• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Max waarde zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

TonRo

Gebruiker
Lid geworden
21 mrt 2005
Hallo, ik heb de volgende vraag

In kolom A heb ik 8 namen staan en in kolom E staan 8 cijfers onder elkaar in de zelfde rijen als de namen. Nu is de bedoeling dat in kolom E de Maximale waarde wordt gelezen en dat ik dan de corresponderende naam in een cel krijg. Tot zover lukt dit nog. Maat nu heb ik een probleem op het moment dat de hoogste waarde 2 of meer keer voorkomt. Kan ik in een formule aangeven dat hij de volgende max.waarde moet pakken.

Hoi LucB, Dit is niet precies wat ik bedoel. Jij hebt het met Visual Basic opgelost, maar ik wil eigenlijk een formule in een cel.

Eerst had ik de volgende formule gemaakt: = TEKST.SAMENVOEGEN("Grootste waarde = ";MAX(E1:E8);" door ";INDEX(B1:B8;VERGELIJKEN(MAX(E1:E8);E1:E8;0)))

Dit ging goed totdat bleek dat in een kolom 2 keer de grootste waarde voorkwam als dit in de 1e rij is en daarna nog een keer kon ik volstaan met: = TEKST.SAMENVOEGEN("Grootste waarde = ";MAX(E1:E8);" door ";INDEX(B1:B8;VERGELIJKEN(MAX(E1:E8);E1:E8;0));" en ";INDEX(B2:B8;VERGELIJKEN(MAX(E2:E8);E2:E8;0))))

Maar ik weet niet in welke rij de grootste waarde staat en ook niet hoe vaak het voorvalt.

Mocht hier nu geen oplossing voor komen dan zou het uiteindelijk met Visual Basic moeten, maar vooralsnog wil ik het proberen in een formule.

Sorry, daar waar in de formules naar cel B verwezen wordt moet natuurlijk een A staan.

Ik heb schijbaar toch een lastig probleem neergelegd, want er wordt weinig op gereageerd. Tot nu toe ben ik iets verder gekomen door in cel F1 te kijken of E1 de maximale waarde is van E1 tot E8. Als dit waar is dan is F1 gelijk aan A1 en anders "". In cel F2 kijk ik of E2 de maximale waarde is en zo ja dan is F2 , A2 en als dan ook nog F1 en waarde bevat dan komen deze bij elkaar dmv tekst.samenvoegen. zo laat ik hem alle 8 cellen in kolom E bekijken, maar dit is eigenlijk omslachtig + het feit dat ik in kolom F formule's en tekst neer moet zetten wat ik liever niet zou hebben. Maar om het in een enkele formule te krijgen dat is me nog niet gelukt.

Eh, nee sorry, dit is niet de oplossing. Kijk nog even verder voor je...

Hoewel je geen VB wilde gebruiken heb ik toch een poging gewaagd door een functie te maken in VB. Deze is op je werkblad dus gewoon als functie te gebruiken.
Kijk maar eens in de bijlage of het wat is.

Bijlagen

Geachte heren, bedankt voor jullie reacties.

de mogelijkheid van Withaar is wel aardig alleen zoals je zelf al schrijft mag bij de score maar een keer dezelfde waarde voorkomen, en het probleem zat er bij nou eenmaal in dat deze hoogste waarde vaker voorkwam.

De optie van hans123 vindt ik een hele mooie mede omdat ik niet wist dat ik op deze manier zelf functies kan maken. maar zoals je al aangeeft moet het vanuit VBA, dus ik wil er nog even over denken hoe het in een formule kan en anders wordt het de mogelijkheid van Hans123.

Maar hoe zou je met dubbel om willen gaan, bij dubbele waarden de namen alfabetisch weer geven of zo?
Ik neem aan dat je wel alle namen wilt laten zien.

En stel dat je 3 mensen op de eerste plek hebt, worden dat dan 3x een eerste plek en de gene daarna een 4e of een 2e?

Laatst bewerkt:
Hallo Withaar, ik begrijp niet helemaal goed wat je bedoeld met dubbel. Maar er moet bijv. in een cel komen staan als er 3 maximale waardes zijn. De hoogste serie is gemaakt door (1e met hoogste serie), (2e met hoogste serie) en (3e met hoogste serie).

Je geeft nu dus ook aan dat er nog andere criteria zijn, "hoogste gemiddelde". Kun je anders niet je huidige bestand even als bijlage toevoegen, dan kunnen we van daar uit tot een goed eindresultaat komen...

Ik vind niet dat je het kunt zien als een extra criteria, want hoogste gemiddelde is in principe hetzelfde als hoogste waarde. Ik heb een voorbeeld toegevoegd.

Als ik de gegevens in de laatste kolom wit maak zie je het niet staan. maar het leifst had ik alles in een formule.

Eh, wil niet vervelend zijn, maar dit zal toch niet het bestand zijn dat je tot nu toe hebt aangemaakt toch?

Ga er maar vanuit dat je dit even snel hebt opgezet, maar je vraag is nu of er een makkelijkere formule is dan de formule die je hebt ingevoerd.
Begrijp ik dit nu goed??

Ja Visiplan.

Eigenlijk zijn het veel werkbladen om een biljarttoernooi bij te houden, maar dit gedeelte was volgens mij voldoende om aan te geven wat mijn bedoeling is cq te laten zien wat ik wil bereiken.

Wat ik nu in de laatste kolom heb staan zou ik graag kwijt zijn en alles in 1 formule hebben.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan