• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Matrix formule voor vergelijk functie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Winterkoning

Gebruiker
Lid geworden
16 jun 2007
Ik ben bezig een matrix formule te maken zodat ik uit die matrix kan bepalen op welke rij er dezelfde waarden staan zodat ik met behulp van INDEX met dat rijnummer aan de slag kan. Ik ben er al vrij lang mee bezig maar krijg het niet voor elkaar (zie de klok)...

Ik heb gebruik gemaakt van INDEX, VERGELIJKEN EN VERTICAAL ZOEKEN. Beste waar ik tot nu toe op ben gekomen:

=ALS(VERGELIJKEN(C52:C55;B52:C55)=(VERGELIJKEN(B52:B55;B52:C55;0));B52:B55;"nee")
=VERGELIJKEN(ALS(VERT.ZOEKEN($B$39:$B$42;$B$39:$C$42;1)=C39:C42;$B$39:$B$42;"Niets");B39:C42)

Heb ze beide uiteraard afgesloten met CTRL SHIFT ENTER

De formule die ik zoek moet dus het volgende doen:

Zeggen op welke rij er dezelfde waarden in een bepaald bereik van de matrix staan.

Bedankt!

Goedemorgen Winterkoning,

Hopelijk heb je nog kunnen genieten van nje achtrust, want tijdens de slaap komen je hersenen tot rust. Als je dan ontwaakt, denk je bij jezelf : "Weet je, laat ik eens een voorbeeldbestandje toevoegen aan mijn post zodat de helpers van helpmij zien waar ik mee werk. Dat zal vast beter werken dan een functie neerzetten en proberen te omschrijven."
En dan denk ik bij mijzelf, wat een uitgeslapen actie van die Winterkoning.:thumb:

Richard

Geen probleem Richard. Het is niet omdat ik lui ben maar omdat ik denk dat ik duidelijk ben (maar dat ben ik dus verre van wat ik ook begrijp uit mijn andere topic)! Excuses.

Hier komt ie dan:

Bijlagen

Waarom moet dat juist een matrixformule zijn? Je kan toch ook met een ALS formule werken per blok van 4 mogelijkheden.

Waarom moet dat juist een matrixformule zijn? Je kan toch ook met een ALS formule werken per blok van 4 mogelijkheden.

Omdat het over een grote sheet moet gaat waar ik bepaalde data op één rij wil. Als ik het op die manier doe krijg ik het niet op 1 rij maar op verschillende.

In cel L4 (bijvb)

=INDEX($B4:$B7;$M4)

In cel M4:

=VERGELIJKEN(WAAR;$B4:$B7=$C4:$C7)

De laatste Ctrl-Shift-Enter.

Wigi

Gelijkaardig alternatief voor de laatste:

=VERGELIJKEN(0;$B4:$B7-$C4:$C7)

Weer C-S-E.

Wigi

Status
Niet open voor verdere reacties.