Maximaal aantal records aangeven (limiet)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ronaldxx

Gebruiker
Lid geworden
13 dec 2009
Berichten
198
Ik ben bezig met het opzetten van een database in access.
Het wordt een bezorgplanning, waarbij chauffeurs 8 ritten per dag kunnen rijden.

Nu zou ik dus graag willen opgeven dat wanneer een medewerker een bestelling maakt voor een bepaalde datum er op deze datum maximaal 8 ritten kunnen worden gepland.
Op dit moment is er geen limiet aan het aantal ritten per dag, dat tot vervelende situaties kan leiden ! :p

Weten jullie misschien een oplossing ? Misschien met visual basics ?

Alvast vriendelijk bedankt.
 
Laatst bewerkt:
Ik neem aan dat je een continuous form gebruikt en dat de property "Allow Additions" van dat form op true staat?

In het after insert event kan je tellen hoeveel ritten de chauffeur reeds heeft ingevoerd en daarna allow additions op false zetten.
Code:
Private Sub Form_AfterInsert()

    If DCount("id", "ritten", "ChauffeurID = " & Me.ID) >= 9 Then
        Me.AllowAdditions = False
    Else
        Me.AllowAdditions = True
    enidf

End Sub

Enjoy!
 
Hartstikke bedankt !
Ik ga hier eens mee aan de slag, kijken of ik verder kom.
:thumb:
 
Even een vraag. Ik heb een tabel Bestelling
Daarin moeten even simpel de volgende gegevens worden ingevuld.
Besteldatum
Bonnummer
Naam...

Private Sub Form_AfterInsert()

If DCount("id", "ritten", "ChauffeurID = " & Me.ID) >= 9 Then
Me.AllowAdditions = False
Else
Me.AllowAdditions = True
enidf

End Sub

Ik moet dus tellen of op de bestaldatum niet meer dan 8 ritten zijn gepland.
de code If DCount("id", "ritten", "ChauffeurID = " & Me.ID zegt mij zeer weinig tot mijn spijt.
id dcount snap ik maar dan, Wat zou ik in moeten voeren in deze situatie hierboven beschreven?

Me.Id wat betekend dit precies als ik vragen mag.

Alvast vriendelijk bedankt.
 
If DCount("id", "ritten", "ChauffeurID = " & Me.ID zegt mij zeer weinig tot mijn spijt.

Kijk in de Helpfunctie van Access op DCount. Daar wordt helder uitgelegd wat DCount betekent en inhoud.

Voeg anders even je databse toe (zonder gevoelige informatie), zodat we de structuur kunnen bekijken. Dan is het wat makkelijker om de mogelijkheden te bekijken. Voor Uploaden wel even comprimeren en herstellen en dan zippen of rarren.
 
De Dcount functie werkt prima na opzoeken bedankt !
Maar deze functie is niet precies wat ik voor ogen had.

Ik zou graag willen dat bij elke ingevoerde bestelling hij automatisch kijkt of er plek is op de ingevoerde datum. Maximaal 8 ritten per datum.
De chauffeurs rijden niet elke dag zoals zondag en woensdag vallen zo ie zo al af.

Ik probeer hiervoor een slimme opzet voor op te stellen.
Alle mogelijke bezorgdatums van te voren invullen en door middel van een keuzelijst laten opzoeken wordt naar mijn mening chaotisch.

Bestaat er een functie die zoekt naar de datums tijdens het invoeren van de bestelling en deze dan telt en goedkeurd of afkeurd? (criteria dus max 8 bestelling op de datum)

Kortom =>
Optie 1:Bestelling invoeren + Datum => Plek op deze datum => Akkoord.
Optie 2:Bestelling invoeren + Datum => Geen plek (max 8 per datum) => Weigeren.

Avast bedankt voor de moeite ! Hier een opzet voor de database
 
Laatst bewerkt:
Heb je niet een opzetje met wat testgegevens? Deze opzet is wel heel erg mager ingericht...
 
Heb je niet een opzetje met wat testgegevens? Deze opzet is wel heel erg mager ingericht...

Klopt, ik zit nog te tobben over de indeling.
Het opzoeken op weeknummers en een weekoverzicht zou helemaal top zijn haha.
Vandaar dat hij erg mager is, ik heb hem even wat uitgebreid en wat gegevens toegevoegd.
Het gaat mij er vooral om dat er niet meer dan 8 bezorgingen op 1 datum kunnen worden gepland. En sommige dagen zou ik hem helemaal dicht moeten kunnen zetten als het ware.

Database opzet.

Alvast bedankt voor de moeite !

Gr, Ronald
 
Ik heb een voorbeeldje gemaakt dat volgens mij wel doet wat je wilt.
 

Bijlagen

  • Databaseconcept.zip
    58,7 KB · Weergaven: 44
Ik heb een voorbeeldje gemaakt dat volgens mij wel doet wat je wilt.

:thumb: Knap hoor, echt ik moet binnenkort visualbasics maars wat dieper induiken haha !
Super dit ! Hier kan ik wel wat moois mee maken !!

Hartstikke bedankt !
 
Nog even een extra vraag.

Als er op de knop wordt gedrukt werkt de code goed.
Nu druk ik vaak enter, en dan pakt hij deze code niet mee.
Ik heb al even wat zitten proberen, maar bij welke actie van het formulier zou ik de code dan moeten plaatsen om het ook werkend te maken.

Dus als alles is ingevuld druk ik enter en dan wordt er geen code uitgevoerd en wordt de bezorging toch ingevoerd.
 
Met deze code:

Code:
Private Sub Vervoertype_AfterUpdate()
    Call Toevoegen_Click
End Sub
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan