• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Maximale waarde i.c.m. filter voor meerdere personen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Scholes

Gebruiker
Lid geworden
18 aug 2014
Beste forumleden,

ik ben nieuw hier op het forum. Het lukt me niet om een uitdaging in een spreadsheet op te lossen. In mijn vrije tijd vis ik graag en registreer de vangsten in een soortgelijke spreadsheet als bijgevoegd.

De spreadsheet is voor mij "af" m.u.v. de twee geel gearceerde cellen. Ik zou graag in onderstaande cellen de volgende uitkomst willen:

E15: maximale individuele waarde voor "Dirk" over bereik E20:E63 i.c.m. het gegevensfilter.
E14: maximale individuele waarde voor "Opstapper" (= verzamelnaam voor de andere namen; iedereen behalve "Dirk") over bereik E20:E63 i.c.m. het gegevensfilter.

Verduidelijking adhv voorbeelden:
Max "Dirk" totaal = 22 (huidige formule in gele cel voldoet aan het gewenste resultaat)
Max "Opstapper" = 13 (huidige formule in gele cel voldoet aan het gewenste resultaat)

Het lukt me echter niet om het juiste aantal vissen in de geel gearceerde cellen te krijgen wanneer ik het gegevensfilter toepas in cel B19 "Maas".

Max "Dirk" is nu 4
Max "Opstapper" is nu 5

Ditzelfde geldt voor Lek respectievelijk Nieuwe Merwede

Max "Dirk" 15 resp. 22
Max "Opstapper" 6 resp. 13

Hierbij het vooreeld: Bekijk bijlage Testmap bootvissen 2.xlsx

Ik hoop dat ik het probleem op een duidelijk manier heb weten te omschrijven en dat jullie me hierbij kunnen helpen.

Gr. Dirk

Hoi Dirk,

In jouw bestand heb ik in de cellen Q6 tm Q11 formules onderstaande formules geplaatst. De resultaten komen overeen met de waarden die jij in cellen P6 tm P11 noemt.
Alle formules dienen als MATRIX ingevoerd te worden, dus de formule plaatsen met CTRL-SHIFT-ENTER waardoor Excel {} om de formule heenzet.

Q6: =MAX(($D$20:$D$63<>"Dirk")*($B$20:$B$63=$O6)*$E$20:$E$63)
Q7: =MAX(($D$20:$D$63<>"Dirk")*($B$20:$B$63=$O7)*$E$20:$E$63)
Q8: =MAX(($D$20:$D$63<>"Dirk")*($B$20:$B$63=$O8)*$E$20:$E$63)

Q9: =MAX(($D$20:$D$63="Dirk")*($B$20:$B$63=$O6)*$E$20:$E$63)
Q10: =MAX(($D$20:$D$63="Dirk")*($B$20:$B$63=$O7)*$E$20:$E$63)
Q11: =MAX(($D$20:$D$63="Dirk")*($B$20:$B$63=$O8)*$E$20:$E$63)

Veel vis en Excel plezier!
Gr. Mirjam

Met een kleine wijziging en een filter kom je aan je resultaten.
Als je hier tevreden mee bent mag je me uitnodigen voor een vispannetje.

Bijlagen

Allereerst ontzettend bedankt Mirjam en Jean-Paul!!
Met jullie oplossingen kijg ik, middels het gebruik van hulpcellen, het gewenste resultaat.

Ik vraag mij echter af of het ook mogelijk is om zonder de hulpcellen hetzelfde resultaat te bereiken. Indien mogelijk wil ik niet het blauw gearceerde tabelletje gebruiken om de output weer te geven en ook niet een (extra) filter/pull down menu met de gewenste filterwaarde maar het reeds aanwezige filter in rij 19 van bijgevoegd bestand "Testmap bootvissen 2". Bekijk bijlage Testmap bootvissen 2.xlsx

Praktisch vertaald:
Wanneer het filter in B19 wordt gebruikt op data "Maas" wil ik dat het resultaat voor "Opstapper" in cel E14 "5" is en voor "Dirk" in E15 "4" is.
Wanneer het filter in B19 wordt gebruikt op data "Lek" wil ik dat het resultaat voor "Opstapper" in cel E14 "6" is en voor "Dirk" in E15 "15" is.
Wanneer het filter in B19 wordt gebruikt op data "Nieuwe Merwede" wil ik dat het resultaat voor "Opstapper" in cel E14 "13" is en voor "Dirk" in E15 "22" is.
Wanneer alle data in het filter van cel B19 aangevinkt zijn wil ik als resultaat in E14 "13" en in E15 "22" (zijn max individuele scores over alle wateren).

Voor mij is het grote voordeel van het gebruik van bovengenoemde optie/het bestaande filter dat ik dan ook bijvoorbeeld de filter in A19 zou kunnen gebruiken, waarmee de maximale scores (individueel en gezamenlijk) van een bepaald jaartal of maand kunnen worden weergegeven.

Wellicht vraag ik wat te veel. Maar wie niet waagt, wie niet wint!

Dat vispannetje zit sowieso wel snor!

Gr. Dirk

Dirk
In A19 kan je maar alleen sorteren op de ingevulde datums, niet op jaar en niet op maand, wanneer je een uitgebreide filter wilt zal je dat in een apart tabblad moeten maken, zoals ik dit al reeds deed in mijn vorige aangeboden oplossing.

Dirk,
Kijk eens of de formules in E14/E15 doen wat je hieronder vraagt:
Wanneer het filter in B19 wordt gebruikt op data "Maas" wil ik dat het resultaat voor "Opstapper" in cel E14 "5" is en voor "Dirk" in E15 "4" is.
Wanneer het filter in B19 wordt gebruikt op data "Lek" wil ik dat het resultaat voor "Opstapper" in cel E14 "6" is en voor "Dirk" in E15 "15" is.
Wanneer het filter in B19 wordt gebruikt op data "Nieuwe Merwede" wil ik dat het resultaat voor "Opstapper" in cel E14 "13" is en voor "Dirk" in E15 "22" is.
Wanneer alle data in het filter van cel B19 aangevinkt zijn wil ik als resultaat in E14 "13" en in E15 "22" (zijn max individuele scores over alle wateren).
In hoeverre je dit kan combineren met een filter in A19 heb ik niet bekeken.

Bijlagen

Beste Wher,

dit is exact hetgeen ik voor ogen had! De formule werkt bovendien ook voor de filter in ko A!
Hartelijk dank hiervoor!!

Ook Mirjam en Jean-Paul nogmaals dank!

Gr. Dirk

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan