master kwijt na install. slave

Status
Niet open voor verdere reacties.

fetsieman

Gebruiker
Lid geworden
23 okt 2002
Ik probeer een slave naast mijn master te intalleren, de master alleen is geen probleem, maar zodra de slave eraan gehangen word (jumper staat goed) ziet hij de master niet meer.
De slave die ik eraan probeer te koppelen is mijn oude master en funcioneert niet goed. Als hij een nacht in de vriezer gelegen heeft echter nog wel, maar is er in de bios dan slechts 8 gig te zien ipv 40!? Als hij weer warm is hoor ik een paar "opstart klikken" en is hij onbereikbaar.

Iemand een idee hoe ik verder moet? er staan namelijk nog veel foto's op die ik niet wil verliezen...

greetz

Stef
:confused:

probeer hem dan op de andere IDE kabel te zetten;)

je bedoeld de kabel waar de cd-rom en dvd op aangesloten zitten?
Ik had zoiets al zojuist in dit forum ergens gelezen.
Dus de cd-rom vervangen door de slave?

Stef

Als de master niet meer zo goed is is het dan niet handiger de nieuwe schijf als master te nemen en de oude als slave?

Dat heb ik dus ook gedaan. Op die manier kan ik hopelijk via de goede HD op de oude komen en de bestanden saven. ik lees overal dat het kan, maar het lukt mij dus niet. Ook heb ik de master op de eerste connector aangesloten en de slave op de laatste.

Stef

Geplaatst door fetsieman
je bedoeld de kabel waar de cd-rom en dvd op aangesloten zitten?
Ik had zoiets al zojuist in dit forum ergens gelezen.
Dus de cd-rom vervangen door de slave?

Stef
als de cdrom op slave staat kan je dat doen ja.

Anders zet je de jumper op master en hang je hem naast bvb de dvd ( mits die op slave staat natuurlijk

Dus probeer dit

IDE kabel 1 : harddisk master en cdrom slave

IDE kabel 2: harddisk master en dvd op slave

dan moet ws. in de bios de opstart aanpassen zodat hij via de juiste HD opstart.
Vraag; wat is HD 00 en wat is HD 01

Stef

je hoeft niks in je bios aan te passen ( heeft er iks mee te maken)

Zet gewoon de harddisk de oude dus ( met fo'to's die je niet kwijt wilt) op de 2de idekabel.
je kunt hem ook als slave zetten en je dvd als master als je het niet vertrouwd;)

Heb je ook nog een idee waarom mijn bios slechts 8.7 gig ziet ipv 40. De HD heeft wel partities!

Stef

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan