• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

max aantal in bereik

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pander

Gebruiker
Lid geworden
14 okt 2014
Hello,

Ik zou graag willen dat er een maximaal aantal criteriums in een bereik kunnen worden ingevoerd.
Zie voorbeeldje. In D4:D8 is het maximale aantal 2. Zodra er een derde (in dit geval) kruisje wordt gezet
zou ik graag zien dat dit wordt beperkt. Maar hoe moet dat?

gr,
Pander

Bijlagen

Geen idee wat je bedoelt. Of het moet zo zijn dat je maar bij twee van de 5 keuzes een x mag zetten? Dan zul je dat moeten programmeren denk ik, want dat kun je met formules niet oplossen. Of je moet een hulpkolom toevoegen die het gewenste resultaat laat zien. Maar dan nog: hoe bepaal je welke van de drie aangekruiste opties je moet laten staan? Als altijd de eerste twee (de laagste twee rijen dus) mogen blijven staan, is het met een formule (in die extra kolom) wel op te lossen.

wellicht voorwaarde voor gevensvalidatie aanpassen naar:
Code:
=EN(D$4=$A$1;AANTAL.ALS(D$4:D$8;"X")<=D$10)

Of zo:
Code:
=ALS(EN(D4<>"",AANTALARG(D$4:D4)<=2),AANTALARG(D$4:D4),"")

Klopt AccessGuru, dat er, in dit geval, maar maximaal 2 kruisjes kunnen worden gezet.

Het nadeel van een formule in gegevensvalidatie is dat ik dan niet meer kan aangeven dat alleen maar kruisjes kunnen worden gezet.
Hoe zou zoiets er met vba uitzien?

Met formule in #3 kun je alleen maar een X zetten, anders krijg je een foutmelding...

Je hebt gelijk AlexCel; en hij werkt ook goed.

Beiden hartelijk dank!

Misschien de voorwaarde nog zo aanpassen, iets netter nog:
Code:
=EN(D$4=$A$1;AANTAL.ALS(D$4:D$8;$A$1)<=D$10)
Alleen het teken in A1 is nu toegestaan en wordt geteld.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan