Mapverwijzing in html

Status
Niet open voor verdere reacties.

embetwee

Gebruiker
Lid geworden
14 sep 2007
Hallo daar! Een simpele vraag (hoewel ook weer niet zo simpel dat ik het antwoord heb kunnen vinden): ik speel sinds kort wat met html. Met het kladblok omdat ik eerst de basis wil hebben begrepen voor eventueel een editor te gaan gebruiken.
Ik ontvang regelmatig bestanden in pdf-formaat die ik anderen wil kunnen aanbieden. Zonder dat ik voor ieder bestand een nieuwe link aan moet maken dus. Dan moet ik in mijn webpagina dus een link naar een bestandslokatie maken dus. Bij aanklikken ervan moet je dus een overzicht van de in die map aanwezige bestanden te zien krijgen. Hoe kan ik daarvoor het best te werk gaan? Alvast bedankt voor de reactie!

Het beste kun je dit doen met een server-side scripttaal, ik denk dat dit je nu nog wat te hoog gegrepen is, daarom zou je het ook als volgt kunnen doen.

Je maakt een map aan, bijvoorbeeld /pdf.

Daar zet je dan alle PDFjes in. Je moet dan zorgen dat er géén index.html of home.html of iets in die geest instaat.

Dan krijgt men eenvoudigweg alle bestanden in die map te zien als je daar naar toe linkt.

Dank Erik.

Moet ik, ervanuitgaande dat de map /pdf zich in de root bevindt dan gewoon de volgende regel kunnen gebruiken? Ingetypt in de adresbalk in IE7 krijg ik namelijk een forbidden-melding terwijl hij als link de map niet lijkt te kunnen vinden.

Klik <a href=www.domeinnaam.nl/pdf/><b>hier</b></a> om naar de infobladen te gaan

Er zouden eigenlijk nog quotes om de verwijzing in je link moeten, maar ik denk niet dat het daar aan ligt.

Waarschijnlijk komt het door je serverinstellingen dat men de content van een map niet kan bekijken. Dan zit er waarschijnlijk niets anders op dan een SS-scripttaal te leren. Tenzij iemand anders hier nog een idee heeft.

Je kunt je .htaccess gebruiken om directory listings toe te staan. Dit kan geblokkeerd zijn door je host maar dat denk ik niet.

Maak een bestandje aan dat je .htaccess noemt en zet de volgende regel erin:

Options +Indexes

Plaats dit in de map waar je de pdf's neerzet. Als de directory nu nog forbidden is dan heeft je host het geblokkeerd.

Niet eens werkend onder MS Vista en toch een 'WOW' niet kunnen onderdrukken!
De .htaccess oplossing werkt prima en lijkt ook nog selectief (met wachtwoorden) te kunnen werken. Moet nog wel uitgezoeken hoe precies, maar toch. Erik en Max: hartstikke bedankt voor jullie support!

Embetwee.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan