Max aantal gebruikers per database

Status
Niet open voor verdere reacties.

Linni

Gebruiker
Lid geworden
22 jun 2011
Ik vraag me af met hoeveel gebruikers je tegelijkertijd in een database kunt werken?

Voor het gebruik met meerdere mensen heb ik al een back-end gemaakt. Hoeveel front-ends kun je hier voor maken? Ik heb ergens gelezen dat er 8 tot 10 gebrukers mee aan de slag kunnen. Klopt dat?

Heeft iemand een tip hoe ik ongeveer 40 personen tegelijkertijd aan de data kan laten werken? Zal ik de hoofdtabel gewoon op knippen in bijv. 5 tabellen? Iemand sugesties??

Als je op Google zoekt met de zoektermen "maximal concurrent users Access"
vind je een aantal resultaten waarin steeds over 10 - 15 gebruikers wordt gesproken.
Ook met verwijzingen naar officiele Microsoft informatie.

Je kunt ook zoeken met "maximaal gelijktijdige gebruikers Access"

Ergens stond het advies om Access te gebruiken als front-end voor een MySQL-database.

Wil je consequent met 40 personen in de db kunnen werken, dan zou ik een upgrade aanraden naar SQL server. Je kunt bijvoorbeeld de backend db upgraden naar SQL Server Express, dat gratis is. Alles boven de 10 gebruikers moet worden afgeraden; in dat geval zou je moeten overwegen om met replica's o.i.d. te gaan werken, al ben je dan gebonden aan (de in mijn ogen ook veel betere) versie 2003. Maar overweeg een serieuze database, als je met veel gebruikers moet werken, want Access is daar niet voor ontwikkeld. Zie bijvoorbeeld ook dit engelstalige artikel...

Het is voor mij niet mogelijk dit via een SQLserver aan te bieden. Misschien in een later stadium. Voor nu moet ik het doen met Access 2003.

@ OctaFish, wat bedoel je precies met 'replica's oid'? Ik zat zelf te denken aan het opknippen van de data, maar als jij een beter idee hebt...?!

Splitsen van tabellen werkt alleen als de verschillende gebruikers(groepen) hun eigen datasets hebben. (Overigens roept dat ook weer een andere vraag op: als de ene groep niks van doen heeft met de records van een andere, waarom zou je de tabellen dan bij elkaar zetten? Heel andere discussie...)
Met een Replica database kun je kopieën van een database uitzetten op verschillende lokaties/gebruikersgroepen. Bij het synchroniseren van de verschillende databases worden de records uit die brontabellen dan a.h.w. samengevoegd. Replica's worden bijvoorbeeld gebruikt als je een database in meerdere landen wilt laten gebruiken. Jammer genoeg heeft Microsof in zijn oneindige wijsheid besloten om de Replica optie uit de nieuwe versies te slopen; vanaf 2007 kun je het dus niet meer gebruiken.

Het ontwikkelen van een Access database voor veel gebruikers is geen eenvoudige opgave. Het vereist nogal wat kennis m.b.t. de opzet van de gegevensset (tabellen, relaties, indexen e.d) maar ook van Access. Heb je die niet of onvoldoende, dan moet je er niet aan beginnen!

Op internet (en ook dit forum) kun je allerlei informatie vinden over het wel of niet gebruiken van een JET (of vanaf versie 2007 ACE) backend in een multi-user omgeving, en de hoeveelheid van gelijktijdige gebruikers.
Of deze informatie betrouwbaar is (d.w.z. gebaseerd op eigen eigen waarneming en ervaring) weet ik niet.
Je moet overigens wel bedenken dat niet alle gelijktijge gebruikers 'concurrent' zijn, en daar gaat het in feite om.

Mijn eigen ervaring:
Werkt sinds versie 1.1 met Access en heb ongeveer 15 jaar ervaring met multi-user gebruik van Access.
Een voorbeeld is een programma voor het onderwijs met ruim 300 tabellen, 400 formulieren en 250 rapporten.
Dit programma werkt bij ongeveer 40 instellingen. Via inlog- en uitloggegevens kan ik constateren dat het aantal gelijktijdige gebruikers regelmatig meer dan 25 is.

Dus:
Heb je kennis en wat ervaring, probeer het uit. Heb je die niet dan niet aan beginnen. Ook een overstap naar een SQL-server backend vereist de nodige kennis.

Via inlog- en uitloggegevens kan ik constateren dat het aantal gelijktijdige gebruikers regelmatig meer dan 25 is.

Daarbij speelt het denk ook nog een rol of alle gebruikers actief zijn, of dat er slapende tussen zitten. Met slapende bedoel ik, gebruikers die de database wel hebben opgestart, maar op de pc met andere activiteiten bezig zijn.

Ja die kunnen er ook wel tussen zitten. Vandaar ook mijn opmerking:
Je moet overigens wel bedenken dat niet alle gelijktijge gebruikers 'concurrent' zijn, en daar gaat het in feite om

Het hangt natuurlijk ook af van de soort toepassing. De toepassing waar ik het over heb is heel geschikt voor Access omdat er v.n.l. gegevens worden toegevoegd en bekeken, en het aantal records per tabel redelijk beperkt blijf.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan