• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Markeer rij en kolom van de geselecteerde cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

hmwul

Gebruiker
Lid geworden
15 dec 2012
Ben al geruime tijd bezig geweest naar het zoeken voor een oplossing.
Er staan (heel) veel oplossingen op basis van VBA. Ik heb er enkele geprobeerd, maar ik krijg het niet werkend, helaas.

Punt is het volgende.

In C:\Users\MijNaam\AppData\Roaming\Microsoft\Excel\XLSTART staat bij mij het 'Personal.xlsb' bestand.
Daar staan wat macro's in, ooit in het verleden gemaakt en die ik regelmatig gebruik.
Dat .xlsb bestand is al jaren niet gewijzigd, het was niet nodig.

Ik zoek macro waarmee ik de rij en de kolom van de actieve cel markeer, maar wil die markering wil ik ook weer simpel uit kunnen zetten.

Vermoedelijk moet ik dat in dat .xlsb bestand vastleggen??
Maar, eerlijk gezegd, ik weet niet meer precies hoe en waar.

In het verleden was het ook altijd een hoop 'gevogel' en was ik uiteindelijk blij als het werkte. 'Niks-meer-aan-doen-dus'

Waar ik een module moet invoegen? Geen idee, te lang geleden.

Ik zoek dus een vba oplossing om een rij en kolom te markeren van de actieve cel.

Hoop dat iemand mij kan helpen.

Thanks!

Bijlagen

• SnagIt-23022019 112235.png
    SnagIt-23022019 112235.png
    117,9 KB · Weergaven: 72
Dit achter het betreffende werkblad:
Code:
Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
    Cells.Interior.ColorIndex = xlColorIndexNone
    Rows(Target.Row).Interior.ColorIndex = 36
    Columns(Target.Column).Interior.ColorIndex = 36
End Sub

Laatst bewerkt:
Ik heb uit hobbyisme #3 van edmoor wat uitgebreid naar het oplichten van de targetrij in kolom 1 t/m 5, als de targetkolom tussen 10 en 15 ligt, en de targetrij hoger dan 10

Code:
Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
    Static OldValueRow As Integer

If Target.Row > 10 And Target.Column >= 10 And Target.Column <= 15 Then
        If OldValueRow < 1 Then OldValueRow = 1
        Range(Cells(OldValueRow, 1), Cells(OldValueRow, 5)).Interior.ColorIndex = xlColorIndexNone
        Range(Cells(Target.Row, 1), Cells(Target.Row, 5)).Interior.ColorIndex = 6
        OldValueRow = Target.Row
    End If

If Target.Row <= 10 Or Target.Column < 10 Or Target.Column > 15 Then
        If OldValueRow < 1 Then OldValueRow = 1
        Range(Cells(OldValueRow, 1), Cells(OldValueRow, 5)).Interior.ColorIndex = xlColorIndexNone
    End If

End Sub

Greetz/Excelbat

Laatst bewerkt:
Hartelijk dank voor de moeite.

Waarschijnlijk zal ik mijn toevlucht nemen tot een add-on, waarmee ik beslist -niet- willen zeggen dat bovenstaande oplossingen niet goed zijn. In tegendeel.
Maar, zoals in mijn 1e bericht aangegeven, ik weet niet hoe e.e.a. moet toepassen in combinatie met een personal.xlsb.
Heb er al teveel uurtjes inzitten om het werkend te krijgen.

Misschien het gratis tooltje SmartTools CellSpot 4.1 ofschoon ik huiverig ben om deze relatief onbekende tool te installeren (.msi bestand)

Anders misschien
https://www.extendoffice.com/documents/excel/1494-excel-highlight-active-row-and-column.html

Enfin, ik kijk wel.
Dank nogmaals.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan