maximale RAM geheugen ( fysiek )

Status
Niet open voor verdere reacties.

Borrelnoot

Gebruiker
Lid geworden
13 okt 2006
hoi !

vandaag is het ram geheugen van mijn pc ge-upgrade naar 4 gig. Ben gegaan van 2 gig naar 4 gig dus ( extra RAM bankje bijgekocht )

echter geeft vista 3 gig en een beetje aan in totaal. Op internet las ik her en der dat dit normaal is voor vista dat t niet meer dan 3 gig erkent.

misschien stel ik nu wel een hele domme vraag, maar doe het toch: is het mogelijk om vista die volle 4 gig te kunnen laten benutten ? Voor als het nodig is hieronder info van mijn pc:

acer aspire
2.8 ghz dual core
4 gig RAM
windows vista premium 32 bit met alle updates

Ja, het is mogelijk.

Daarvoor zal je de 64 bit versie van vista moeten installeren. Je draait nu 32 bit en die ziet inderdaad maar 3.2gig.

Wat voor licentie heb je? Gewoon de versie die bij de pc kwam? Of los Vista gekocht?

Ik heb nameljik een "losse" versie en kan dan kiezen voor 32 of 64 bit. Dat is bij een oem versie, volgens mij, niet mogelijk en dan zou je dus een nieuwe licentie moeten aanschaffen.

vista kwam bij deze pc ( jammer genoeg, maar dat is weer een ander verhaal :P )

las overal wel idd dat het bij de 64 bit versie wel kan, maar dat zit hier dus niet op.. zag ook nergens een echt antwoord hierop, misschien dat het door middel van wat tweaks kon ofzo.. maarja ging het maar zo makkelijk :D :P

achja, dat is dan jammer :) het was in ieder geval te proberen.
ben van 2 naar 3 gig gegaan dan, dat is ook mooi :)

bedankt voor je snelle reacties in ieder geval, ben weer wat wijzer ;)

ik zet bij deze de vraag dan ook op " opgelost "

Draai zelf ook 32 bit met 4 gig, dus 3,2. Draait prima. :thumb:

Al houd ik de optie open voor 64 bit.

als ik aan 64 bit kan komen dan doe ik dat wel.. maar wil anders van vista af, want het slaat wel eens om de haverklap vast.. ik ga toch meer richting ubuntu ofzo :)

ja je moet inderdaad 64 bit aanschaffen in dat geval, ik zelf draai ook 32 bit met 4gb fysiek ram geheugen.

Of gewoon de gratis Windows 7 RC 64 bits eens uitproberen

hoi !

vandaag is het ram geheugen van mijn pc ge-upgrade naar 4 gig. Ben gegaan van 2 gig naar 4 gig dus ( extra RAM bankje bijgekocht )

echter geeft vista 3 gig en een beetje aan in totaal. Op internet las ik her en der dat dit normaal is voor vista dat t niet meer dan 3 gig erkent.

misschien stel ik nu wel een hele domme vraag, maar doe het toch: is het mogelijk om vista die volle 4 gig te kunnen laten benutten ? Voor als het nodig is hieronder info van mijn pc:

acer aspire
2.8 ghz dual core
4 gig RAM
windows vista premium 32 bit met alle updates

Dat kan wel kloppen die 3 gig.
Met een 32 bit systeem kan maximaal 2 tot de macht 32 = 4 gigabyte worden geadresseerd.

Maar aangezien de grafische kaart om maar eens wat te noemen ook al fysiek geheugen heeft zal nooit je volle 4 gig ram kunnen worden aangesproken.
Dus van je 4 gig werkgeheugen wordt maar 3 gig gebruikt....het is niet anders.

Als je meer dan 3 gig nodig hebt moet op een 64 bits OS overgaan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan