• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

mapstructuur in excel

• Onderwerp starter Onderwerp starter ffk
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

ffk

Gebruiker
Lid geworden
9 dec 2005
Beste excellers :-)

Ben iets aan het uitdenken , maar weet totaal niet hoe ik eraan moet beginnen.
In bijlage staat een beetje meer uitleg.

Zou graag in excel het volgende bekomen :
Een macro die in de eerste tabel een directory van mijn c uitleest. In de tweede tabel de submappen en in de 3de tabel alle bestanden die daar onderstaan.
Dus als ik bvb op de c 4 mappen heb staan, afhankelijk wat ik aanklik komen de submappen van de desbetreffende map in tabel 2 , enz....
Kan dit in excel, kan iemand me op het goede spoor zetten ?

Alvast bedankt !

gr ffk

hiermee kom je een heel eind, dit heb ik van een ander topic vandaan, dus ere wie ere toekomt ...
Code:
Sub mapstruktuur()
'zie excel tips in office forum
  Dim sq       As Variant
  Shell "cmd /c Dir C:\data\excell\*.*  /s /b > C:\vertakking.txt"

Application.Wait DateAdd("s", 20, Now)                   'doe macro 20 sec wachten
  Open "C:\vertakking.txt" For Input As #1
  sq = Split(Input(LOF(1), #1), vbLf)                      '" ") 'vbCrLf)
  Close #1
  ActiveWorkbook.Sheets(1).Cells(1, 1).Resize(UBound(sq)) = WorksheetFunction.Transpose(sq)
End Sub

thx cow18, maar ik kan er niet goed weg mee.
Kan iemand me een beetje verder helpen aub.

Wat de bedoeling zou zijn is, mappen en bestanden lijsten in excel en zelf eventueel hyperlinks van maken.

Alvast bedankt

Je moet eerst een txt bestandje aanmaken op je harde schijf die de naam " vertakking. txt " draagt . De auteur van deze is snb , is door mij getest in diverse versies van MS nadat ik via Andy Pope in de goeie richting ben gezet voor het dos command .

Laatst bewerkt:
Sorry hoor, maar ik kom er niet aan uit ....

Ik ben eigenlijk op zoek naar een macro die alle mappen + supmappen + alle bestanden die erin staan oplijst in excel en automatisch een hyperlink van maakt.
Kan er aub iemand me helpen, het lukt me totaal niet.

bedankt !

heb zelf hier nooit mee gewerkt, maar de forumleden geven aan dat je een txt bestandje moet maken met onderstaande naam.

volgens #3 van cow18 staat het bestand op de C-schijf (zie code).

Code:
C:\vertakking.txt"

vraag 1) heb je dit bestandje gemaakt.

vraag 2) heb je de macro in een excel file geplaatst

vraag 3) bij ja op beide vragen, waar loopt het fout (welke regel verkleurt)

Beste Oeldere

Bedankt voor het snelle antwoord
Ja, inderdaad dit lukt wel als ik een txt aanmaak, maar weet geen raad om daar automatisch hyperlinks van te maken.

Thx

misschien en tip voor de volgende keer: laat dan even weten, dat je het 1e gedeelte (ophalen van de structuur) wel is gelukt.

dit heeft als voordeel dat forumleden, niet zaken dubbel gaan doen.
tevens is het voor de antwoordgever fijn om te weten of het antwoord tot een oplossing heeft geleid.

kun je het txt bestand dan niet in excel uitlezen?

het aanmaken van hyperlinks is volgens mij onlangs nog aan de orde geweest (gebruik even de zoekfunctie van dit forum).

ik zal zelf ook nog even of ik dit snel gevonden krijg.

oeldere,
:confused: je hebt gelijk, hier nog niet veel opgeweest maar mag geen excuus zijn, zal me eraan houden.
Thx voor info !

gr ffk:o

het is zeker niet bedoelt als terectwijziging, dus je hoeft je echt niet te schamen. :)
als je iets niet weet, kun je er ook niet naar handelen.

ik vond deze link.

klik hier

Code:
myfile = cl.Value
            cl.Formula = "=HYPERLINK(""" & mypath & myfile & """,""" & cl.Value & """)"
kijk eens of je daar mee geholpen bent.

Laatst bewerkt:
thx, ... even bekeken, amai ... begrijp er niet zoveel van ...
Waar plaats ik deze code tussen mijn macro ...
Voel me echt wel een dummy hoor ... :(:(

ik ben zelf niet zo'n kenner van VBA, maar ik dacht met de volledige code in de link dat het probleem op te lossen zou zijn.

de code zou de tekst zijn waar het dan om gaat.

Code:
Voel me echt wel een dummy hoor
niet doen, als je niet vraagt, zul je het antwoord ook nooit weten,
zelf weet ik onvoldoende van VBA en probeer met vallen en opstaan me dit eigen te maken. Daar heb ik alle hulp hard bij nodig. en er zijn op dit forum geweldige mensen die me die hulp geven.

Hoeveel kennis heb jij van VBA?

nee, geprobeerd maar lukt niet ...

euh, kennis niet teveel jammer genoeg ..

ok, dan wachten we de reactie van de medeforuleden (even) af.

zelf ben ik ook wel benieuwd hoe dit opgelost gaat worden.

Als de Topic Starter eens zou zeggen waar wat staat ,of een klein deeltje van zijn bestandje die hij nu al heeft post . Dan kan er een macro geschreven worden voor zijn Hyperlink onder de vorm van deze bijvoorbeeld
Code:
Sub MakeALink()

intEndRow = 54000
For intRow = 2 To intEndRow
strCell = "A" + Trim(Str(intRow))
If Range(strCell) <> "" Then
strLink = Range(strCell).Value
ActiveSheet.Hyperlinks.Add Anchor:=Cells(intRow, "F"), Address:=strLink, TextToDisplay:=strLink
End If
Next
Columns("F:F").AutoFit
Range("B1").Select
End Sub

Bij deze al terug , de hyperlink staan in kolom C deze kan je zelf wijzigen
Code:
ActiveSheet.Hyperlinks.Add Anchor:=Cells(intRow, "[COLOR="red"]C[/COLOR]"), Address:=strLink, TextToDisplay:=strLink
End If
Next
Columns("C:C").AutoFit
Als je deze zou wijzigen wijzig dan ook de autofit Columns("C:C").AutoFit indezelfde kolom letter . Ik heb de range op 54000 laten staan > wellicht is dat niet nodig ( macro neemt wat langer tijd in beslag ) .

Bijlagen

@ ffk , is het de bedoeling om een soort van foto album te maken ? anders heb ik dat al eens gemaakt voor iemand ;)

beste trucker10

Nee, niet voor een fotoboek, een hulpje voor mijn werk.

Superbedankt !!! het werkt zoals ik wou ! :thumb::thumb::thumb::thumb:
thx !

mvg ffk

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan