Max bepalen Access

Status
Niet open voor verdere reacties.

HansRubenn

Gebruiker
Lid geworden
14 okt 2015
Beste,

Ik ben bezig met het maken van een database. Nu wil ik graag het maximum van een record weergeven in een formulier, zodat het eerst volgende nummer gemakkelijk gekozen kan worden. Ik heb het geprobeerd met =max() maar dan krijg ik of #fout of #naam? :(

Kan iemand mij hierbij helpen?:D

Met vriendelijke groet,
HansRubenn

ik zou een query maken. daarin zet je het veld waarvan je het max wilt hebben. vervolgens groepeer je op dit veld en selecteer je bij [group by] - max. Deze query gebruik je dan op je formulier als input voor je veld met max-nr.

Als je gebruik maakt van autonummering heeft het volgende record automatisch het volgende nummer.

Bedankt ik zal een poging wagen!:D

Autonummering is niet mogelijk omdat ik dit gegevenstype al bij een andere record gebruik!

Ik kom er nog op terug, in ieder geval bedankt!

Als je in het formulier bij "standaardwaarde" van dat veld het volgende invult kom je er ook:
Code:
Nz(DMax("NaamVanJeVeld";"NaamVanJeTabel");0)+1

Er wordt dan namelijk automatisch een hoger nummer ingevuld bij het toevoegen van een nieuwe record en mocht uw tabel leeg zijn dan krijg je geen foutmelding maar netjes een cijfer 1.

Als je gebruik maakt van autonummering heeft het volgende record automatisch het volgende nummer.
Autonummering is in dit geval een slechte optie, omdat je nummers 'kwijtraakt' als je records verwijdert. Je krijgt dan dus gaten in de nummering. Een standaardwaarde met DMax is een veel betere optie.

Bedankt JohanRVT, de code werkt perfect! Wordt nu inderdaad automatisch één bij opgeteld!

Iedereen bedankt voor hun reacties :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan