• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Matrixformule icm Subtotaal

Status
Niet open voor verdere reacties.

Severijns

Gebruiker
Lid geworden
6 jul 2018
Geachte forumleden,

Enige tijd geleden heb ik een formule gekregen van E v R.
PHP:
{=SOM((TRANSPONEREN($F$13:$F$1013)='Opl. Matrix'!$F$13:$F$112)*('Opl. Matrix'!H$13:H$112="X"))}
Is deze formule te gebruiken in combinatie met de formule
PHP:
=SUBTOTAAL(109;H$13:H$1013)
of
PHP:
=SUBTOTAAL(103;H$13:H$1013)
Dit zou er dan voor moeten zorgen dat de verborgen rijen niet worden meegeteld.

Met vriendelijke groet,

Rob

Voorbeeldbestandje plaatsen geeft meer kans op reacties denk ik...

Geachte forumleden,

In bijgevoegd document probeer ik het volgende op te lossen.
In de bereiken (H1015:CZ1015) en (H1018:CZ1018) staat (met dank aan E v R) de matrixformule:
PHP:
{=SOM((TRANSPONEREN($F$13:$F$1013)='Opl. Matrix'!$F$13:$F$112)*('Opl. Matrix'!H$13:H$112="X"))}
Deze zorgt ervoor dat het aantal blauwe en oranje cellen wordt geteld.
Nu zoek ik een manier om deze matrixformule te gebruiken i.c.m. de formule:
PHP:
=SUBTOTAAL(109;H$13:H$1013)
of de formule:
PHP:
=SUBTOTAAL(103;H$13:H$1013)
Het resultaat zou moeten zijn dat ik na filtering in een van de kolommen (B12:F12) het juiste aantal zichtbare blauw en oranje gekleurde cellen wordt geteld in bereik (H1015:CZ1015) en (H1018:CZ1018)
Mijn voorkeur gaat uit naar een (matrix)formule omdat deze beduidend sneller is als de VBA code.

In de bereiken (H1016:CZ1017) en (H1021:CZ1022) wordt (met dank aan Edmoor) middels VBA en na filtering al wel op de juiste wijze geteld echter deze werkt (nog) niet op basis van cel (G1015)
Het tellen van het bereik (H13:CZ1013) en het resultaat daarvan weergeven in de bereiken (H1016:CZ1017) en (H1021:CZ1022) duurt, in het originele document, ongeveer 16 sec en dat is vrij lang. Daarom gaat mijn voorkeur er naar uit de matrixformule aan te passen i.c.m. Subtotaal en op die manier de Totaal scholing te berekenen.
Mocht dit niet mogelijk zijn dan zal de VBA code voor de bereiken (H1016:CZ1017) en (H1021:CZ1022) uitgebreid moeten worden naar de bereiken (H1015:CZ1017) en (H1020:CZ1022).

Overigens, niet geheel onbelangrijk, worden de cellen gekleurd middels VO.
Ik hoop dat e.e.a. duidelijk en mogelijk is.

Met vriendelijke groet,

Rob

Bekijk bijlage Scholingstabel - (Kopie).xlsm

Laatst bewerkt:
Allen,

Kom er net achter dat er nog beveiliging op het document zat. :(
Wellicht dat daarom een antwoord uitbleef.
Bijlage is aangepast.
Ik heb in tussen zelf geprobeerd de VBA code aan te passen maar is mij helaas niet gelukt om hem ook werkbaar te krijgen voor cel G1015
Laat staan dat het mij gelukt is de matrixformule aan te passen.

Rob

Kijk eens of de aangepaste formules in H1015:BS1015 doen wat je voor ogen had bij filteren op "Functiegroep" en "Functie/rol" in kolom E/F

Bijlagen

WHER,

Jouw oplossing heeft nog niet het gewenste resultaat.
Als voorbeeld:
In Cel H1015 staat het totaal aantal mensen dat aan een scholing moet voldoen.
Zonder filtering zouden 21 mensen aan de scholing uit kolom H (Aanvragen Transport (BAM_TM O02)) moeten voldoen.
Dat aantal wordt juist weergegeven.
Wanneer ik echter in de functiegroep filter op DFD zouden 13 mensen aan de scholing moeten voldoen (13 middels VO blauw gekleurde cellen)
Jouw aanpassingen geven aan dat dit er 0 zijn, wat dus incorrect is.
Ik heb de formule SUBTOTAAL(103;F13) nog geprobeerd maar ook dat levert niet het juiste aantal op.
Voor zover bedankt ,

Rob

Laatst bewerkt:
Inderdaad, dat is hem niet bij nader inzien.

WHER,

:D:thumb:
Dit lijkt hem inderdaad te zijn.
Heb een aantal kolommen nagelopen en ze kloppen allemaal op 1 na???
In kolom I wordt aangegeven dat er 25, middels VO, blauw gekleurde cellen zijn.
Dit zijn er echter 14.
Ik heb even geen idee hoe dat komt want alle andere kolommen zijn wel juist.
Wellicht dat jij het snel ziet maar ik zal ook zelf proberen te achterhalen wat hier de oorzaak van kan zijn.
Voor de rest helemaal TOP :thumb:
Bedankt,

Rob

WHER,

Probleem opgelost.:D
Ik heb op beide tabbladen Kolom I verwijderd en een nieuwe Kolom I ingevoegd.
Daarna de VO, formules etc. gekopieerd en de data er opnieuw ingezet.
"Works like a charm"
Nogmaals bedankt voor de hulp.:thumb:

Rob

Dit soort probleem wijst dan ook meestal op een kleine inconsistentie in de achterliggende tabellen.:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan