• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Maximum aantal cellen meenemen in berekening

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

serpent xx

Gebruiker
Lid geworden
2 mei 2008
Goedendag forumleden,

wie weet een oplossing voor het volgende?
Bijgaand voorbeeldbestand is een dynamisch bestand waarbij steeds regels bijkomen (dus 14 en volgende). Het is de bedoeling dat in de berekening in de onderste cel steeds maximaal 10 bovenstaande rijen worden meegenomen; dit dient dus steeds te wijzigen als er rijen ingevoegd worden.

Bijlagen

Deze in B14.
Code:
=SOM(VERSCHUIVING(B14;-10;0;10;1))

Zit nog met een aanvullende vraagje. Het is de bedoeling dat ik in cel A16 een variabele waarde ingeef van de cel (in bijgaand voorbeeld B12) die hij in de formule in kolom B overneemt. Dus verschuiving vanaf B12.
Hoop dat ik het enigszins duidelijk heb verwoord. Is dit mogelijk?

Bijlagen

en wat als er in die cel B6 staat er zijn dan geen 10 cellen om te tellen
en waar moet die uitslag komen?

Probeer deze eens.
Het e.e.a. met power query in elkaar gestoken.
Het geheel is variabel.
Als je wijzigingen in de blauwe tabel aanbrengt dan in de groene tabel een cel aan klikken en dan op alles verversen.

Bijlagen

Ik denk dat ik het niet helemaal duidelijk verwoord heb. Wellicht dat bijgaan bestand mss iets duidelijker is?

Bijlagen

Helaas, voor mij wordt het er alleen maar onduidelijker door.
Welk bereik wil je nu opgeteld hebben?

Tja, iets duidelijk omschrijven is helaas niet mijn sterkste punt. In Excelbestand Map2 wordt in cel B15 nu het totaal berekend van bereik B11:B2 met als uitkomst 55. Mijn bedoeling is om in cel B16 te bepalen vanuit welke cel de berekening dient plaats te vinden m.b.v. de formule verschuiving. Stel dat ik in gele cel A16 de waarde B13 in zou geven dan moet de formule is cel B15 hier rekening mee houden zodat de som berekend wordt over het bereik van B12:B3 met als uitkomst 65.

bekijk deze eens. werkt met een macro dus eerst het bestand opslaan en het nieuwe bestand openen.

Bijlagen

en als je dat voor meerdere kolommen wil gebruiken doe je het zo.
veel succes

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan