• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

matrixformule

Status
Niet open voor verdere reacties.

Harry Veen

Gebruiker
Lid geworden
28 mei 2008
Berichten
31
Ik heb een matrixformule die zoekt op de naam van de klant en dan de gegevens van de openstaande facturen inleest.

Ik wil voor de toekomst ook een selectie op jaar kunnen maken. Dus het jaar moet worden uitgelezen uit de datum.

Wie kan mij helpen?
 

Bijlagen

  • testmatrix2.xls
    16 KB · Weergaven: 33
Laatst bewerkt:
met hulpkolom in e.

zie bijlage,

met vriendelijke groeten,

Oeldere
 

Bijlagen

  • testmatrix2 (oeldere).xls
    16,5 KB · Weergaven: 39
met hulpkolom in e.

zie bijlage,

met vriendelijke groeten,

Oeldere

Dank voor je reactie Oeldere.

Maar de oplossing moet binnen de matrixformule worden opgenomen. Het is de bedoeling dat als de de klant en het jaartal wordt gekozen, dan alleen die gegevens zichtbaar worden die aan deze twee criteria voldoen.
 
kan in de database deze formule =jaar(b2) niet worden ingevoegd?

met vriendelijke groeten,

Oeldere
 
kan in de database deze formule =jaar(b2) niet worden ingevoegd?

met vriendelijke groeten,

Oeldere

Oeldere,

Dit kan wel, maar ik heb op dit forum een oplossing gezien, die mij boven de pet ging.

Het was een matrixformule die leek op:

{=als(somproduct(jaar((...........................................................)}

dus het moet volgens mij mogelijk zijn.
 
de aanhouder wint (zie bijlage).

E2 =SUMPRODUCT((YEAR(B6:B100)=jaarkeuze)*(C6:C100))

volgens mij is dit wat je bedoelt.

met vriendelijke groeten,

Oeldere
 

Bijlagen

  • testmatrix2 (oeldere -2- ).xls
    20,5 KB · Weergaven: 40
Oeldere,

Wil je eens naar de formules in A6:C8 kijken. Hierin staan de matrixformules.

Als ik in cel B1 een keuze maak, verschijnen in de cellen A6:C8 de waarden uit de database die aan de voorwaarde voldoen.

Ik wil graag dat in de cellen A6;C8 de juiste waarden uit de database komen als wordt voldaan aan twee voorwaarden:
1. klant
2. jaarkeuze.
 
eindelijk snap ik wat je bedoelt (hé hé).
dat ligt niet aan jouw maar aan mij.

ik ga proberen, om tot een oplossing te komen, maar dat is niet succes verzekerd.

als je weet wie jou de vorige keer heeft geholpen met deze formule, kunnen we hem / haar eens vragen.

met vriendelijke groeten,

Oeldere
 
Is dit wat je bedoelt?
 

Bijlagen

  • testmatrix3.xls
    28,5 KB · Weergaven: 42
beste wher,

ik denk dat dit inderdaad is wat de vraagsteller bedoelt (prachtig) :thumb:
van deze oplossing wordt ik wel vrolijk.:thumb:

als ik deze probeer te copieren naar het bestandje van de vraagsteller, krijg ik de foutmelding in b6: #value!.

Jij werkt met een zoekbox (2008 en 2009).
heeft dat daar mee te maken?

zie bijlage

aanpassing
formule moet natuurlijk wel worden afgesloten met cntr+shift+enter

nu komt er echter de foutmelding N/A.
komt dit doordat 2009 niet de 1e waarde is?


met vriendelijke groeten,

Oeldere
 

Bijlagen

  • testmatrix2 versie2.xls
    16 KB · Weergaven: 40
Laatst bewerkt:
Wher en Oeldere,

Dit is precies wat ik bedoelde. Ik ga het testen en als ik tegen problemen aanloop dan open ik deze vraag opnieuw.

Vooreerst, superbedankt.

Harry
 
Hi Oeldere,

Ik heb de "refers to" van de named range "Datum" aangepast omdat ik anders ook juist deze foutmelding kreeg. Ik was echter vergeten dit "detail" te vermelden, my bad.
 
Dag Wher en Oeldere

Ik open deze topic nogmaals.

Ik vroeg mij af of er een alternatief is voor de omschreven SomProduct formule.

De formule werkt nogal traag bij grote hoeveelheden data.

PS. Het viel mij bij het testen inderdaad op dat het bereik van de Datum was aangepast. Maar toch werkt de formule prima, alleen een beetje traag.
 
De formule werkt nogal traag bij grote hoeveelheden data.

PS. Het viel mij bij het testen inderdaad op dat het bereik van de Datum was aangepast. Maar toch werkt de formule prima, alleen een beetje traag.

Jammer, maar dat heb je nu eenmaal bij matrixformules die veel cellen beslaan.

Werk met hulpkolommen of met VBA-code om alles semi-automatisch te laten verlopen.

Uiteindelijk kan je dat met een Worksheet_Activate gebeurtenis doen, omdat je toch eerst een blad moet selecteren om de output te bekijken.

Of een Autofilter. Ik was begonnen met die piste te verkennen, door de vraag te stellen op welke versie je zit. Werken met datums, cq jaartallen, is in Excel 2007 merkelijk makkelijker. Maar ben niet meer toegekomen gisteren om dat uit te werken. Eens de formules gepost werden, was de vraag niet of, maar wanneer je zou merken dat het traag wordt.

Wigi
 
Laatst bewerkt:
Alternatief met hulpkolommen en Vlookup. Door het gebruik van hulpkolommen heeft de uiteindelijke formule minder rekenwerk, en is dus hopelijk sneller.
 

Bijlagen

  • testmatrix3.xls
    22,5 KB · Weergaven: 39
Jammer, maar dat heb je nu eenmaal bij matrixformules die veel cellen beslaan.

Werk met hulpkolommen of met VBA-code om alles semi-automatisch te laten verlopen.

Uiteindelijk kan je dat met een Worksheet_Activate gebeurtenis doen, omdat je toch eerst een blad moet selecteren om de output te bekijken.

Of een Autofilter. Ik was begonnen met die piste te verkennen, door de vraag te stellen op welke versie je zit. Werken met datums, cq jaartallen, is in Excel 2007 merkelijk makkelijker. Maar ben niet meer toegekomen gisteren om dat uit te werken. Eens de formules gepost werden, was de vraag niet of, maar wanneer je zou merken dat het traag wordt.

Wigi


Wigi,

In mijn originele bestand worden de matrixformules geplaatst via VBA code en inderdaad bij de gebeurtenis worksheet_activate. De formules worden verwijderd via worksheet-deactivate.

Slechts bij het aanroepen van het werkblad ontstaat vertraging, daar kan ik nog wel mee leven, omdat deze actie niet dagelijks zal worden gebruikt.

Ken je het programma DoneEx?. Dit is een softwaretool waarmee ik Excelbestanden beveilig en geschikt maak voor monkeyproof gebruik. Alleen de uitvoering van de hierboven beschreven routine in de met DoneEx? beveiligde Excelbestand is geen optie. Het CPU gebruik van mijn computer schiet naar 100% en het programma reageert niet meer.

Zijn er andere members die ervaringen hebben met het programma DoneEx?
 
Alternatief met hulpkolommen en Vlookup. Door het gebruik van hulpkolommen heeft de uiteindelijke formule minder rekenwerk, en is dus hopelijk sneller.

Wher,

Dank je voor het oppikken van deze topic.

Ik heb een snelle analyse gedaan van je opzet. Ik begrijp de structuur. Ik zal het gaan inpassen in mijn werkbestand en kijken hoe het reageert op een groter databereik.

Ik laat je de uitkomst in ieder geval weten. Dank voor je moeite.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan