matrix/kruistabel door vba laten invullen vanuit 2 rijen gegevens input

Status
Niet open voor verdere reacties.

EJVaes

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
25 jun 2007
Berichten
3
Ik probeer al enkele tijd een code te maken in vba waarmee ik een veelvoorkomende werkzaamheid kan versnellen. Ik ben nog vba lerende (learning while doing) en ik weet hier niet de juiste codes voor.

De bedoeling is om mbv 2 rijen gegevens een snijpunt in een 2e werkblad (de matrix) te zoeken en vervolgens daar iets in te vullen (van te voren opgegeven in de 3e rij).

Om het een en ander te verduidelijken heb ik een voorbeeld.xls toegevoegd.

Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen!

In ieder geval bedankt voor de moeite.

Gr Eric
 

Bijlagen

  • voorbeeld.zip
    12,1 KB · Weergaven: 55
Waarom doe je dit niet met gewone Excel functies en wel met VBA?

(al is het goed dat je VBA onder de knie probeert te krijgen, maar als het beter kan met gewone formules zou ik niet voor VBA gaan).

Wigi
 
waarom vba?

Beste Wigi,

Bedankt voor je snelle reactie, en meteen mijn excuses voor mijn trage reactie!
I.v.m. de kerstdagen heb ik mijn computer weinig gezien zoals je hopelijk zult begrijpen.

Mijn keuze voor VBA;.

In eerste instantie heb ik inderdaad getracht zo'n matrix puur binnen de excel omgeving te maken.
Na heel wat zoeken en proberen kwam ik er achter dat het (mij) alleen lukt m.b.v. een tussentabel i.c.m. verticaal.zoeken.
Het werkt enigzins maar zeker niet naar behoeven. (zie: voorbeeld2.xls)

Ik moet hiermee namelijk steeds wanneer ik zo'n lijst met data wil verwerken elke rij met formules gaan doortrekken, controleren of de formules nog kloppen etc etc.
En aangezien ik dat dus regelmatig moet doen en het elke keer een andere hoeveelheid data betreft komt het neer op veel handwerk en dat wil ik juist vermijden.
Maar erger nog: collega's van mij zullen ook gebruik willen maken van de tool, en een fout is dan snel gemaakt als je niet weet hoe het is opgebouwd c.q. hoe excel werkt.
En dus haal ik mijzelf daar ook meer werk op mijn nek als het fout blijkt te gaan in die tool en ik hier en daar de fout eruit moet halen.

Dus eigenlijk komt het er op neer dat ik een input zo direct als mogelijk wil omzetten naar een output om een tijdsbesparing te creeren en dat het zo "******-proof" mogelijk moet.

Dit is vanuit mijn (groene) optiek enkel mogelijk m.b.v. vba.

Alleen kan ik na 2 weken bladeren in mijn vba boek niet echt uitvinden welke weg ik moet bewandelen om tot zo'n tool te komen en hoop ik dat iemand hier mij de goeie kant opsturen.

Ik kom er namelijk zelf niet uit en vaak heeft dat de reden dat ik VEELSTE moeilijk denk.

Gr Eric
 

Bijlagen

  • voorbeeld2.zip
    45,1 KB · Weergaven: 49
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan