• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

=max top 3 verkrijgen

Status
Niet open voor verdere reacties.

blackhawknl

Gebruiker
Lid geworden
26 mrt 2008
oke de regel =max is zeer leuk en makkelijk in gebruik

nu ben ik met een spel bezig en ik hou de statistieken bij allemaal heel leuk en grappig om te doen, ook omdat ik behoorlijk scherp blijf in het gebruik van excel.

Maar nu zit ik met een probleem, nou een probleem is het eigenlijk niet het is een ongemak. die misschien verholpen kan worden .

ik heb een tabel met alle leden. hun groeipercentage en hun dorpen en natuurlijk hun groei.
die staat gewoon in een kolom
a=naam
b=punten
c=dorpen

nu groeien ze natuurlijk en in d en e komt de groei van 1 week in te staan
dus
d=groei punten
e=groei dorpen

nu komt mijn vraag eigenlijk

met =max kan ik natuurlijk de winnaar bepalen die de meesten groei in punten of dorpen heeft gehad.

maar eigenlijk wil ik een TOP 3 maken van de leden die het beste gepresteerd hebben.

nu doe ik het handmatig. maar er zou toch een mogelijkheid zijn om het automatisch te doen. dat als ik klaar ben met het invoeren van alle gegevens dat er dan een top 3 van de puntengroei en van de dorpen groei komt te staan.

zoek eens in de helpfile naar RANG.

Ik denk dat je er dan wel uitkomt.
Plaats anders even een voorbeeldbestand.

René

Voor een TOP 3 zou ik de functie Grootste of Kleinste(bereik ; Plaats) gebruiken.

Je krijgt dan zoiets:
Code:
=GROOTSTE($A$1:$A$200;1)

Succes
Martin

Beste blackhawknl ;)

Gebruik de volgende formule:

Code:
=GROOTSTE($D$2:$D$15;1)

Verander de 1 in een 2 voor de tweede grootste waarde enz...

Groetjes Danny. :thumb:

Beste blackhawknl ;)

Gebruik de volgende formule:

Code:
=GROOTSTE($D$2:$D$15;1)

Verander de 1 in een 2 voor de tweede grootste waarde enz...

Deze werkt inderdaad perfect. nu heb ik dus een top 3 van de grootste getallen.

maar nu komt het volgende probleem.

Want in kolom a staan de namen.
hoe kan ik de getallen koppelen aan de namen. zodat de namen ook achter de uitkomsten staan.

Nu heb ik de top 3 staan onder mekaar staan maar nu zou ik graag daar achter de naam neer willen kunnen zetten

Plaats anders even een voorbeeldbestand.

René

Ach, er is al eerder om gevraagd, maar nogmaals
Met een voorbeeld bestandje hoeven wij het wiel niet steeds opnieuw uit te vinden en heb jij veel meer kans op een snelle en juiste oplossing. zorg wel dat het voorbeeld bestandje ontdaan is van gevoelige en prive gegevens.

Succes
Martin

Ach, er is al eerder om gevraagd, maar nogmaals
Met een voorbeeld bestandje hoeven wij het wiel niet steeds opnieuw uit te vinden en heb jij veel meer kans op een snelle en juiste oplossing. zorg wel dat het voorbeeld bestandje ontdaan is van gevoelige en prive gegevens.

Succes
Martin

oke morgen gooi ik er een voorbeeldbestand op geen probleem maar als ik nu niet naar mijn bed toe ga ben ik morgen geen mens meer.

Dan is deze voor als je morgen wakker wordt:

=INDEX(A2:A6;(VERGELIJKEN(GROOTSTE(B2:B6;1);B2:B6;0)))

Bereiken aanpassen.
Rood is dat wat er uiteindelijk weergegeven moet worden
Oranje is waar de selectie vam de nr's 1 tot en met 3 moet plaats vinden
Blauw is welke plaat het moet zijn 1,2 of 3

Succes,
Martin

Dan is deze voor als je morgen wakker wordt:

=INDEX(A2:A6;(VERGELIJKEN(GROOTSTE(B2:B6;1);B2:B6;0)))

Bereiken aanpassen.
Rood is dat wat er uiteindelijk weergegeven moet worden
Oranje is waar de selectie vam de nr's 1 tot en met 3 moet plaats vinden
Blauw is welke plaat het moet zijn 1,2 of 3

Succes,
Martin

ik ben er helemaal uit gekomen bedankt maar ik ga toch nog een voorbeeld aanmaken en er bij zetten. maar aangezien ik net een pc heb binnen gekregen die ik ff moet repareren kan het wel ff duren. maar ik ga het zeker proberen.

het werkt trouwens helemaal perfect. maar je moet er wel voor zorgen dat in de celeigenschappen hij goed gedefineerd is, want ik had hem op percentage's staan en hij moest op tijd staan in mijn voorbeeld, maar daar is altijd wel uit te komen. trouwens maakt ht uit of het in 2007 0f 2003 gemaakt is of niet

Netjes en een duidelijke uitleg. Prima.

Wil je dan ook nog de vraag op opgelost zetten?

Bedankt
Martin

Nog 1 kleine tip voor de formule grootste() in kolommen G en H.
Als je hierbij de 1 vervangt door
Code:
[B]RIJ()-3[/B]
maak je de formule "sleepbaar" met de vulgreep.
Dat zal met een top 3 niet zo'n tijdwinst opleveren maar met een top 20 ....100 wel.

Succes
Martin

P.S.
Probeer maar eens uit met "Merel"

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Beste blackhawknl ;)

Nu zit je nog met één probleem, stel dat de eerste en de tweede plaats exact de hoogste punten hebben.
Bij de naam gaat hij dan twee keer dezelfde naam geven met de hoogste punten.

dat is bijna onmogelijk die kans dat dat gebeurd is 1 op 1.000.000 we zitten met scores in de miljoenen te praten dus moet lukken. en anders moet ik de laatste handeling handmatig doen.

Maar het is inderdaad een goede wat als er een ex-equo onstaat wat dan.
ik denk dat er dan naar iets heel anders gekeken moet worden. misschien naar de namen dan die als winnaar in de 1e tabel komen te staan van de winnaars. en dan op alfabetische volgorde. mmmmmmmmmmmm

ja het is echt een goede.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan