Maximaal aantal records (top 10)

Status
Niet open voor verdere reacties.

RonaldRoenhorst

Gebruiker
Lid geworden
25 dec 2008
Ik heb een query met verschillende artikelen en diverse jaren.
Nu is mijn vraag om een top 10 te maken van de hoeveelheid per jaar ?

Je kunt met de knop Totalen een Top 10 samenstellen, door bijvoorbeeld op het veld Aantal aflopend te sorteren, en de optie <Alles> in de keuzelijst te vervangen door het getal 10.

Bedankt alvast voor jou reactie Michel.
Tot zover was ik al wel maar ik wil van ieder jaar een top 10 hebben, hiermee krijg ik een top 10 door elkaar.

Je kunt voor elk ArtikelID een subquery maken, die je artikelen er uitfiltert, of voor een aantal jaren verschillende queries maken die je met een Union aan elkaar knoopt.
Een Top 10 query is altijd gebaseerd op een waarde, die je dan filtert op één gegeven, bijvoorbeeld Jaar.
Zodra je de beste 10 van de laatste 3 jaar wilt, heb je eigenlijk een Top30....

Ik bedoel met subquery inderdaad voor ieder jaar een eigen query. Als je de jaren gaat combineren, dan maak je daarvoor een union query. Hierbij heb je niks aan Access, want die moet je zelf intypen.
Als je een nieuwe query maakt, en je kiest geen tabel of query als basis, dan kom je vanzelf in het Queryscherm. Daar typ je de noodzakelijke code in.
Bijvoorbeeld:

SELECT * FROM q2004
UNION ALL
SELECT * FROM q2005
UNION ALL
SELECT * FROM q2006
UNION ALL
SELECT * FROM q2007
UNION ALL
SELECT * FROM q2008
UNION ALL
SELECT * FROM q2009

Deze query maakt dan netjes je jaaroverzicht. En is tevens een voorbeeld van een Union query...

Erg handig deze top 10.

ik ken de optie <Alles> alleen niet ff vinden.

Onder welke categorie valt dees als ik vragen mag

gr

Als je de knop Totalen in een query aanzet, geeft hij in het midden van de werkbalk een keuzelijst met daarin standaard <Alles>. In dit vakje kun je een getal selecteren, of typen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan