken toen door een ander bericht het probleem al was opgelost.
PS Met Hirens bootcd start u de PC met een windows uitgave van de CD en is alles van de HD zichtbaar en benaderbaar.
 
@srpchulp haha oke, kan gebeuren! toch bedankt voor het meehelpen! zal ik de volgende keer wel is proberen als het me weer is niet lukt:eek:
 
Zet nog wel even de vraag opgelost.Dan weten de anderen het ook! :thumb:
 
Kom toch nog een klein probleempje tegen... Een bepaalde map is helemaal leeg, terwijl er wel degelijk bestanden in stonden, en heel erg veel, hier staat ook nog een slotje op, maar ik kan wel wel weer in..
Had dit in het begin ook, alle mappen waren leeg, maar na het een en ander veranderd te hebben, werden bestanden weer zichtbaar
 
Dan zijn de mappen en bestanden verborgen. Je kunt ze zichtbaar maken door het volgende te doen:
1. Klik op start en typ Verborgen bestanden en mappen weergeven.
2. Scroll in dat venster helemaal naar beneneden.
3. Vink 'Verborgen mappen, bestanden en stations weergeven' aan
4. Klaar!
 
nee.. dat is het helaas niet, het gaat om die rechten.
namelijk de eerste keer met dit probleem, zat de hdd in mijn vaders pc(xp).
ik dacht toen, misschien kan ik ze op mijn pc wel zien(win7) door rechten etc.
en dat lukte, maar kopieren kon ik de bestanden niet.
nu heeft mijn vader een nieuwe pc, ook win7, maar hij geeft de bestanden nog steeds niet weer..
wat doe ik fout in de het geven van rechten?:confused:
 
Voorgaande mensen hier waren al goed bezig :) ik zet het volledige verhaal even neer, voel je niet gepasseerd dat is niet mijn intentie :D
Als je de slotjes weg wil hebben en beheer wil hebben over de schijf moet je de machtigingen als volgt instellen:
Ik neem aan dat je weet hoe je geavanceerd machtigingen in moet stellen.
Weet je dat niet lees dan eerst deze KLIK even door,
In dat bericht gaat het over een partitie waar windows 8 op stond, daar staat beschreven hoe je machtigingen in kan stellen.
Jij moet dan uiteraard in de eigenschappen van het station zijn waar jij machtiging over wil, Lokale schijf (D: ).
Mocht je iets willen weten vraag het gerust, ik weet er alles van.

Als volgt stel je de machtigingen in:
Adminstators van de pc zijn de Eigenaar, of de beheerdersaccount is de Eigenaar. (Tabblad Eigenaar)
Die hebben volledig beheer. (Tabblad Machtigingen)
System heeft volledig beheer. (Tabblad Machtigingen)
Nu kan je alles al in de mappen op de schijf, maar de slotjes zie je nog.

(Je wil over alle Mappen en bestanden volledig beheer wil als beheerder, in windows beveiliging zijn dat onderliggende objecten,
Een station heeft geen bovenliggende objecten > Computer = Root (wortels) = Systeem (boomstructuur))


Het object Gebruikers (beheerdersaccountnaam-PC\Gebruikers) van de computer kan je ook volledig beheer geven, maar kan je ook de volgende machtigingen geven in tabblad Machtigingen:

De slotjes blijven tot de gebruikers ook deels of volledig machtiging hebben over het station.
Door mappen bladeren/Bestanden lezen
map weergeven/gegevens schrijven
Kenmerken lezen
Uitgebreide kenmerken lezen
Leesmachtigingen

De rest vink je niet aan, de beperkte gebruikers hebben als je dit object volledig machtiging geeft ook volledig beheer over de schijf.

Geef dus het object Gebruikers (beheerdersaccountnaam-PC\Gebruikers) deze machtigingen en de slotjes zijn weg.
De slotjes betekenen in dit geval dat de mappen niet voor de beperkte gebruikers te openen zijn.

Succes.
 
Laatst bewerkt:
En nog gelukt MDB14?
Als je het voorgaande bericht begrepen hebt heeft je vader nu volledig beheer over de schijf en zijn de slotjes weg.
Nu weet je ook hoe je machtigingen in moet stellen, pas je wel op met die instellingen? het zijn geavanceerde beveiligingsinstellingen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan