• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Maximaliseer opbrengsten

• Onderwerp starter Onderwerp starter RdS
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

RdS

Gebruiker
Lid geworden
15 feb 2007
Goedeavond,

Een kleine excel uitdaging.

Er is een machine park. Hierin staat machine A,B,C etc

Deze hebben allen een aanschafprijs + opbrengst

De aanschafprijs is eenmalig en wordt duurder elke keer als een extra exemplaar wordt aangeschaft.
Opbrengsten zijn gelijk ongeacht het aantal machines die van dat type in beheer zijn.

Het doel is het maximaliseren van het inkomen.
Wanneer is het nu het vestandigste om machine A te kopen en wanneer Machine G

Bijlagen

Ik snap de tabel niet zo goed moet ik zeggen.
Ik begrijp dat je winst wil maximaliseren maar de vraag is wat is de capaciteit levensduur en economische waarde van de machines. Kortom het kopje afschrijvingen ook relevant is natuurlijk de hoeveelheid die je afzet.
Je kan wel een grote machine kopen die 1.000.000 stuks produceerd maar als je maar 100 stuks afzet is het een slechte investering. Daarbij komt nog het stukje risico als de markt verzadigd raakt of het product uit de gratie gaat.

Zou je het iets duidelijker kunnen maken?

De machines hebben geen afschrijving
De markt vraagt onbeperkt, dus wat geproduceerd wordt, wordt afgezet
Ook is de levensduur onbeperkt

Als er geen beperkingen zijn zoals levensduur en afschrijving wordt de maximale winst behaald bij de kortste terugverdientijd.
Dus machine C gezien de terugverdientijd maar 3,75 (jaar??) is

Ecomisch gezien lijkt me dit een niet bestaand iets, als dit bestaat zou ik al mijn spaarcenten besteden om een aantal keren machine c aan te schaffen met een aantal van deze machines in bezit zou ik nooit meer hoeven werken :)

Maar is het niet zo dat door de steeds hoger wordende aanschafwaarde elke keer een andere machine interessanter wordt?

Indien de aanschafprijs steeds duurder wordt en de andere machines worden niet duurder zal het interresant worden.
Daarom riep ik al dat ik het element tijd miste in je sheet.

of je moet duidelijker aangeven hoeveel duurder een machine wordt na elke keer dat je deze aanschaft.
Misschien snap ik je vraag niet, nieuwe "kopen bij 258" en "buy one more" is mij niet duidelijk...
kopen bij 258 productie / koeien / euro's...

Verduidelijk het voorbeeld dan kan ik je misschien helpen...

Dat is te zien in de laatste kolommen.

Bijvoorbeeld, kolom "buying 1 more" staat hoeveel extra het kost om er 1 extra te kopen.

Dus de huidige waarde om machine H te kopen kost 268mil
De volgende machine H die je koopt kost 269mil
Weer een extra kost dan 270mil

etc etc

Hierdoor moet het elke keer interessant zijn om een andere machine te kopen.

Zo te zien is machine C, altijd het meest interessante.

Maar dat is toch niet logisch?

Stel ik heb 1000x machien C. Dat betekent een hele hoge aanschafwaarde van machine 1001
Als ik dan machine H, maar 10x heb. Heb ik de investering hierin veel sneller terugverdiend dan machine C

In de berekening wordt aangegeven dat de meest voordelige keuze het aanschaffen is van 1 machine C gezien de terugverdientijd daarvan het laagste is en dus de winst maximaal is.
Wederom onbreekt de factor tijd in de berekening indien er 5 jaar of 10 jaar met een machine gedaan wordt zal de uitkomst van de winst steeds anders zijn. hoe langer de termijn dat de machine produceerd hoe interresanter wordt het om een duurdere machine te kopen gezien die een hoger absoluut getal genereren.

Dit is ook de rede dat ik er een stukje tijd aan toegevoegd had voor het voorbeeld.

Wistmaximalisatie is dus afhankelijk van (in jouw voorbeeld waarbij wat geproduceerd wordt ook wordt afgezet):
opbrengsten, kosten, tijd

Gr.

Click and Know

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan