• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Matrixformule

Status
Niet open voor verdere reacties.

Boerman

Gebruiker
Lid geworden
13 nov 2005
Berichten
495
In kolom M staat een criteria die ik graag in een formule wil gebruik in cel H3. In cel H3 dient het aantal te worden weergegeven wanneer er aan 2 voorwaarden wordt voldaan:
1. Het budget mag niet leeg of nul zijn. (Het budget dient groter te zijn dan nul)
2. Het verschil van het budget minus actueel (kolom G) mag niet meer afwijken dan 5 % van het budget.

Waarschijnlijk zal dit in de vorm van een matrixformule kunnen, maar ik weet het niet zeker.:eek:

Wie heeft hiervoor de passende formule.

Boerman
 

Bijlagen

  • Matrixformule.xls
    68 KB · Weergaven: 33
Heb hem niet uitgeprobeerd, maar volgens mij zou het zo moeten kunnen:
Code:
=SOMPRODUCT((F12:F41<>"")*(F12:F41>0)*(F12:F41*$G$3>=G12:G41))

Succes,
Martin
 
Ik kom met onderstaande formule aan 9.

Code:
=SOMPRODUCT((F12:F41>0)*(F12:F41-G12:G41<F12:F41*1,05))

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Bedankt voor de reacties, maar volgens mij berekening is de uitkomst niet correct.:eek:.

In kolom L is de uitkomst weergegeven, alleen op een indirecte wijze. Ik zou graag dezelfde uitkomst willen bereiken middels een formule en dit willen plaatsen in cel H3.

Iemand een idee?:)

Boerman
 
Volgens mij moet het zo:
Code:
=SOMPRODUCT((F12:F41>0)*(F12:F41*1,05<E12:E41))

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Volgens mijn bescheiden mening voldoet ook regel 36 aan jouw voorwaarde en zou de uitkomst 3 moeten zijn.
Code:
=SOMPRODUCT((F12:F41>0)*(G12:G41<(E12:E41*G3)))

Succes,
Martin
 
Hallo Boerman en alle anderen,

Ik heb een bijlage met toelichting bijgevoegd.
Er is hier in mijn ogen sprake van een onduidelijke voorstelling van voorwaarden.
Als er moet worden gerekend volgens de voorwaarde in de tekst (bericht 1), dan is de uitkomst 3.
Echter heb ik de indruk dat Boerman het getal 18 wil zien, maar dan hanteert hij geheel andere voorwaarden. De door hem bedachte formule direct in matrix-vorm gezet levert keurig de 18 op, echter vertaalt in plat nederlands behelst de voorwaarde van die formule: tellen als actueel groter is dan budget plus 5%. Hierbij zij de regels met budget = nul niet uitgezonderd.
Ik heb de cellen met mijn formules voor het gemak maar even geel gemaakt.
 

Bijlagen

  • Kopie van Matrixformule-1.xls
    71,5 KB · Weergaven: 21
Laatst bewerkt:
Hallo Boerman en alle anderen,

Ik heb een bijlage met toelichting bijgevoegd.
Er is hier in mijn ogen sprake van een onduidelijke voorstelling van voorwaarden.
Als er moet worden gerekend volgens de voorwaarde in de tekst (bericht 1), dan is de uitkomst 3.
Echter heb ik de indruk dat Boerman het getal 18 wil zien, maar dan hanteert hij geheel andere voorwaarden. De door hem bedachte formule direct in matrix-vorm gezet levert keurig de 18 op, echter vertaalt in plat nederlands behelst de voorwaarde van die formule: tellen als actueel groter is dan budget plus 5%. Hierbij zij de regels met budget = nul niet uitgezonderd.
Ik heb de cellen met mijn formules voor het gemak maar even geel gemaakt.

Volgens mijn onbescheiden mening wil TS een formule die de uitkomsten van de L-kolom vervangt.
Ik kan er ook naast zitten.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
De formule die Roncancio aangeeft is hetgeen ik zocht. ;)Toch, iedereen bedankt voor geboden oplossingen.:thumb:

Boerman
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan