Max() waardes zoeken via query

Status
Niet open voor verdere reacties.

Trientje

Gebruiker
Lid geworden
9 dec 2012
Goede avond allen,

Ik ben nieuw op de forum en nieuw in acces.
Ik heb al een en ander uitgedokterd maar zit nu met het volgende probleem:
In sqlmanager for ib/fb heb ik volgende query maar ik krijg deze niet voor elkaar in acces

Select max(factuurid) as a
from facturen

Union

Select max(fbnummer) as a
From facturen
Where facturen.debcre='B'

Allereerst welkom bij het forum! Doet de query het niet, of krijg je een ander resultaat dan je verwacht? In beginsel kun je prima Union queries maken in Access, dus daar zou het probleem niet hoeven te zitten.

querry acces max()

acces.jpg

goede morgen ,

ik heb in bijlage een printscreen van de query alsook de foutmelding.

groetjes
Trientje :confused:

Dat riekt als een ODBC probleem. Kun je de tabel wel normaal openen? En gegevens muteren?

Ik heb inderdaad al heel wat andere query's laten lopen op deze tabel gecombineerd met andere tabellen.
En daar heb ik geen problemen mee gehad. Wel het een en ander moeten uitvissen want er zijn toch heel wat verschillen met sql manager for ib/fb

Maar dit krijg ik toch niet in orde
separaat geeft het geen probleem maar ik kan ze niet combineren.
het struikelblok zit hem daar dat ik voor fbnummer een filter moet zetten en voor factuurid niet

Je zou de weg van de minste weerstand kunnen nemen, en de UNION query zonder filter maken, en baseren op een nieuwe query met je filter, en de tabel. Of heb je dat al geprobeerd?

goh, het is eigenlijk de bedoeling dat ik in 1 oogopslag beide waarden zie. Ik gebruik deze om in excel records te creeren welke ik dan in de tabel kan plaatsen.
Dit omdat het invoeren van deze records langs het maatwerk (programma) ,welke deze tabellen gebruikt, langer duurt.

ik kan inderdaad de tabel openen en dan kijken naar de laatste record, zo deed ik het vroeger ook in sql man. maar met deze sql-editor was het eenvoudiger.

Ik bedoelde ook een UNION query, maar dan één die is gebaseerd een query met je filter, en de tabel. Je maakt dus eerst een query qFacturen, met deze sql:
Code:
Select max(fbnummer) as a
From facturen
Where facturen.debcre='B'
En de UNION ziet er dan zo uit:
Code:
from facturen
Union 
Select a
From qFacturen

Hoi ,

Ik kreeg nog steeds dezelfde foutmelding maar....

het is opgelost.
Ik heb qfacturen aangemaakt met je eerste code
Ik heb qfacturen2 aangemaakt met volgende code
from facturen

Ik heb nog een query gemaakt met als code :
SELECT qfacturen.a, qfacturen2.a
FROM qfacturen, qfacturen2;

alvast bedankt en tot het volgende probleem ! :( (want die zullen er nog komen)

het acces-groentje.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan