• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Matrix met dagomzetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Oude leerling

Gebruiker
Lid geworden
30 aug 2010
Berichten
554
Ik heb in Exel een matrix waarin ik de omzetten per dag noteer.

Uit deze dagomzetten distilleer ik ook de maandomzetten.

Nu wil ik de werkzaamheden , hieraan gekoppeld , laten uitvoeren door een macro.

Zie voor meer info de bijlage.

Vriendelijke groet JaapBekijk bijlage Matrix Dagomzetten.xlsx
 
Jaap,

De logica in je blad ontging me. Daarom vind je op blad 2 een andere opzet, waardoor je in het volgend jaar alleen het jaartal hoeft te wijzigen en de omzetkolom moet leegmaken. De rest blijft intact.
 

Bijlagen

  • Matrix Dagomzetten.xlsx
    26,1 KB · Weergaven: 77
Dagomzetten in een matrix

Bedankt voor je reactie.
Zeer knappe oplossing!!

Ik heb om verschillende redenen gekozen voor een matrix.

a) Korter dus overzichtelijker

b) Combinatie van Week--datum en de dag , geeft minder snel verkeerd invullen

c) Onder aan de kolommen van de matrix kan je simpel de daggemiddelden bepalen

d) Het geheel is beter print baar

Ik zou het fijn vinden als er een oplossing mogelijk is de matrix situatie.

PS. Een hele mooie site die je gemaakt heb.

Groetjes Jaap
 
Dag Jaap,

voor de formules weet ik het zo niet daar heb ik niets aan kunnen doen
maar de eerste van de maand komt in de goeie vakjes.
Toch al een deeltje werk bespaard :)

mvg
Leo
 

Bijlagen

  • Matrix Dagomzetten L.xlsm
    22,8 KB · Weergaven: 67
Leo,
Ik staat er van te kijken.
Dat er zoveel kennis bij jullie zit.
Ik ben inderdaad al blij als dit eerste gedeelte helemaal zou lukken , hij is namelijk nog niet helemaal wat ik zou willen.

a) In bepaalde jaartallen valt 1 Jan. niet in Week 1 maar in Week 52 of 53 , hier heb ik Week 0 (nul) voor gereserveerd
Kijk hiervoor in het staatje wat ik in de nieuwe bijlage heb gemaakt. (als je het jaar wijzig genereerd het achter de datum
de juiste week en dag)

b) Zou het ook zo te realiseren zijn dat de macro kijkt naar de cel waar het jaartal in staat.

c) Is het mogelijk dat het nieuwe jaar het oude overschrijft. (dus weer op Blad1)

Vriendelijke groet Jaap Bekijk bijlage Matrix Dagomzetten 2.xlsx
 
Als ik moest kiezen tussen deze formule:
Code:
=INTEGER((K15-SOM(REST(DATUM(JAAR(K15-REST(K15-2;7)+3);1;2);{1E+99;7})*{1;-1})+5) /7)
om een weeknummer te berekenen, of deze:
Code:
=WEEKNUMMER(K15;2)
Dan lijkt de keuze mij simpel. Maar die keuze is overigens aan jou. En bespeur ik nu ineens een groot enthousiasme voor de gewone lijstoplossing, daar waar je die in dit draadje nog verwierp als zijnde ongewenst? :D Ik zal het maar op 'voortschrijdend inzicht' houden...
 
Beste Jaap,

ik zou mij niet blindstaren op weeknummer 53 zoals in je voorbeeld 1 jan.2016 weeknummer 53 heeft
bij de weeknummerfunctie van excell geeft hij gewoon week 1, en naar ik denk om volgende reden
week 1 en week 53 zijn regelmatig weken met minder dan 7 dagen :D

als je 1 jan in week 53 wilt zetten waar gaan we 4 jan dan zetten want dit is al week 2, wat blijft er dan over van week 1 ?

ben nog wel bezig met aanpassing omdat ik iets over het hoofd heb gezien en de formules voor de maandtotalen
zal iets voor overmorgen worden

mvg
Leo
 
Laatst bewerkt:
De weekfunctie van Excel kent 2 varianten: die waarbij de week begint op 1 januari, en waarbij de eerste week dus altijd die week is waarin 1 januari valt, en die waarin de eerste week van het jaar minstens 4 dagen moet hebben. In dat geval kan 1 januari dus in week 53 vallen. De gewenste instelling bepaal je met de 2e parameter. In mijn voorbeeldje heb ik optie 2 gebruikt, omdat die variant gebruikelijk is. Het staat je uiteraard vrij om andere varianten te pakken.
 
Dag Michel,

maar welk van de opties je ook kiest blijft dat week 53 en week 1 samen opgeteld altijd maar 7 dagen zijn.
ik kan hem niet anders zetten dan in week 1 of de rest van jaar klopt niet meer :)

mvg
Leo
 
Jaap,

heb het door denk ik, je werkt met ISO weeknummers deze hebben inderdaad verschil met excel weeknummers
en dat verschil loopt heel het jaar door, ik kan dit wel aanpassen maar toch graag bevestiging.

mvg

Leo
 
Bijna iedereen in europa werkt met iso weeknummers,
Excel werkt met de amerikaanse weeknummering waarbij 1 januari altijd in week 1 valt,
deze week bevat ook niet altijd 7 dagen.

Met de formule van @Octafish in #6 bereken je die.

Als je excel 2010 of hoger hebt volstaat

Code:
=weeknummer(A1;[COLOR="#FF0000"]21[/COLOR])


En ja ook de iso nummering kent 1x in de zoveel jaar 53 weken, dit jaar heeft bv ook 53 weken.

Niels
 
Laatst bewerkt:
Heb het momenteel een beetje druk druk druk om er verder in te duiken maar kom er nog op terug.

Leo.
Gaarne wil ik werken met de iso-weeknummers, dus met af en toe een 1 Jan. in week 52 of 53.

Vriendelijke groet Jaap
 
Dag Niels,

misschien in versie 2010 wel maar ik werk met 2007 en daar krijg ik standaard geen ISO weeknummers
4 januari 2016 geeft weeknummer 2 en volgens ISO weeknummering is dit week 1 en dit verschil blijft heel het jaar.
Daarom ook de langere formule in Jaap zijn voorbeeld.

mvg

Leo
 
@Leotaxi

Dat is toch precies wat ik zeg.


Niels
 
is mij volkomen duidelijk nu
meer werk voor wie met 2007 of lager werkt :confused:

mvg
Leo
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan