• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Matrixgegevens in een lijst plaatsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Annie66

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
18 mrt 2014
Dag allemaal, om een begroting in administratiesoftware in te kunnen lezen moet ik een lijst van 3 kolommen aanleveren. De begroting is in een matrix gezet met als kolomnamen de kostenplaatsen en als rijnamen de kostensoorten. De lijst die ik moet produceren moet als eerste kolom de kostensoort bevatten = rijnaam, als tweede kolom de kolomnamen (kostenplaatsen) en de derde kolom het getal wat op het snijpunt van de kolomnaam en rijnaam staat. Hoe kan ik dat in formules weergeven? Ik heb al iets geprobeerd met een draaitabel maar het is eigenlijk een omgekeerde draaitabel. Dus van matrix naar lijst. Natuurlijk wil ik ook zo geautomatiseerd de kolom- en rijnamen weergeven.

Zie het bestand voor het voorbeeld hoe ik het bedoel. dit wil ik dus geautomatiseerd kunnen.

Wie kan mij verder helpen, het lukt mij niet om hier formules voor te verzinnen.

Alvast dank,

Annie

Bijlagen

Code:
Sub M_snb()
    sn = Cells(2, 2).CurrentRegion
    ReDim sp((UBound(sn) - 1) * (UBound(sn, 2) - 1), 2)

For j = 0 To UBound(sp) - 1
       x = j \ (UBound(sn, 2) - 1) + 2
       y = j Mod (UBound(sn, 2) - 1) + 2

sp(j, 0) = sn(x, 1)
       sp(j, 1) = sn(1, y)
       sp(j, 2) = sn(x, y)
    Next

Cells(13, 6).Resize(UBound(sp) + 1, UBound(sp, 2) + 1) = sp
End Sub

Hoi JeanPaul28, dank voor jouw reactie. Deze formule ken ik, het gaat mij om de weergave van de kolomnamen en rijnamen die bij de matrix c.q. snijpunt horen. Het is een onwijs groot bestand met veel lege cellen dus vandaar de vraag. Voor de duidelijkheid, ik zoek nog naar een formule om de snijpunten in namen in twee cellen weer te geven, dus niet alleen het bedrag.
Heb je daar een handige oplossing voor?

jou vraag is mij niet helemaal duidelijk, kan je dat in je voorbeeld verduidelijken

In bijlage twee manieren om dit aan te pakken:
in F12 zie je een knop om via de (licht aangepaste) Sub M_snb() uit post 2 je matrix te bekomen.
In kolommen J,K,L een aanpak met formules. Indien je deze toepast op een quote onwijs groot bestand kan dat wel tot lange berekeningstijden leiden.

Bijlagen

WHER, dit is inderdaad wat ik bedoel. Dank je wel voor de formules. Mijn excelkennis is niet voldoende om die Sub M_snb() te snappen maar de andere met de formules snap ik wel. Ik heb behoorlijk met dit probleem lopen stoeien en kreeg het zelf niet voor elkaar, dank voor je hulp!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan