Master template

Status
Niet open voor verdere reacties.

martijnst

Gebruiker
Lid geworden
26 mei 2002
Is het mogelijk in word een master-template te gebruiken net als in LateX kan?
Wat gewenst is, is dat een reeks standaard documenten worden gebaseerd op een master-template. Wanneer de template gewijzigd word, zouden ook de opmaak van alle standaarddocumenten gewijzigd moeten worden.

Bvd voor reacties.
Martijn

Als ik jouw vraag goed meen te begrijpen dan hebben we het in Word over de Normal.dot

Als je de Normal.dot verandert (de basisinstellingen van Word zoals bijv. lettertype Arial, lettergrootte 11 pnt, marges l.r.b.o. 2,5 cm etc. etc.) dan is die nieuwe Normal.dot de template voor alle daarna te maken documenten.

Al vraag ik mij af of je vóóraf in de Normal.dot net zoveel 'fratsen' kunt verwerken als met LateX kan.

Laatst bewerkt:
Bijna goed.

Het gaat om een eigen template (bijvoorbeeld briefpapier). De bedoeling is dat bestaande, aan die template gekoppelde, standaardbrieven automatisch mee veranderen wanneer de template aangepast word.

Dan word ik even voorzichtig want mijn kennis van Word ('achter de schermen') is te gering om daar een betrouwbare uitspraak over te durven doen.
Edoch, de logica van Word is dat wanneer eenmaal een document is gemaakt (gebaseerd op de Normal.dot) én gesaved als zelfstandig bestand, dit niet meer verandert als de algemene Normal.dot wordt veranderd. Die wijzigingen gelden dan voor nieuw aan te maken documenten.
Daarnaast is er misschien nog een heleboel te bereiken met VB in combinatie tot de Normal.dot, maar daar heb ik helaas geen kaas van gegeten.
Misschien anderen die meelezen?

Laatst bewerkt:
Ja, je kunt in Word je eigen sjablonen maken.
Alle bestanden die daarop gebaseerd zijn (in VBA activedocument.attachedtemplate) wijzigen alle instellingen (en dat kunnen er heel veel zijn, inclusief macro's, userforms, menubalken, etc) die ze hebben geërfd van het sjabloon als het sjabloon wordt gewijzigd.

Voorbeeld in VBA

Code:
Documents.add
Activedocument.SaveAs "E:\voorbeeld.dot", wdtemplate 'sla op als sjabloon
activedocument.close

documents.add "E:\voorbeeld.dot" '  nieuw document gebaseerd op het sjabloon E:\voorbeeld.dot

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan